Utvandraren2 skrev 2018-08-16 23:50:39 följande:
Hmm, det låter ju inte som att det kommer att gå över då nej. Nio månader är helt normallångt, min fl är slut efter 7 men det lutar starkt åt att ta obetald ledighet fram till hon är 13 månader.
En väninna som jobbar på förskola sa att barnen som börjar när de är två år generellt är svårare att skola in plus att ettåringarna lär sig mycket det året genom att gå på förskola. Så jag vill ju inte sinka hennes utveckling bara för att JAG vill att vi ska vara hemma. Dessutom måste jag börja jobba relativt snart, så jag hinner tjäna ihop till en ny föräldraledighet, hehe. Det börjades sent i den här familjen, men redan på bb sa jag att jag vill ha minst en till, så kan inte vänta för länge.
Jag kommer inte sakna social samvaro, har ju min vänninna. Dessutom har jag lärt känna många andra nyblivna mammor, så om några veckor ska vi börja hitta på saker tillsammans.
Jag kan säga att du kommer INTE sinka ditt barns utveckling genom att vara hemma med henne! Alla experter (barnpsykologer, förskollärare, osv osv) är rörande överens om att barn inte har något socialt behov av andra barn innan de är tre år. Dessutom skriver du ju själv att du känner flera med barn i samma ålder.
Klart att ettåringar lär sig mycket på förskolan, de kan ju mycket mindre än t ex en tvååring, de har m a o ett helt annat utgångsläge.
Var hemma så länge som du och din partner vill. Ju längre tid ni kan vara lediga, desto bättre för barnet.