• kattnos

Julibebisar 2018

Oj, den här tråden har jag missat! Jag var ju också med i bf juli 2018 :) Vår son är idag tre månader, föddes den 30 juli, 14 dagar efter bf med kejsarsnitt efter ett dygn värkarbete som inleddes med vattenavgång. Ville verkligen föda vaginalt men då jag bråkade med sista cm i flera timmar var det rätt skönt när de sa att det fick bli snitt istället. Sonen låg i vidöppen bjudning och lite snett och hade därför inte roterat ned så det var helt rätt bedömning att göra snitt.

Första månaderna med första barnet vet man ju inget om vad man kan förvänta sig men vår kille har skrikit mindre och mindre i takt med att han blivit större, gissar att det är för att han ser bättre nu. Jag helammar och gör det fortfarande mer eller mindre hela dagarna, åtminstone vissa dagar. Sen sover han ganska dåligt dagtid tycker jag, som tur är sover han bra på natten även om han vaknar några gånger för att äta.

Redan vid sju veckors ålder vände han sig från rygg till mage, sen har han dock inte gjort det på flera veckor. Numera är favoritsysselsättningen att göra massa ljud! Och alla han träffar får ett stort smajl :)

BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-11-05 15:58:42 följande:

Det här med att roa bebisen. Jag är ibland orolig över att vi gör för lite när jag har henne i sele nästan hela dagen, men samtidigt så älskar hon det och jag tycker också att det är rätt mysigt att ha henne så nära.

Vi kör på babygym, babysitter och att leka tillsammans med mamma/pappa/storebror. Sambon satte en ljusslinga i babygymmet så nu kan hon ligga där i nästan en halvtimme innan hon tröttnar. Likaså med babysittern, hon kan sitta och leka med grejerna på bågen rätt länge. Bara hon ser någon ur familjen så är hon oftast rätt nöjd :)

Om hon är nöjd så tror jag absolut inte att det är några problem. De flesta bebisar vill vara nära sina föräldrar mest hela tiden :) mysigt att bära också ju, fast jag blir trött efter ett tag.. Idag handlade jag för första gången med sonen i sele, vilket var oerhört smidigt! Här kört med babyskyddet i kundvagnen innan men det tar ju rätt stor plats ;)
    BF 16/7
  • kattnos

Nu har även min julibebis blivit 4 månader (han är ju född 30 juli) och så spännande att läsa att flera av er börjat med små smakisar! Jag har en gång gett honom lite tomatsoppa från mitt finger men annars har vi 7bte vågat börja än.. men han har verkligen blivit mera "med" de senaste veckorna så jag tror att han skulle gilla att smaka på mat. Än så länge sitter han inte med vid bordet när vi äter för vi har inte köpt någon stol till honom men det är dags.

Jag har också tänkt helamma till minst 6 månader men jag har också läst att det minskar risken för allergier att ge smakprover på ex jordnöt redan nu under skydd av amning. Vad tänker ni om det?

BF 16/7
Svar på tråden Julibebisar 2018