• Alexi

Förlorad sgi

Jag fattar verkligen ingenting. Är din SGI förlorad (nollad) eller sänkt? Eller bara ändrad till din nuvarande lön? Och vad har tidpunkten (före eller efter ettårsdagen) för arbetet med saken att göra?

• Alexi

Det står ju rätt tydligt i FKs vägledning:

Om en förälders SGI sänkts efter att den SGI

-skyddade tiden vid föräldraledighet har gått ut, ska föräldrapenningen till dess att barnet fyller två år beräknas på grundval av

1. den SGI som gällde innan sänkningen skedde, eller

2. den högre inkomst som föräldern fått enligt ett nytt löneavtal

Detta gäller all föräldrapenning som lämnas till föräldern, när han eller hon avstår från förvärvsarbete för vård av barn under den tid som anges i föregående stycke (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB).

Det här sättet att beräkna föräldrapenningen kallas särskild beräkningsgrund. Den särskilda beräkningsgrunden är ett ytterligare skydd för den försäkrade som tar vid när han eller hon inte längre kan skydda sin SGI genom att vara helt eller delvis föräldraledig. Det är alltså först när barnet fyllt ett år som särskild beräkningsgrund kan tillämpas.

Bestämmelsen ska tolkas så att den SGI som en förälder har

från och med barnets ettårsdag ska ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning fram till att barnet fyller två år. Detta innebär att om föräldern på eller efter barnets ettårsdag får sänkt SGI

, ska den inkomst som föräldern hade innan sänkningen

ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning.

Det innebär också att den som helt avbryter sin föräldraledighet innan barnet fyllt ett år omfattas inte av reglerna för särskild beräkningsgrund (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB) och

ska få sin föräldrapenning beräknad utifrån reglerna om SGI. Det gäller även om föräldern har fått sänkt inkomst när föräldraledigheten avbrutits.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning-2002-01.pdf&CVID=

s 74

• Alexi
    Mammitilltre skrev 2018-07-18 23:28:01 följande:
    Jo, det är Försäkringskassans regler. Alexi har tagit texten direkt ifrån FKs hemsida och texten är Försäkringskassans tolkningar av de lagar som finns kring föräldrapenning.

TS, problemet verkar vara, så som jag tolkar den rätt tunga texten, att du avbröt din föräldraledighet innan ditt barn fyllde ett år. Normalt sett gäller det som kallas särskild beräkningsgrund, vilket för dig hade inneburit att din föräldrapenning för nästa barn hade beräknats utifrån den SGI du hade när ditt första barn föddes. Men, eftersom du avbröt föräldraledigheten innan barnets ettårsdag så upphör den särskilda beräkningsgrunden att gälla och din nya föräldrapenning beräknas utifrån de vanliga reglerna för SGI. Detta innebär alltså att du får föräldrapenning enligt den inkomst du har nu och sex månader tillbaka. Så himla tråkigt för dig och jag önskar att reglerna inte vore så hårda och obarmhärtiga :(
    1. Det är riksdag och regering som fattar beslut om reglerna.

2. Hela grejen med dessa regler om särskild beräkningsgrund, skydda SGI osv är ju till för att underlätta och trygga inkomsten för de som jobbar deltid under småbarnsåren. Man ska tex kunna jobba deltid och ändå få fp för nästa barn på samma nivå.
    TS har börjat jobba heltid, varför ska systemet skydda hennes inkomst?
  • Alexi
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-19 08:40:26 följande:
    Anledningen till att jag började jobba var för att jag och min man skulle dela lika på föräldraledigheten. I höst kommer jag jobba 80% när vår son börjar förskola , känns som man blir straffad av dessa regler
    Men jag började också jobba när min man tog över föräldraledigheten, jag jobbade också heltid då. Alltså var alla olika regler om SGI-skydd inte relevanta för mig då, de behövde inte skydda mig eftersom jag jobbade heltid.
  • Alexi

Sen förstår jag inte hur det är möjligt att behöva gå ner i lön som lärare, det råder ju världens lärarbrist?

• Alexi
    Anonym (T) skrev 2018-07-19 08:54:42 följande:
    Det funkar så tyvärr. Man får helt inte anställningen man sökt om man begär för mycket i lön.
    Fast det borde ju finnas tio andra tjänster att söka då...
Svar på tråden Förlorad sgi