• Sooli

Vi som har bf April 2019

Hej på er! Testade positivt igår och är enlig app i vecka 5 (4+2) med bf 20 april. Blir perfekt då sonen blir 4 i mars. Lite orolig är denna gång då vi så gärna vill att det ska gå vägen men hoppas allt går bra! Fyllt 32 och bor i Linköping. Med sonen hade jag typ inga symptom och mådde skitbra hela graviditeten. Nu har jag lite illamående som kommer och går. Inte så jag vill kräkas vilket jag är glad för. Annars känner jag lite i brösten och magen. Blir inskrivning för mig idag. Känns som det är högt tryck och många gravida.

• Sooli
    Ekskan skrev 2018-08-14 12:42:46 följande:

Nu har jag varit på VUL och sett ett litet tickande hjärta, kändes skönt då jag har haft ganska ont sista veckan.

Lugnar lite i alla fall.

Nu är det bara att hålla tummarna att den lille stannar kvar!

Hur går det för er andra

Har inte ultraljud förrän 9/10 (v13). Lååångt dit. Hur kommer det sig att du varit på VUL så tidigt?
  • Sooli
    soffipropp1987 skrev 2018-08-14 14:13:14 följande:

Har inte ringt kvinnokliniken än... Kanske borde göra det snart, man vet ju inte hur högt tryck och hur långa köer det är :) Vecka 6 (5+3) än så länge. Andra barnet också så har ju rätt bra koll på vad som händer :)

Ring! Verkar vara högt tryck!
  • Sooli
    stjärnasomärdin skrev 2018-08-14 18:30:58 följande:

Någon som vet hur de ?preliminärsätter? BF när man blir gravid efter MF? Eller gör man alltid ultraljud för att bestämma graviditetslängd och i så fall när?

Det är ul i v12-13 som man vet hur gammalt fostret är och då bestämmer man BF.
  • Sooli
    Nannizen skrev 2018-08-14 21:14:57 följande:

Grattis till er alla!!

Plussade i söndags, beräknad runt den 20/4, så lycklig just nu! Det blir mitt andra, har en dotter på 6 år, min sambos första :) Vi är lite smått chockade, men mest förväntansfulla :)

Har haft en mycket molvärk och stretande den senaste veckan och brösten ska vi inte tala om, de gör väldigt ont! Illamående kommer och går, tack och lov är inte tröttheten det värst ännu.

Har molvärken avtagit för någon av er?

Vi plussade samma dag och beräknade samtidigt :).

Jag har en del motvärk och funderar om man har mer som omföderska. Någon som vet?
  • Sooli
    Nannizen skrev 2018-08-15 09:49:38 följande:

Åh vad kul!! Har du pratat med MVC ännu?

Ja, så kan det vara, men det är ju ändå 6 år sen jag var gravid sist, så jag undrar också ????

Ringde i måndags och fick tid för inskrivningssamtal och ultraljud. Var även på en liten infoföreläsning i tisdags. Har du ringt MVC?
  • Sooli
    Nannizen skrev 2018-08-16 09:09:39 följande:

Ja, vi ska på infomötet i slutet av augusti och sedan är inskrivningen i början av oktober, lite annorlunda mot sist, då var inskrivningen ganska omgående.

Hur mår du annars? Har du fått några symptom?

Det är nog färre besök med som omföderska antar jag. Jag har lite illamående som kommer och går, lite tröttare, molvärk och spänningar i brösten. Mådde hur bra som helst med sonen så lite skillnad. Hur mår du?
  • Sooli
    bSandy skrev 2018-08-16 09:24:16 följande:

Det tror jag nog, tyckte man hade mer av allt och snabbare som omföderska ???? Jag har mycket molvärk morgon och eftermiddag :))

Klart kroppen har ju varit med om det tidigare. Blir intressant att jämföra graviditeterna sen. Förra var typ ?perfekt?. Höga järnvärden, viktuppgång på 10kg och mådde jättebra.
  • Sooli
    missgeting skrev 2018-08-24 21:32:14 följande:

Så kul att det är så många med bf i april. Hur mår ni? Jag har väldiga problem med illamående, vallningar och yrsel.

