Katastrof varje nattning 6-månader
Vi har en glad och uppåt liten tjej som snart är 6 månader. Utom när det är dags att sova. Fram tills hon var 4,5 månader kunde jag amma henne tills hon höll på att somna sen lägga ner henne i sin säng brevid vår så somnade hon och sov 20-mellan 3-5, sen några timmar till efter amning.
Nu släpper hon bröstet när hon är mätt men somnar inte. Hon är lite dåsig och lägger jag ner henne i sin säng vaknar hon till och blir frustrerad efter en stund. Vi vill INTE låta henne skrika så då vaggar jag eller sambon henne till sömns. Amma går inte. Hon slutar när hon är mätt. Det kan ta en timma eller mer av gråt och skrik även i famnen.
Just de gånger hon får gråta sig sömnig i famnen sover hon längst, men det känns hemskt. Hemskt att hon är så ledsen och hemskt jobbigt att ha bebisslrik konstant i örat så länge.
Hon verkar inte kunna varva ner trots fasta rutiner, mättnad och mys.. De gånger jag väntat med att lägga ner henne tills hon somnar vaknar hon igen och igen och igen hela kvällen. En natt var det verkligen minst en gång i timman.
Vad är det för fel vi gör? Vi har försökt lägga henne tidigare. Hon är mätt efter både gröt och amning. Vi har försökt bara låta henne sova i vår säng men även där vaknar hon var och varannan timma och skriker tills hon får ett bröst och sen igen så fort bröstet ramlat ut ur munnen. Det blir inte mycket sömn för någon av oss.
Vi har försör med sele, vagn, bära, sitta brevid, sjunga. Det vi inte kommer försöka är någon gråt-ut metod.
Finns där någon som har något magiskt knep eller en solskenshistoria att peppa med?