Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Julibebisar 2018

Minicare och Mildison smorde vi sonen med, på BVC:s inrådan, så det borde inte vara några problem.

Alice har precis gått igenom två dagar med massvis av feber. Natten till i går ville hon bara sova på pappa, sittande i soffan. I natt somnade hon bra men vaknade en gång i timmen och ville ha nappen. Som mest sov jag två timmar i sträck så trots att jag gick och la mig vid 21:30 så var jag långt ifrån utsövd när sonen tyckte att vi skulle gå upp klockan 06 -.- Jag hoppas verkligen på en bättre natt nu!

• Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-17 07:44:29 följande:

Nej men stackars liten. Jobbigt att vara sjuk när man är så ofta. Inget att göra åt såklart men minns själv hur det var med dottern som också blev smittad med förskolevirus var och varannan vecka. När hon precis blivit frisk ja då var det daga för ny sjuka. Det enda positiva som jag kan komma på när jag tänker tillbaka det var att hon faktiskt inte var lika sjuk så ofta när hon väl började på förskolan som storebror. Han var ju aldrig sjuk som bebis men sjuk varannan vecka hela första året efter att han börjat på förskolan.

Edward har klarat sig bra och har bara varit förkyld 1 gång så det skår väl tillbaka sen när han väl börjar på förskolan. Hehe

Har ni ställt era barn i kö till förskolan?

Annars är det lugnt hos oss. Vi njuter av de härliga dagarna. Sol sol sol. Älskart!

Förskolepersonalen påstår att vår son är sjuk rätt sällan ändå, antagligen går det betydligt fler virus än de han drar hem. Jag hoppas på att det blir samma resultat här hemma, att Alice inte är så sjuk när hon börjar förskolan.

Här får man inte skriva upp sig för förskoleplats tidigare än ett halvår innan planerad start och eftersom vi bor på en liten ort där alla barn är garanterade en plats så slipper vi dessutom köa, så det är ett år kvar tills vi ska skriva upp oss. Vi har tänkt att Alice ska skolas in i augusti 2020, även om hennes bror gärna vill att hon ska börja nu.

Det känns verkligen som att våren redan är på väg! Här har snödropparna börjat titta fram och vi har skymtat enstaka insekter. Snart kommer väl krokusen också :) Så himla härligt!
  • Iowhannah
    Oah skrev 2019-02-19 14:57:49 följande:

Hoppar in här med, har en liten Clara född 19/7. Sju månader redan, helt sjukt så fort det går.

Välkommen!

Vad kul, då är hon född samma dag som min Alice :) Tänk att sju månader har gått så snabbt!
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-02-19 12:18:30 följande:

Vad är den vanliga tiden man är hemma i Sverige? Bland era vänner och bekanta? Här i Norge är det tills augusti året efter att barnet är fött. Så för de som är födda i oktober innebär det när de är 10 mnd. :(

Jag vet att FL inte är representativt, eftersom många som hänger här är de som valt att stanna hemma längre. Men iallafall, hur länge är folk hemma? Jag har en känsla av att det hadde varit bättre att vi hade fått barn när vi bodde i Sverige.

Bland folk runt mig är det rätt olika men det vanligaste verkar vara att man är hemma i 1-1,5 år. Personligen tycker jag att en ettåring är för liten för förskolemiljön men jag fattar att många inte har den ekonomiska möjligheten att vara hemma längre.

Vi tjänar rätt bra så med sonen tog vi ut tolv dagar i månaden det första året, sedan fem dagar i veckan tills förskolestarten. Då hade vi typ 30 dagar vardera sparade. Den här gången har vi en hel del extrapengar att skjuta in så första året tar vi inte ut några dagar alls (eller, när vi bara hade en sjukpenning som övrig inkomst så tog sambon ut full fp), sedan fem dagar i veckan fram till förskolestart. Vi lär ha en hel hög sparade dagar då, att ta ut för att förlänga sommarlov el dyl (om hon börjar förskolan när hon är två år så har vi bara två år på oss att få ner de sparade dagarna till 96 stycken).
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-02-20 03:05:32 följande:

Ja, här kan man välja 100% i 49v eller 80% i 59v. 100% i 49v och obetald ledighet i 10v ger mer pengar totalt sett. Båds föräldrarna måste välja samma %. Därför var endast 100% aktuellt för oss. För barn födds från 1 juli 2018 är fördelningen helt tredelad. Det betyder att jag skulle börjat jobba 1 februari om jag tog min del och den gemensamma. Nu kunde jag förlänga med 4 v semester, men det är helt sjukt! Pappan har i realiteten MER ledigt än mamman om man delar den gemensamma delen lika. Mamman måste börja sin del 3 veckor innan BF. Därför tar jag obetalt fram till 1/8.

Som ni märker är jag uppretad och jätteledsen. Tänk att alla sparpengar ska behöva gå till att få vara hemma tills hon är ett år. Nästa stackars bebis kommer att få vara utan mamma från 7 månaders ålder. Vi kommer inte hinna spara ihop nog. Helt otroligt att detta är Norge 2019!

