• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08

Jag brukar faktiskt ha rester att äta så att det bara ör att värma på. Annars är jag ett stort tonfisksallad-freak ;)

Det går ju snabbt att göra.

Angående gluten så läste jag att det viktigaste är att man introducerar det långsamt. Där jag läste stod det att det inte spelar så stor roll när man gör det (inte före 4 månader dock) eller om man ammar, bara att man ska göra det långsamt. En liten sked då och då till en början.

• LissaE

Min lille knubbis fullkomligt älskar smakproverna, han smackar och hugger efter skeden :) . Min bvc sa att det ska trappas upp till 6 månader men sen behöver de mat. Måste man vänta till 6 månader med fulla portioner babygröt? Han vill nämligen inte ha flaskan av sin pappa men mata honom går bra så gröt hade nog varit fantastiskt.

Vår kille äter fortfarande minst varannan timme hela nätterna men inte dagtid Jag hade en tanke att ett mål gröt på kvällen kunde mätta honom lite mer. Iof verkar min mjölk innehålla grädde för han väger 10 kg nu vid 4,5 mån. Hur tänker ni?

• Iowhannah
    LissaE skrev 2018-12-11 10:22:35 följande:

Min lille knubbis fullkomligt älskar smakproverna, han smackar och hugger efter skeden :) . Min bvc sa att det ska trappas upp till 6 månader men sen behöver de mat. Måste man vänta till 6 månader med fulla portioner babygröt? Han vill nämligen inte ha flaskan av sin pappa men mata honom går bra så gröt hade nog varit fantastiskt.

Vår kille äter fortfarande minst varannan timme hela nätterna men inte dagtid Jag hade en tanke att ett mål gröt på kvällen kunde mätta honom lite mer. Iof verkar min mjölk innehålla grädde för han väger 10 kg nu vid 4,5 mån. Hur tänker ni?

Om hans mage pallar så ser jag inga problem med det. Alice har känslig mage så vi är lite försiktiga (till hennes stora förtret). Hon får smaka det vi äter och så får hon en matsked sockerfritt äppelmos till ?frukost?.

Jag har tänkt testa att göra gröt på ersättning och havremjöl. Vet någon om det är nåt problem med det? Jag tänker alltså spä ersättningen som vanligt och sedan blanda i havremjöl till önskad konsistens.
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-12-11 17:29:03 följande:

Om hans mage pallar så ser jag inga problem med det. Alice har känslig mage så vi är lite försiktiga (till hennes stora förtret). Hon får smaka det vi äter och så får hon en matsked sockerfritt äppelmos till ?frukost?.

Jag har tänkt testa att göra gröt på ersättning och havremjöl. Vet någon om det är nåt problem med det? Jag tänker alltså spä ersättningen som vanligt och sedan blanda i havremjöl till önskad konsistens.

Det fungerar säkert. Testa :)

Jag köpte Sempers milda havre-gröt som han nu får ca en tsk av på morgonen. Ingen höjdare direkt. Men jag kör på så introducerar vi gluten också i minimängd. Annars fungerar amningen fortfarande väldigt bra så jag siktar på att helamma i 6 månader och sen börja lite smått med mat. Han fick smaka mitt potatismos häromdagen och helt plötsligt tyckte han det var riktigt gott.

Gapade stort

Däremot så har han haft en riktigt gnäll-period den senaste veckan. Han vill ingenting förutom att gå runt och bli buren- och han är tung och totalvägrar sele. Somnar inte om han inte får vara i famnen eller vid bröstet och vaknar så fort man försöker lägga ner honom. När vi åker iväg så går det ganska bra dock. Men här hemma så verkar allting vara supertråkigt. Läste att det verkar vara ganska vanligt när de är va 4-5 månader så jag hoppas att det är en fas.

Hur går det för er?
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-12-13 09:30:37 följande:

Vad har ni för knep för att komma ihåg d-dropparna?glömmer jämt :-/

Vi ger vid samma tid varje dag. Eftersom hon äter rätt regelbundet så är det rätt lätt, vi ger dem (tillsammans med magdropparna) till förmiddagsmålet.

Annars kan en rutin vara att ge dem i samband med blöja och pyjamas på kvällen :)
  • Iowhannah

Har era bebisar börjat leka nåt speciellt än? Alice har upptäckt att tittut är en helt fantastisk lek! Hon drar filten över huvudet och rycker sedan bort den igen och tittar förväntansfullt på en tills man säger tittut :) Så himla gulligt!

• Lillflickan

Åh så gulligt det låter med tittut.

Min lilla pratar mest. Det är väldigt mysigt. Så härligt att få ögonkontakt och stora leenden och prata. Hon har också börjat att skratta så härligt. Svårt att locka fram men helt fantastiskt att höra. Hon har också börjat att få tag på leksakerna och attackäta på dem. Hon tuggar konstant. Fruktansvärt starka käkar. Gör riktigt ont att bli tuggad på. Hoppas tänderna dröjer.

• jennie08

Edward tycker det är väldigt kul att stoppa in fingrarna i min mun och så låtsas jag ära upp honom. Vi avbryter amningen 1000 ggr för att göra samma sak :) Sen igår låg min dotter på golvet och hade E på magen och så tittad Egon upp snabbt och ropade tittut. Han skrattade högt - så himla gulligt.

Annars äter han på allt han kan komma åt :)

Svar på tråden Julibebisar 2018