Inlägg från: MrsAJ88 |Visa alla inlägg
  • MrsAJ88

«Klar» för förskolan?

Min dotter började vid 16 månader och för henne var det perfekt. Hon gick rätt in och började leka med de andra barnen, älskade det från första stund och behövde ingen regelrätt inskolning. Hon gillar när det händer mycket omkring henne, finns andra barn att leka med, spännande leksaker och ordnade aktiviteter med sångsamling, målarstund osv. Vi gjorde mycket hemma men där är hon ensambarn, och vi gick på öppna förskolan men det var bara några timmar om dagen några dagar i veckan som den möjligheten fanns, så det var ganska svårt att erbjuda det hon får på förskolan. Och eftersom jag inte ser några som helst problem med att hon går på förskolan och inte lever i villfarelsen att det enda rätta och bästa för mitt barn är att vara hemma med sin mamma tills skolplikten säger annat så hade jag inga problem med detta.

• MrsAJ88
    legomum skrev 2018-07-25 08:41:05 följande:

Mina skulle säkerligen ha jättekul på förskolan men de behöver inte vara där.

Men det är då rakt inte samma sak som om de skulle vara redo för förskolan. Leksaker och kompisar javisst men personalbrist, inte bli sedd, tvingad avbryta sina lekar eller tvingad att leka med andra man inte vill leka med. Den där kollektiva behandlingen alla ska in, alla ska vila alla ska till samlingen osv...

Det ska vara så individanpassat men nej det är inte det, den som säger så har inte någon insikt i verksamheten.

Sjukdomar till förbannelse pga barn som Inte är hemma när de är sjuka.

Stressen små barn upplever i den höga ljudvolym med anda 20 barn är enorm, barn påverkas Alltid mer än vuxna. För personalen finns det en arbetsmiljölag som skyddar dem men barnen har inget som skyddar dem utan det är välvilligheten hos personalen som skyddar barnen(menar nu utöver lagstiftningen )

Äter inte barnet maten så är det inte säkert att det blir en extra bit frukt för att fylla magen, något annat är det då rakt inte tal om.

Så små barn i ett sådant tufft klimat så många timmar är inte klokt. Så som förskolan ser ut idag så borde den förbjudas. Den är Inte anpassad för barnen.

Synd bara att inte fler föräldrar vill se bristerna och kräver förändring.

Som det är nu arbetar förskollärararna i motvind till en förändring. Läs på om förskoleupproret och stöd dem till en förändring och förbättring av förskolan ... mao för era barns skull.

Finns även en hemsida hemmaföräldrars nätverk, där finns massor av ny forskning om hur barnet påverkas på olika sätt på förslolan.

Läs (både om förskoleupproret och på hemmaföräldrars nätverk) och få lite kött på benen, det är ni skyldiga era barn.

(Kan skriva långt mer men nöjer mig här, finns intresset att veta mer eller att få överbevisa mig om motsatsen så finns tipsen om vart att läsa det jag grundar mina åsikter på)

Din beskrivning av förskolan stämmer säkert på många ställen men långt ifrån alla. Min dotter går på en avdelning med tre underbara pedagoger (som varit samma hela tiden), de har varit som mest 14 barn i gruppen där närmare hälften går 15 timmar i veckan då de har småsyskon hemma varför alla nästan aldrig är där. Till hösten är de 11 barn i hennes grupp. Jag gick själv på förskolan som liten och älskade det, har inte tagit någon som helst skada och kan inte se att de jag känner som haft hemmamammor klarat sig bättre i livet.
Svar på tråden «Klar» för förskolan?