Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Julibebisar 2018

LissaE skrev 2019-03-05 22:40:35 följande:

Ja himmel så snabbt det går och vilken utveckling! Tycker det händer nya grejer varje dag. Nu kryper han framåt (efter veckor av bakåt ålande), han kan sätta sig upp själv. Han älskar mat dock ogillar han att bli matad, han vill plocka själv.... behöver jag nämna att det är mat överallt? Men han är så mycket mer nöjd då. Han kan åka i barnvagnen liiite längre och han är nöjd på ryggen i bärselen (vilket är skönt eftersom han väger så mycket). Han snuttar på mig större delen av nätterna fortfarande. Han sover mycket mindre på dagarna tycker jag. Bara 30-45 min på fm och 1,5-2 efter lunch sen en halvtimme till runt 17 (den vill jag ha bort så han somnar i tid istället). Han är så glad och nöjd! Och så kom plinget i telefonen: ? O påbörjar nu språng 6?, min första tanke blir då oh noo here we go again.. hur har ni märkt av det sjätte språnget?

Jag har inte märkt det så jättemycket men hon har blivit mer mammig och mer uppmärksamhetssökande. Ett ökat bekräftelsebehov helt enkelt. Men jag vet inte om den här fasen har påverkat sömnen så mycket. Eller, jo, hon har börjat drömma mardrömmar så vissa nätter skriker hon till emellanåt. Jag har dock märkt att hon inte vaknar av det, hon skriker till och sedan är det lugnt. Antingen vaknar hon inte eller så söver hon om sig själv.
  • Iowhannah

Jag vill tillägga detta: i början av språnget så sov hon jättedåligt och låg och knorrade/lät merparten av nätterna men det lugnade sig efter kanske en vecka (som tur var, jag höll på att bli galen av det där ljudet hon gjorde).

• Iowhannah

Helt sjukt, men jag har klarat mig! I går morse hade det gått 48 timmar sedan sambon blivit helt frisk och feberfri och jag har inte känt nånting! Woohoo!!

I går upptäckte jag att Alice har börjat med nån sorts vinkande. Fast med handen vänd åt sig själv. Först satt hon och vinkade till pappa men eftersom han inte såg, och således inte gav nåt gensvar, så vände hon sig till spegeln och satt och vinkade till sig själv ett tag :)

• Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-03-08 12:01:12 följande:

Skönt lowhannah att du slapp bli magsjuk. Kan typ inte tänka mig något värre.

Jag märker att Edward är i ett rejält utvecklingssprång. Han har fått ett humör som inte är att leka med. Skriker i falsett både när han är arg och glad. Vill absolut inte vara någon annanstans än i mitt eller eventuellt pappas knä. Han följer mig slaviskt med blicken och gnäller så fort han inte kan se mig. På nätterna ammar ammar ammar vi.

Har försökt att ha honom på golvet för att jag tänker att om han inte är där så kommer han ju aldrig lära sig att krypa men det går inte just nu. Några minuter kan han ligga där sen skriker han tills någon tar upp honom. Det enda han gillar är när vi åker iväg någonstans så han har annat att titta på. Han klappar händerna och jaa typ vinkar, fast han fattar nog inte att han vinkar.

Hehe - någon annan som har lika roliga dagar som vi har?

Jag känner igen det där, Alice blir också som galen om hon inte ser mig. När jag är hemma så anser hon att hon SKA vara nära/hos mig. Hela tiden.

Det är rätt skönt att vara på jobbet och få sakna de små liven lite.
  • Iowhannah

Det blir mycket småskador när de lär sig sitta, krypa och gå. Alice gör massvis av försök att krypa, oftast slutar det med att hon lägger sig på mage och skriker, ibland får hon för sig att krypa när hon sitter på en höjd (typ i knä eller så) och då kan det gå illa. Nyss satt hon i mitt knä och fick för sig att testa krypa, så hon slängde sig framåt och slog huvudet i en kista och ansiktet i golvet. Då gräts det rejält, kan jag säga! Sen fick hon napp och somnade.

Jobbigt att behöva tänka på att barnsäkra igen, vi som just tagit bort det mesta eftersom sonen blivit såpass stor att han har lärt sig vad han kan/får göra och inte.

• Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-03-11 23:58:05 följande:

Ajaj, stackars liten! Gick det bra med henne? Låter lite otäckt stt hon slog i huvudet och sen somnade. Då hade jag blivit orolig. Fast du är ju andragångsmamma, det är nog bara jag som är hönsig igen, haha.

Det är jättevanligt, märkte jag med sonen. Oftast är de redan trötta, sedan slår de sig och blir jätteledsna (= ännu tröttare) och när det har lagt sig somnar de relativt snabbt.

Det gick bra med henne, hon har varit som vanligt efter det men jag förstår hönsigheten. När sonen var bebis så tänkte jag likadant men lärde mig snabbt att det är så det funkar tydligen.
  • Iowhannah
    LissaE skrev 2019-03-21 14:28:03 följande:

Hej! Hur har ni det med era små? Min kille kryper snabbt och hela tiden. Han är så nöjd. Dock sover han katastrofdåligt. Han har ju snuttat på mig hela tiden innan men nu bökar han och skriker, vänder sig om, sätter sig upp. Och jag har fortfarande inte listat ut om han ens är vaken. Jag är SÅ trött. Som att 8 månaders sömnbrist kom ikapp iom hans stökiga nätter sista veckorna. Längtar till helg när min man kan gå upp med honom och jag ligga kvar ett tag, själv och ifred. En bra sak är att han hellre väljer att sova i vagnen på dagtid än att ligga och snutta på mig. Önskar att jag kunde få ro och lägga mig den stunden men misslyckas varje dag. Som att jag är stressad över att han snart vaknar. Och måste njuta av att bara vara ifred. Så dumt.

