varmlanning skrev 2018-07-24 22:47:14 följande:
Min son började fsk när han var 1,5 år. Han var sååååå redo. Han älskade att vara där från dag 1 på inskolningen. Han har aldrig haft någon mammig eller pappig period och alltid haft lätt för nya människor.
Femte dagen på inskolningen bad personalen mig att dra iväg ett par timmar. När jag kom tillbaka hade han inte märkt att jag varit borta. x)
Jag tror att min son har stort behov av att hållas igång hela tiden. Jag kan förse honom med exempelvis öppna förskolan och badhus... men det är sällan det är så många andra på de öppna förskolorna i min stad och badhus håller inte ekonomin för i längden.
Har inte förstått resonemanget att barn borde stanna hemma så länge som möjligt. Det är ju inte naturligt. Sedan urminnes tider har flera vuxna hjälpt till att ta hand om allas barn. Inga föräldrar har suttit isolerade med sina barn i 4 år...
Därmed säger jag inte att alla är lika "mogna att börja fsk" vid exakt samma ålder. Men jag tror att det är nyttigt att barn tidigt får umgås med andra barn. Gärna dra på sig lite sjukdomar osv också.
Jag tror man tänker att man kan tillgodose det sociala behovet utan att behöva lämna bort barnet på förskola.