Är de siffrorna per barn eller per förälder? Låter som ett rätt krångligt system tycker jag. Och att man MÅSTE börja ta ut föräldraledighet tre veckor innan BF?! Tänk, så kommer ungen två veckor efter BF, då har man bara slösat massa dagar (speciellt om man har ett jobb som man hade klarat av att fortsätta på). Och hur tänker de? 49 veckor, då är inte barnet ens ett år! Ska man tvingas sätta en bebis i barnomsorgen?! Varför kan ett land som är så nära Sverige, inte bara geografiskt, INTE tagit efter vårt system?

Men nästa bebis kommer inte vara utan sin mamma vid sju månaders ålder! Du kommer väl inte flytta till jobbet?
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-22 07:37:18 följande:

Min bästa vän bor i Norge och alla hennes 4 barn har börjat förskola när de var från ca 6 månader. Tror äldsta var ännu yngre. Det som är bra för hennes del är att hon är förskollärare så hon kunde ha barnen där där hon jobbade så hon kunde gå till avdelningen och amma. Helt sjukt egentligen men tittar man på resten av världen så är det ju inget ovanligt. Min kompis som bor i Holland var hemma i 2-3 månader.

Föräldraledigheten i Sverige är oslagbar.

Men wow! Har de speciella bebisavdelningar då? Inget av mina barn har ätit hela portioner mat vid sex månader liksom.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-22 11:53:03 följande:

Var tvungen att kolla upp med henne så jag inte fantiserade ihop något som inte stämde :) Men hennes äldsta började när han var 4 månader men det var för att han kunde gå på samma avdelning som hon jobbade på. Hon sa också att de har småbarnsavdelningar där de börjar från det att de är ca 9 månader. Så i 9 månader kan man vara hemma med 100% av lönen eller så kan man välja att stanna hemma i 1 år med 80% av lönen.

Aha, okej. Ja, vid nio månader kan de flesta krypa och äter merparten vanlig mat. Jag tänkte att det måste satt sån press på personalen annars.
  • Iowhannah

Sömnen strular här med, jag tror att det beror på utvecklingsfasen som infinner sig nu. De börjar drömma mardrömmar osv. Alice har hållit mig ganska vaken de senaste nätterna, hon börjar låta vid 0130/0200 och slutar inte förrän man ger henne flaskan (trots att hon egentligen inte är vaken). Alltså, hon skriker inte, hpn bara knorrar och håller föräldern vaken. Efter flaskan sover hon iaf bra till typ 0500/0530 innan hon behöver få en till. Så här trött har jag nog inte varit sedan hon var nyfödd.

I morgon börjar jag jobba igen så nu ska jag få sova med sonen iaf, och faktiskt SOVA! Dock så har båda barnen fått feber i dag så pappan börjar sin föräldralediga månad rätt hårt, speciellt som jag ska jobba heeeeeela helgen.

Alice har fortfarande inte knäckt krypkoden men hon är på god väg att lära sig hasa sig fram på rumpan. Ligger hon på mage så är hon bara arg och lyckas bara sparka sig bakåt. Däremot har hon lärt sig att ta sig från sittande till magläge, men sen blir hon arg och skriker tills man sätter henne upp igen.

Matglädjen håller i sig och på dagarna vill hon helst inte ha flaska alls om hon inte är trött. Hon älskar bröd (tyvärr. Jag tycker att det är för mycket gluten) och så fort man tar fram en limpskiva så får man en intensiv mördarblick ända tills man ger henne en bit, så man kan inte äta en macka utan att bjuda.

• Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-03-01 21:29:17 följande:

Det stämmer delvis. Kom nya regler från 1 juli. Om mamman tar sin del och den gemensamma måste mamman tillbaka till jobbet när bebisen är 6,5-7 månad beroende på om man födde vid bf eller bf+14. Men pappan kan vara hemma i tre månader, alltså tills bebisen är 9,5-10 månader. Sen måste man börja att betala förskolan från augusti, oavsett om man väljer att utnyttja platsen eller ej. Många har därför inte råd med annat än att låta barnet börja då. Är det fött i november är det alltså 9 månader då.

Fasen vad vi har det bra i Sverige alltså! Vi ska liksom vara hemma tills Alice är två år, det hade inte funkat om vi bott i Norge.
  • Iowhannah

Här har vi till slut fått hem magsjukan. Sonen gick hem tidigt i torsdags med nästan 40 graders feber (mitt hjärta smälte när jag fick veta att han hade gått till en pedagog och sagt ? jag är sjuk, jag behöver åka hem till mamma och gosa? <3), sedan fick Alice också hög feber. Dock blev de aldrig dåliga i magen, däremot så låg deras far och kräktes hela gårdagen. Nu väntar jag i princip bara på min tur -.-

Alice har inga problem med magen, hon bajsar nästan som en vuxen. Gärna på skötbordet de två sekunder man är upptagen med att skölja tvättlappen. Hon går igenom MINST ett skötunderlägg om dagen.

Skönt att jag inte är den enda som förväntade mig bättre sömn vid det här laget. Det börjar bli tröttsamt att gå upp varje natt.

Svar på tråden Julibebisar 2018