Han är en tokglad prick på sin vakna tid det är så härligt!

Tror att han har flera tänder på g. Hur många har era? Vad ger ni dem att äta nu? :)

Alice kryper fortfarande inte. Hon hasar fram på rumpan, dock oftast bakåt och hon har noll kontroll på vart hon tar vägen. Vi får se hur det där utvecklar sig, jag tror stenhårt på att hon kommer gå innan hon kryper.

Vi har också haft struliga nätter iom utvecklingssprånget men förhoppningsvis släpper det snart. Enligt sambon, som är den som varit ledig denna månad, så har hon slutat äta på tidig morgon nu. Hon äter nån gång runt 23 och sen sover hon till typ 07, så jag ser fram emot att få det någorlunda lugnt nästa månad.

Tänderna är väl på g här men inget som stör än. Ingen har ploppat upp men enligt bvc så verkar det vara närstående.

I matväg så får hon allt. Favoriterna är bröd, pannkakor och spaghetti och köttfärssås, men hon äter allt. Och mycket! Vi får liksom bestämma när det räcker för annars äter hon tills det inte finns nåt att äta längre. Helt tvärtemot sin bror, som man nästan får truga i mat.

Har ni andra märkt nån skillnad på sömnen när barnet äter mer vanlig mat? Jag tycker det verkar som att Alice inte alls blir lika mätt på flaska längre, det märks framför allt de kvällar då hon inte fått riktig kvällsmat innan kvällsflaskan. Funderar lite på om mer vanlig mat under dagen kan göra att hon sover bättre och längre på natten.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-03-26 09:49:16 följande:

Nu har han inte bajsat på flera dagar. Annars kan han bajsa lite varje dag men bara små hårda pluttar. Han kämpar och kämpar men det kommer knappt något. Jag fick ett telefonnr till en barnläkare som kan skriva ut laxerande. Tänker att det kan vara bra att ha hemma. Jag kör med både plommon och päron men det hjälper nämnvärt. Det enda som hjälper är att minska på maten och amma mer vilket jag helst undviker. Men ibland har det varit nödvändigt.

Inatt sov E lite bättre, vaknade bara varannnan timme.

Edward vill inte dricka ur pupmugg heller. Hehe Men jag tänkte pröva med välling så småningom så att han får vänja sig vid smaken. Jag fortsätter ju gärna amma några månader till men jag önskar att han inte åt så ofta på natten. De målen behöver han ju egentligen inte.

Hur ser era barns mat och sovtider ut?

Edwards ser ut ungefär såhär:

Vaknar ca 06.30

Ammar 07.30

Sover 08.30-09.30

Äter frukt 10.00

Lunch 11.30-12.00

Sover 13-14.30

Ammar 15

Sover 16-17

Middag 17-18

Ammar 19.30

Sover för natten 20.00

Tiderna är inte exakta såklart men ungefär så ser hans dag ut. Jag läste någonstans att en 8-månaders kan börja sova 2 ggr per dag men Edward är helt slut när jag lägger honom så det känns som att 3 sovpass får gå bra ett tag till.

Två sovpass blir nog lite för lite nu, Alice blir väldigt övertrött och svårsövd om hon inte sover vid 16-tiden. Dock brukar den luren bli rätt kort, typ en halvtimme, men då är det ju snart läggdags ändå.

Hennes tider ser väl typ ut som Edwards.

0700 - vaknar.

0730/0800 - frukost.

0900/0930 - sover i 1-2 timmar.

1100 - lunch.

1230/1300 - sover ca 1 timme.

1430 - mellis.

1600 - sover ca en halvtimme.

1700 - middag.

1830/1900 - läggdags.

2300/2400 - nattmål.

Hon äter 120-210 ml (beroende på hur lång tid som gått sedan förestående måltid, samt att hon äter lite mer inför natten) innan varje sovstund.

Är vi iväg så sover hon i bilen, vi brukar försöka tajma det med hennes sovstunder men det är svårt när vi samtidigt har en 3,5-åring som inte FÅR (men gärna gör det ändå) somna i bilen, så vi undviker gärna att åka nånstans på sen eftermiddag.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-03-27 22:28:39 följande:

Wow, så hon sover från kl 19-07 och vaknar en gång för att äta. Lite annorlunda mot Edwards vakna-en-gång-i-timmen (och ibland ännu oftare) haha

Haha, ja det är lite annat. Själv tycker jag att hon ska sluta äta på natten men vi får väl jobba på den biten. Sambon har börjat skjuta på nattmålet så jag ska fortsätta med det nästa månad. Hon äter så mycket och varierat på dagarna så nattmålet är egentligen helt överflödigt.
  • Iowhannah

Vi nattar med en flaska ersättning. Jag ser inget problem med det eftersom hon fortsätter sova när vi har lagt henne i sängen. Hennes bror somnade med flaska tills han var ett och ett halvt.

Alice har börjat pussas nu. Jag märkte det i går när jag pussade på henne, plötsligt kastade hon sig emot mig och gav mig en riktigt blöt puss med öppen mun :) Mysigt men kladdigt.

Svar på tråden Julibebisar 2018