Iowhannah skrev 2019-02-19 21:27:49 följande:
Bland folk runt mig är det rätt olika men det vanligaste verkar vara att man är hemma i 1-1,5 år. Personligen tycker jag att en ettåring är för liten för förskolemiljön men jag fattar att många inte har den ekonomiska möjligheten att vara hemma längre.
Vi tjänar rätt bra så med sonen tog vi ut tolv dagar i månaden det första året, sedan fem dagar i veckan tills förskolestarten. Då hade vi typ 30 dagar vardera sparade. Den här gången har vi en hel del extrapengar att skjuta in så första året tar vi inte ut några dagar alls (eller, när vi bara hade en sjukpenning som övrig inkomst så tog sambon ut full fp), sedan fem dagar i veckan fram till förskolestart. Vi lär ha en hel hög sparade dagar då, att ta ut för att förlänga sommarlov el dyl (om hon börjar förskolan när hon är två år så har vi bara två år på oss att få ner de sparade dagarna till 96 stycken).
Jag tycker också att det är alldeles för tidigt vid 12 månader! Det kommer att kosta oss både skjortan och byxorna att ha henne hemma till november. Då är hon iaf 16 månader. Jag hade helst väntat till 2 år. Hade vi inte haft bråttom med en till hade det gått bättre, då hade jag kunnat jobba halvtid. Vi kan inte spara föräldradagar, de försvinner när man får nästa barn. Nu måste jag börja jobba 100% i augusti för att tjäna in till ny föräldrapenning. Förlorar rätten till det när jag tar obetald ledighet.
Usch. Får helt panik. Inser hur riktigt dåligt det norska systemet är. Tjänar riktigt uselt med, typ samma som jag hade gjort i Sverige.