Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Snällt eller förolämpar jag?

Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-16 16:10:22 följande:
    Mina svärföräldrar bad oss att passa deras hus när dom skulle på semester. Det är en stor lyxig villa där allt är modernt och påkostat.
    Det finns pool, jaccuzzi, stort soldäck, grill, sköna sängar- you name it. Vi tackade ja utan att blinka och nu har vi varit här i snart 1av 3 veckor.
    Jag har semester men min sambo jobbar dagtid.

Förutom att ha det skönt och koppla av så har jag tagit mig an små projekt i huset.
    Vill först bara poängtera att jag tycker om att organisera och ha fint och rent omkring mig. Gillar att städa kan man säga.
    Men iallfall, dessa små projekten har bla varit att rengöra ugnen, sortera kyl och frys och kastat gammal mat, storstädat deras bil, rengjort och organiserat tvättstugan , skrubbat rent i duschen osv.
    Idag slog det mig plötsligt!! Tänk om jag förolämpar min svärföräldrar??!
    Det är ju inte normalt att storstäda och organisera hos nån annan, eller?

Min svärmor är sjukpensionär pga diskbråck i nacken. Hon har svårt att sköta hushållet som det bör, och svärfar jobbar mycket och gör inget alls hemma.

Vad tycker ni där ute? Hade ni blivit glada av att komma hem till ordning o reda eller blivit förolämpade?

Vill tillägga att jag inte har snokat eller ändrat i privata grejer. Enbart sånt som generellt all gör/har likadant. Min sambo säger att han tror dom uppskattar det.
    Om folk som gillar att städa, oavsett om det är i deras hem eller hemma hos andra så har jag inga problem med det i mitt hem.. Jag hatar att städa. Men man måste ju städa så jag gör ju det ändå.

Men att organisera i mitt hem. Där dra jag gränsen, jag har mitt egna system och det vill jag behålla. Hade jag kommit hem och sett dig (någon annan) organisera om i mitt hem så hade den personen blivit uppsagd som vän. Eller om det varit en familjemedlem så hade jag bara varit maximalt "artig" vis typ släktträffar.

Jag hade en väninna (hon är tyvärr död), både hon och jag hatade att städa, så vi hjälpte varandra men vi respekterade varandras ordning/upplägg då vi hade olika "system". Det var för oss båda stort fett "aja baja" att ändra system och organisera i varandras hem.

Jag tror ju att städningen kan nog uppskattas att du gjort hos din svärmor. Dock detta med att "organisera", det kan nog ses som övertramp, då alla har sitt egna system/organisering, då vi alla är just individer. Ditt sätt att "organisera" måste inte passa andra, inte ens nödvändigtvis inom familjen heller bara för att ni är "familj".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2018-07-16 17:10:31 följande:
    Städa - ok (även i kylen osv och slänga gammal mat)
    Organisera - nej. Ge fan i min ordning.

Så känner jag.
  • EnAnonumius
    Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-17 08:06:04 följande:
    Jag hade inte heller velat att nån skulle arrangera och ordna hos mig. Absolut inte. Men det har jag egentligen ine gjort heller. Jag har lagt sakerna där de ska vara.
    Du valsar in i ett annans hem, och organiserar och använder förklaringen "jag lägger den där den skall vara". Vem bestämmer vad olika saker skall ligga? Du? För alla har inte samma "allmängiltiga regler" som dig.
    Det är ju högst subjektivt.

Jag kan ta ett EXEMPEL, från mig:
    Jag använder faktiskt en stekspade för andra projekt i hemmet än just matlagning, och den skulle aldrig hamna någonsin i en kökslåda. Skulle du eller någon annan (som inte kan min organisering/ordning) lägga den där "den ska vara" (i en kökslåda) så hade jag blivit vansinnig. Jag hade även gått så långt att tvinga den personen att diska om hela den kökslådan med klorin utan handskar, och sedan diska upp det med diskmedel (för att få bort eventuell klorin smak), om den hade lagt den aktuella stekspaden "där den skulle vara".
    Anledningen är ju just att den personen organisera om, och tror att den gör "rätt", och tar för givet att en stekspade måste ju höra ju hemma i kökslådan det är ju "där den skall vara".

Ja du skulle ju kunna använda förklaringen "men hur skulle jag kunna veta det?". Just det hur skulle du kunna veta det? Det är just därför man inte pillar och organisera (lägga saker där de skall vara) i andras hem för att du inte vet om detta. 

Som sagt städa och skura golv väggar etc är en sak. Men att organisera om (lägga saker där de skall vara som du kallar det nu) där är min gräns.

Problemet med folk som som hävdar att "de lägger ju saker där de skall vara", oftast utgår från att alla har samma ordning som dem själva, och använder saker på samma sätt som dem själva.
    Så varför agerar du och organiserar i andras hem och de skall acceptera det, medan du skulle bli vansinnig om någon annan gjorde så i ditt hem. Det där är otroligt inkonsekvent.

• EnAnonumius
    Aniiee skrev 2018-07-17 11:43:06 följande:
    Just creme fraiceh ( och en del andra syrade mejerivaror) från sverige möglar och ruttnar inte så länge det är oöppnat. Creme fraiche och ost är sånt som bara blir godare om det får stå ett tag. Testa själv om du vågar. Köp en hel creme fraiche (34% är de va?) och låt stå oöppnad i kylen en månad längre än utgångsdatum. Jag lovar och svär att när du öppnar den så är den INTE dålig. Är du riktigt vågad så köter du 10 stycken och märker upp dem och så öppnar du en varje vecka efter utgångsdatum och jämför.
    Åhh..
    Jag kom på att jag saknade min gammelfarmors lagrade hushållsost. Den enda hushållsosten jag åt var hennes lagrade hushållsost. Glad
Svar på tråden Snällt eller förolämpar jag?