Insättning av Johannesört och Sertralin
Jag har under en tid mått dåligt och i samband med en nära anhörigs död för inte så längesedan så brakade det loss. Jag har haft ångest, rädslor, fobier länge men för en stund sedan började det påverka hela min vardag som det inte gjort förr. Jag började också få tvångstankar om självmord. Alltså, inte att jag ville ta livet av mig utan jag fick panikångest för att jag va rädd för att göra det. Mycket märklig känsla. Det va mer en känsla av "tänk om jag gör det".
För en vecka sedan började jag med Hypermin (Johannesört) för att se om det gör någon skillnad. Jag har sedan tidigare Sertralin utskrivet som jag går över till om det inte hjälper (jag vet att det inte får tas tillsammans).
Nu såhär en vecka in i behandlingen med Hypermin har jag ångest från helvetet. Alla tankar har förstärkts, igår hade jag en panikattack som inte va av denna jord och jag kan inte äta på grund av all ångest. Det har varit absolut värst de två senaste dagarna. Forskning har visat att johannesört är lika potent som SSRI och en forskare vid medicinska universitet i Texas har kommit fram till att behandling med johannesört kan, precis som SSRI, ge sk. aktiveringssyndrom. Dvs. att det blir värre i början för att sedan vända.
Är det någon som kan dela sina erfarenheter om både Sertralin och Johannesört (Hypermin)? Jag har tänkt ge det 2-3 veckor, om det inte blir för övermäktigt. Jag har också Sobril hemma ifall ångesten behöver dämpas.