• Anonym (Pysslaren)

Snällt eller förolämpar jag?

Mina svärföräldrar bad oss att passa deras hus när dom skulle på semester. Det är en stor lyxig villa där allt är modernt och påkostat.

Det finns pool, jaccuzzi, stort soldäck, grill, sköna sängar- you name it. Vi tackade ja utan att blinka och nu har vi varit här i snart 1av 3 veckor.

Jag har semester men min sambo jobbar dagtid.

Förutom att ha det skönt och koppla av så har jag tagit mig an små projekt i huset.

Vill först bara poängtera att jag tycker om att organisera och ha fint och rent omkring mig. Gillar att städa kan man säga.

Men iallfall, dessa små projekten har bla varit att rengöra ugnen, sortera kyl och frys och kastat gammal mat, storstädat deras bil, rengjort och organiserat tvättstugan , skrubbat rent i duschen osv.

Idag slog det mig plötsligt!! Tänk om jag förolämpar min svärföräldrar??!

Det är ju inte normalt att storstäda och organisera hos nån annan, eller?

Min svärmor är sjukpensionär pga diskbråck i nacken. Hon har svårt att sköta hushållet som det bör, och svärfar jobbar mycket och gör inget alls hemma.

Vad tycker ni där ute? Hade ni blivit glada av att komma hem till ordning o reda eller blivit förolämpade?

Vill tillägga att jag inte har snokat eller ändrat i privata grejer. Enbart sånt som generellt all gör/har likadant. Min sambo säger att han tror dom uppskattar det.

• Svar på tråden Snällt eller förolämpar jag?
  • Anonym (Nej)

Det beror helt på vem det är, deras nivå och min nivå. Själv har jag vad en pedant som du skulle kalla 'rätt skitigt'. Hade någon som har samma nivå som jag gjort det du gjorde hade jag tyckt det var ok.

Släkt och vänner som är pedanter skulle bag aldrig låna ut huset till och skulle de städa på det sättet skulle jag bli mycket förolämpad då jag skulle tolka det som att de har gått runt och dömt mig och tyckt saker. Tänkt precis det du skriver att du tänker. Jag hade dock tackat översvallande, men skämts och irriterat mig om vartannat.

• Anonym (Pysslaren)

Tack för era synpunkter!

Min sambo pratade nyss med svärmor och jag bad honom att höra vad hon tyckte om det jag gjort.

Hon hade tydligen blivit jätteglad och ville tom betala mig!!

Bara fortsätt, hade hon sagt på skämt.

Nu känns det mycket lugnare inombords.

• Aniiee
    Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-16 18:52:25 följande:

Tack för era synpunkter!

Min sambo pratade nyss med svärmor och jag bad honom att höra vad hon tyckte om det jag gjort.

Bra. Huvudsaken är ju att du inte kör över henne i din städiver.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (oj)

Oj, ja det var mycket...! Men alltså, om du inte gör en grej av det utan nämner det i förbifarten som att du ville rengöra efter ER känns det ju rimligt och inte nåt man sannolikt tar illa upp av. Men organisera INTE om, det är jättegrovt i mina ögon iaf, kan uppfattas som väldigt integritetskränande...! Gör inget mera sånt, är mitt råd.

• Anonym (oj)
    Tack för era synpunkter!

Sorry, missade detta sista! Men gud så skönt!! Och härligt, då kan du slå dig lös! Jag är lite likadan, så jag förstå dig!
  • Anonym (Balans)
    Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-16 16:10:22 följande:
    Vill först bara poängtera att jag tycker om att organisera och ha fint och rent omkring mig. Gillar att städa kan man säga.
    Men iallfall, dessa små projekten har bla varit att rengöra ugnen, sortera kyl och frys och kastat gammal mat, storstädat deras bil, rengjort och organiserat tvättstugan , skrubbat rent i duschen osv.

Min svärmor är sjukpensionär pga diskbråck i nacken. Hon har svårt att sköta hushållet som det bör, och svärfar jobbar mycket och gör inget alls hemma.
    Från person till person.. jag skulle inte bli förolämpad men jävligt upprörd om någon kommer och slänger saker (som inte uppenbart är skräp) samt att jag vill ha min egen ordning i mina skåp/hyllor/tvättstugan med mera.. annars är det nice med städning, ugnen, duschen osv.
  • Anonym (D)

Städa lite mer noga än vad som behövs efter dig hade jag uppskattat, t.ex rengöra ugnen, men hade blivit riktigt upprörd om någon vare sig släkt kompis bekant hade tagit sig friheten att bestämma vad för mat jag ska slänga och gå igenom lådor och utrymmen, det är att snoka inbäddat som "organisera" Det är bara vi som bor som får röra runt saker på eget bevåg.

Men visst är det roligt att göra sånt och fixa i ordning, låt oss bara hoppas att de tycker om din ordning du vet det är en stor omställning att hitta efter någon rört om allting och är de gamla kommer det vara ännu svårare de har säkert haft det där huset och deras ordning X antal år.

Du får uppdatera oss alla sen hur det gick ska bli spännande att höra.

• Anonym (D)

Bara för att få perspektiv, hur hade du känt om de medan du bott i deras hus varit och gjort om i din kyl frys och lådor och grovstädning lagom till när du kommer hem igen så du inte hittar någonting eller känner igen ordningen och har ingen aning var någonting är eller hur det är sorterat?

;)

• Anonym (D)

Tack för era synpunkter!

TUR!

Hade varit en kränkning annars.
  • Anonym (Pysslaren)
    Anonym (D) skrev 2018-07-16 20:03:16 följande:

Bara för att få perspektiv, hur hade du känt om de medan du bott i deras hus varit och gjort om i din kyl frys och lådor och grovstädning lagom till när du kommer hem igen så du inte hittar någonting eller känner igen ordningen och har ingen aning var någonting är eller hur det är sorterat?

;)

Jag har tidigare skrivit att jag är väldigt pedantiskt och hade blivit förolämpad om nån gjort samma hos mig.

Därför fick jag dåligt samvete och startade tråden. Men tack o lov så blev det uppskattat i telefonen åtminstone. Men kag kommer bara städa normalt i fortsättningen.

Slänga möglig o gammal mat hade jag varit tacksam om nån gjort dock.
Svar på tråden Snällt eller förolämpar jag?