Mottar gärna era bästa tips mot illamående då det börjar gå ut över både jobb och fritid. Fick sjukskriva mig i onsdags och låg i princip utslagen hela dagen utan att få i mig något förrän på kvällen.Olika typer av socker/ godis är det som funkar för mig för att bryta illamåendet men det känns ju inte nyttigt eller hållbart i längden. Har massor av nyttiga matlådor i kylen och frysen som magen bara vänder sig om av bara tanken att värma upp. Kan äta det mesta en gång men sen när illamåendet kommer gör det att jag inte får i mig det nästa gång. Fått kasta massor av matlådor på jobbet som inte fått ner och fått äta mackor istället. Att äta mackor, frukt och godis känns ju inte riktigt i linje med livsmedelverkets rekommendationer... ångesten börjar smyga sig på. Tips någon?

Har också illamående och varit hemma i veckan. Äter dock inte godis så har inget sådant hemma. Känns ju inte som man har så mkt alternativ om allt annat vänder sig i magen. Jag försöker tänka på att hålla blodsockret på en jämn nivå och då är det lättare att äta bra. Har även ingefärate att ta till. Försöker dricka det varje dag.
  • Sooli
    missgeting skrev 2018-08-24 21:32:14 följande:

Så kul att det är så många med bf i april. Hur mår ni? Jag har väldiga problem med illamående, vallningar och yrsel.

Mottar gärna era bästa tips mot illamående då det börjar gå ut över både jobb och fritid. Fick sjukskriva mig i onsdags och låg i princip utslagen hela dagen utan att få i mig något förrän på kvällen.Olika typer av socker/ godis är det som funkar för mig för att bryta illamåendet men det känns ju inte nyttigt eller hållbart i längden. Har massor av nyttiga matlådor i kylen och frysen som magen bara vänder sig om av bara tanken att värma upp. Kan äta det mesta en gång men sen när illamåendet kommer gör det att jag inte får i mig det nästa gång. Fått kasta massor av matlådor på jobbet som inte fått ner och fått äta mackor istället. Att äta mackor, frukt och godis känns ju inte riktigt i linje med livsmedelverkets rekommendationer... ångesten börjar smyga sig på. Tips någon?

Har också illamående och varit hemma i veckan. Äter dock inte godis så har inget sådant hemma. Känns ju inte som man har så mkt alternativ om allt annat vänder sig i magen. Jag försöker tänka på att hålla blodsockret på en jämn nivå och då är det lättare att äta bra. Har även ingefärate att ta till. Försöker dricka det varje dag.
  • Sooli
    stjärnasomärdin skrev 2018-08-26 18:28:56 följande:

Vad dricker ni för ingefärate? Försökte hitta ett i affären förut i förebyggande syfte men hittade inget som inte var grönt te/örtte så tänkte jag kanske kan få kite hjälp här så blir det kanske lättare att hitta rätt ;)

Vi gör eget. River ingefära. Häller på vatten och låter det sedan dra. Silar och tillsätter citron. När jag dricker blandar jag det med ljummet vatten om jag har honung annars kallt vatten. Gör minst 1 liter jättestarkt varje gång så räcker det länge.
  • Sooli
    Sofieee skrev 2018-08-28 14:28:17 följande:

Hur mår ni? Jag har mått så bra de senaste veckorna att jag trott jag inbillat mig så bokade in ett privat ultraljud som idag visade ett tickande hjärta som satt på rätt plats. Så overkligt. Nu är det dags att vänta några veckor till på nästa ultraljud (v12 för kub) och efter det kan jag förhoppningvis börja tro att det händer. Känns som ?alla? har så mycket symptom och mår dåligt. Jag mår som vanligt förutom ömma bröst typ, inget illamående och jobbar och rider som vanligt. Antar att borde vara glad för det men känns också konstigt när man läser/hör om hur många som kräks och mår kasst.

Jag mådde skitbra under min första graviditet från början till slut. Var helt underbart och jättenöjd med förlossningen. Denna gång har jag åkt på illamående vilket känns tråkigt. Känns lite jobbigt att komma ihåg hur bra det var och sedan mår man helt annorlunda. Alla graviditeter är olika helt enkelt. Man får tänka på att det förhoppningsvis kommer något bra ut av det till slut.
  • Sooli

Beklagar att läsa om er som fått missfall. Styrkekramar till er!

Svar på tråden Vi som har bf April 2019