• Iz1

Skrämde bort honom med min pms

Jag började prata med en kille på tinder i början av juni och vi började ses strax efter det. Vi klickade direkt och hade sex på tredje dejten. Vi pratade dagligen via sms/snapchat osv.

Jag lider av svår pms som inte är ?behandlad? och som ger mig svåra problem i vardagen. Detta visade sig såklart även denna månad, då jag i samband med mensen (5 veckor in i relationen) blev misstänksam,paranoid, ångestfylld och elak mot alla i min närhet. Även mot den här killen. Vi dejtar på distans (10 mil) och skriver därför mycket. På min värsts pmsdag missförstod jag en sak han skrev och överreagerade kraftigt. Efter utbrottet försökte jag förklara mig, men detta lyckades inte bra då min osäkerhet lyste igenom. Denna osäkerhet på hans känslor var då helt obefogad eftersom han ville ses mer och skrev varje dag. Osäkerheten berodde på pmsen.

Detta hände för några dagar sedan och sen dess har han backat undan, trots att jag förklarade mina problem med pms, som han inte verkar förstå.

Vi skrev lite som vanligt en dag, men det var väldigt stelt. Jag bad honom ringa mig för att reda ut saken och då skrev han ?ringer imorgon, är med vänner?. Dagen därpå skrev han ?ringer snart, ska bara göra xxx? flera gånger och på kvällen tappade jag tålamodet och ringde. Han svarade inte, men efter att jag skickat ett frågetecken skrev han ?vet inte vad jag ska säga ännu? och jag svarade ?fundera på det då. Jag har försökt förklara och bett om ursäkt?

Jag undrar nu om detta är helt kört? Har så mycket ångest över att mitt beteende under pms förstört en relation som jag tror på. Hur ska jag förhålla mig till honom nu? Vänta ut, eller kräva svar? Försöker han undvika konfrontationen eller behöver han utrymme?

Tycker inte hans beteende är okej heller. Han påstod att han är rak i kommunikationen och inte spelar spel. Jag förstår att mitt beteende skrämt honom, men detta är trots allt ett litet missförstånd som kan förklaras.

Han kanske bara inte är intresserad.. Varför kan han inte säga det?!

• Svar på tråden Skrämde bort honom med min pms
  • Anonym (***)

Ett litet missförstånd? Du vet ju om detta, varför berättade du inte innan att det ligger till så, och varför söker du inte hjälp för dina besvär?

Tycker du får skylla dig själv. Självklart behöver han tid att fundera, om det är värt att ha det så varje månad.

• Anonym (H)

Låter inte som PMS låter som B I T C H - syndromet

För PMS då får man söka hjälp ta tabletter / meddela den man är med att man har hormonella störningar, men är man en bitch då kastar man ur sig allt och vägrar jobba med sina passiva agressiva issues men ska tycka synd om sig och skylla på din kropp.

Han har nog tagit distans och kollat med polarna vad de tyckte om ditt beteende och de bekräftade att du är en bitch så han tappade lusten att ha kontakt med dig mer.

• bullen1984

Alltså det är. inte "bara" ett "litet" missförstånd. Han måste bestämma sig för om han tycker det är värt att fortsätta med dig. Ska det bli sådär varje månad liksom?

Jag tycker också du får skylla dig själv, om du har dessa besvär men valt att inte göra något åt det. Man kan faktiskt inte skylla på pms.

• Anonym (Man)

Ju svagare en relation är p g a att man bara är bekanta eller som i ert fall, den är ny, desto mindre tål den. Vid otrevlig beteende hade du valts bort av mig också, oavsett om anledningen är depression, pms eller fylla eller något annat. Bollen ligger hos honom. Han är i sin fulla rätt att backa av vilket skäl som helst.

• Anonym (Pms ingen ursäkt)

Pms är ingen ursäkt till att uppföra sig illa, talar av egen erfarenhet. Lider själv av svår pms och är ibland så rasande arg inombords att jag vill slita håret av mig. Ändå väljer jag att förbli tyst. Min familj ska inte behöva lida för jag råkar ha lingonveckan på ingång. Min man vet om mina problem och vi försöker i mån av möjlighet undvika känsliga ämnen och inte hamna i negativa diskussioner under dessa dagar. Fungerar i regel och de gånger det inte fungerar säger jag att jag inte har lust att ta detta just nu. Sedan avlägsnar jag mig från situationen och håller mig sysselsatt med annat tills vi båda lugnat ner oss.

• Nomanisanisland

Det är hemskt tråkigt och förmodligen väldigt jobbigt att du har sådana besvär, men det är ingen ursäkt att ta ut dem på andra.

Iz1 skrev 2018-07-20 14:45:17 följande:

Jag började prata med en kille på tinder i början av juni och vi började ses strax efter det. Vi klickade direkt och hade sex på tredje dejten. Vi pratade dagligen via sms/snapchat osv.

Jag lider av svår pms som inte är ?behandlad? och som ger mig svåra problem i vardagen. Detta visade sig såklart även denna månad, då jag i samband med mensen (5 veckor in i relationen) blev misstänksam,paranoid, ångestfylld och elak mot alla i min närhet. Även mot den här killen. Vi dejtar på distans (10 mil) och skriver därför mycket. På min värsts pmsdag missförstod jag en sak han skrev och överreagerade kraftigt. Efter utbrottet försökte jag förklara mig, men detta lyckades inte bra då min osäkerhet lyste igenom. Denna osäkerhet på hans känslor var då helt obefogad eftersom han ville ses mer och skrev varje dag. Osäkerheten berodde på pmsen.

Detta hände för några dagar sedan och sen dess har han backat undan, trots att jag förklarade mina problem med pms, som han inte verkar förstå.

Vi skrev lite som vanligt en dag, men det var väldigt stelt. Jag bad honom ringa mig för att reda ut saken och då skrev han ?ringer imorgon, är med vänner?. Dagen därpå skrev han ?ringer snart, ska bara göra xxx? flera gånger och på kvällen tappade jag tålamodet och ringde. Han svarade inte, men efter att jag skickat ett frågetecken skrev han ?vet inte vad jag ska säga ännu? och jag svarade ?fundera på det då. Jag har försökt förklara och bett om ursäkt?

Jag undrar nu om detta är helt kört? Har så mycket ångest över att mitt beteende under pms förstört en relation som jag tror på. Hur ska jag förhålla mig till honom nu? Vänta ut, eller kräva svar? Försöker han undvika konfrontationen eller behöver han utrymme?

Tycker inte hans beteende är okej heller. Han påstod att han är rak i kommunikationen och inte spelar spel. Jag förstår att mitt beteende skrämt honom, men detta är trots allt ett litet missförstånd som kan förklaras.

Han kanske bara inte är intresserad.. Varför kan han inte säga det?!

• The sea refuses no river

Jag säger som andra att det inte var din PMS som skrämde bort honom utan snarare du själv.

Det gäller att bli medveten om hur du kan avväpna dig själv och inte agera utåt när du får starka känslor, och det faktum att du bara förklarar din reaktion med PMS är inte nog. Människor blir arga, svartsjuka, ledsna i olika grad och med det är det inga konstigheter. Det viktiga är hur vi hanterar dessa känslor och hur vi låter dom spilla ut över vår omgivning.

Jag tycker att det känns oroväckande att du tycker att hans reaktion är dålig, för han har faktiskt rätt att avlägsna sig och tänka efter ifall du beter dig dåligt mot honom: han är inte skyldig att förlåta dig eller att acceptera det.

Svar på tråden Skrämde bort honom med min pms