Förlorad sgi
Jag fattar verkligen ingenting. Är din SGI förlorad (nollad) eller sänkt? Eller bara ändrad till din nuvarande lön? Och vad har tidpunkten (före eller efter ettårsdagen) för arbetet med saken att göra?
Jag fattar verkligen ingenting. Är din SGI förlorad (nollad) eller sänkt? Eller bara ändrad till din nuvarande lön? Och vad har tidpunkten (före eller efter ettårsdagen) för arbetet med saken att göra?
Det står ju rätt tydligt i FKs vägledning:
Om en förälders SGI sänkts efter att den SGI
-skyddade tiden vid föräldraledighet har gått ut, ska föräldrapenningen till dess att barnet fyller två år beräknas på grundval av
1. den SGI som gällde innan sänkningen skedde, eller
2. den högre inkomst som föräldern fått enligt ett nytt löneavtal
Detta gäller all föräldrapenning som lämnas till föräldern, när han eller hon avstår från förvärvsarbete för vård av barn under den tid som anges i föregående stycke (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB).
Det här sättet att beräkna föräldrapenningen kallas särskild beräkningsgrund. Den särskilda beräkningsgrunden är ett ytterligare skydd för den försäkrade som tar vid när han eller hon inte längre kan skydda sin SGI genom att vara helt eller delvis föräldraledig. Det är alltså först när barnet fyllt ett år som särskild beräkningsgrund kan tillämpas.
Bestämmelsen ska tolkas så att den SGI som en förälder har
från och med barnets ettårsdag ska ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning fram till att barnet fyller två år. Detta innebär att om föräldern på eller efter barnets ettårsdag får sänkt SGI
, ska den inkomst som föräldern hade innan sänkningen
ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning.
Det innebär också att den som helt avbryter sin föräldraledighet innan barnet fyllt ett år omfattas inte av reglerna för särskild beräkningsgrund (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB) och
ska få sin föräldrapenning beräknad utifrån reglerna om SGI. Det gäller även om föräldern har fått sänkt inkomst när föräldraledigheten avbrutits.
www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning-2002-01.pdf&CVID=
s 74
Sen förstår jag inte hur det är möjligt att behöva gå ner i lön som lärare, det råder ju världens lärarbrist?