Inlägg från: Anonym (Summer-Fey) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Summer-Fey)

Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?

Äldre med svår alzheimers/demens som är helt borta, vad är det för mening att hålla dem vid liv för? De fattar ingenting, dem njuter inte, dem är grönsaker utan framtid. Borde vi inte avliva dem istället, precis som man gör med sina husdjur när tiden ärm kommen?
    Det är ju helt meningslöst att samhället ska pröjsa miljarder på dessa individer, samtidigt som pengarna kunde ha används i bättre syften, på patienter som ´kan ha en framtid, på sjuka barn? Eller varför inte på skolan?

• Svar på tråden Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?
  • Anonym (Summer-Fey)
    annabellelee skrev 2018-07-16 14:57:02 följande:

Ord som "avliva", leende emoji med solglasögon och att du talar om hur dyra patienteena är gör att man inte kan ta ditt inlägg på allvar. Jag har gärna en seriös diskussion om eutanasi, men din ts är osmaklig.

Det tycker jag inte.
  • Anonym (Summer-Fey)
    NI SOM SÄGER ATT MAN SKA VÄLJA SJÄLV:Död

Jag vill förtydliga att hela poängen är att grönsaken i fråga inte ska få bestämma själv, utan att man från sjukvårdens sida väljer att avliva/ta bort personen. Jag vet att det låter hårt, men i ärlighetens namn.. I vilka andra fall skulle vi låta en grönsak bestämma något? Låter ni exempelvis en avokado diktera era villkor?  
  • Anonym (Summer-Fey)
    NI SOM SÄGER ATT MAN SKA VÄLJA SJÄLV:Död

Jag vill förtydliga att hela poängen är att grönsaken i fråga inte ska få bestämma själv, utan att man från sjukvårdens sida väljer att avliva/ta bort personen. Jag vet att det låter hårt, men i ärlighetens namn.. I vilka andra fall skulle vi låta en grönsak bestämma något? Låter ni exempelvis en avokado diktera era villkor?  
  • Anonym (Summer-Fey)
    Iarwain skrev 2018-07-18 16:33:50 följande:
    De som verkligen är "grönsaker" är det redan idag ok att stänga av respirator för. Så där har vi inga problem.
    Men de du kallar grönsaker har fortfarande kognitiv förmåga.
    Intressant.
    Frågan är ju hur man ska definiera grönsken. Man borde ju ha förbestämda kriterier som man går efter. Jag tycker att vi ska vara lite hårdare än vad som gäller idag. Vi måste utgå från ekonomin. Det är inte rätt att spendera tusentals kr på en grönsak varje dag, samtidigt som andra inte får den vård dem behöver pga ekonomiska skäl.   
    Vi bör kraftigt sänka tröskeln för vad som är en grönsak.
Svar på tråden Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?