• Anonym (Ly)

Bekanta/"vänner" som följer dig på instagram men som aldrig kommenterar eller likar. Vad tycker ni?

Hej alla!

Skulle vilja ha era synpunkter då jag är lite nyfiken :)

Sedan min graviditet har jag fått många följarförslag från bekanta, från killens sida och även några andra bekanta som man inte ses med dagligen kanske men träffat på ngn gång.

Nu tar jag inte instagram eller sociala medier jätteallvarligt men bara nyfiken hur ni ser på det... dessa då som som valt att följa mig t.e.x kommenterar ingenting eller likar (inget måste) men varför då adda från första början?

Jag har ångrat att jag tog emot dessa från början och funderar på att ta bort dem då jag känner att de endast vill titta eller kanske "snoka", med tanke på att de är så tysta.

Hur hade ni sett på det? Hade ni behållt de som aldrig kommenterar/likar eller tagit bort?

• Svar på tråden Bekanta/"vänner" som följer dig på instagram men som aldrig kommenterar eller likar. Vad tycker ni?
  • smulpaj01

Jag hade aldrig ens reflekterat över en sån sak. Jag har själv aldrig kommenterat eller gillat något.

• Anonym (H)

Oj, va? Jag följer 100 personer på instagram och jag gillar och kommenterar endast mina närmsta vänner, typ 7 av de 100 jag följer.

Reflekterar aldrig någonsin över varför bara 25 av de 75 som följer MIG likear och kanske 5 av dem kommenterar.

Så viktigt är det inte för mig..

• Anonym (M)

Jag gillar det inte. Fattar inte varför man vill följa någon men aldrig gilla eller kommentera. Sociala medier är skit.

• Anonym (Kalle)

Hej!

Jag tycker att det är dåligt av folk. Allt har med status att göra och vore du känd typ ( Zlatan)skulle du överösas. Skippa sociala medier och slipp fundera över liksen. Självklart orkar de trycka på knappen om de ser, om du lägger ut en fin bild på något som betyder något för dig och du har vänner som inte orkar, plocka bort dem och sluta gilla/följa deras ( mitt råd)

• Trängtar efter dig

De gör väl alla en tjänst egentligen genom att inte lajka och gilla allt. Det finns många dokumentärer som handlar om hur man blir beroende av sådan bekräftelse och mår dåligt så fort den uteblir. I min bekantskapskrets finns det många exempel också. Näst intill nakna tjejer i flödet är inget ovanligt, och jag tvivlar starkt på att de vill visa upp sig för alla sina trehundra följare. Jag tror snarare att dett är de tvåhundra gillningarna som driver dem till det. Jag vill inte bidra till deras beroende och gillar därför bara de få grejer som jag faktiskt gillar.

• Fjäril kär

Jag följer över 200 personer och jag är FÖLJD av över 300..

Det innebär att mitt flöde är stort och jag likar oftast bara de som oftast syns i flödet.

Jag klickar aldrig in mig på en person för att kolla vad de lagt ut om inte det hänt något speciellt som jag vill se.

Hälften av de som likar mina inlägg är helt okända då de hittar mig via mina taggar. Andra hälften är dom som just precis då ser mig i flödet. Av 125 likes kanske inte ens min familj finns med..

• brallison

Jag kan säga att det blev med ett par personer att jag blev bjuden att följa dem, men herregud - biler varje dag på antingen deras barn (ok, förstår, nästan), frukost varje dag, tränning varje dag. Där ser jag inget att lajka eller kommentera, tyvärr. Men typ känns pinsammt att sluta följa (men kanske bör göra det), så jag bläddrar förbi istället.

• Anonym (mmm)
    Anonym (Ly) skrev 2018-07-13 07:00:11 följande:

Hej alla!

Skulle vilja ha era synpunkter då jag är lite nyfiken :)

Sedan min graviditet har jag fått många följarförslag från bekanta, från killens sida och även några andra bekanta som man inte ses med dagligen kanske men träffat på ngn gång.

Nu tar jag inte instagram eller sociala medier jätteallvarligt men bara nyfiken hur ni ser på det... dessa då som som valt att följa mig t.e.x kommenterar ingenting eller likar (inget måste) men varför då adda från första början?

Jag har ångrat att jag tog emot dessa från början och funderar på att ta bort dem då jag känner att de endast vill titta eller kanske "snoka", med tanke på att de är så tysta.

Hur hade ni sett på det? Hade ni behållt de som aldrig kommenterar/likar eller tagit bort?

Jag tänker ingenting direkt. Tänker att de är lite lagom intresserade, att de tycker det är kul att se hur man har det lite grann men inte så mycket så att man ska bli närmare kompisar. Däremot lägger jag aldrig till folk jag inte har någon form av koppling till själv. Jag skulle tex inte lägga till mannens bekanta om jag inte mött dem och åtminstone pratat med dem en gång, kanske knappt ens då.

Men det står dig givetvis fritt att ta bort dem, absolut. 
  • Anonym (mmm)
    brallison skrev 2018-07-13 08:49:23 följande:

Jag kan säga att det blev med ett par personer att jag blev bjuden att följa dem, men herregud - biler varje dag på antingen deras barn (ok, förstår, nästan), frukost varje dag, tränning varje dag. Där ser jag inget att lajka eller kommentera, tyvärr. Men typ känns pinsammt att sluta följa (men kanske bör göra det), så jag bläddrar förbi istället.

det går ju att avfölja personer men ändå fortsätta vara vänner, så ser man dem inte men slipper ta beslut om att ta bort 
  • Anonym (Madde)

Det är väl det man vill ha med instagram, trodde jag? Så många följare som möjligt?

• Anonym (mmm)
    Anonym (Kalle) skrev 2018-07-13 07:08:51 följande:

Hej!

Jag tycker att det är dåligt av folk. Allt har med status att göra och vore du känd typ ( Zlatan)skulle du överösas. Skippa sociala medier och slipp fundera över liksen. Självklart orkar de trycka på knappen om de ser, om du lägger ut en fin bild på något som betyder något för dig och du har vänner som inte orkar, plocka bort dem och sluta gilla/följa deras ( mitt råd)

Fast det är väl ingen plikt på att man måste "gilla" heller. 

Om jag lägger ut bilder skulle jag inte vilja att alla, varje gång likade, då skulle det bli exakt lika många likes varje gång och då kan man lika gärna ta bort funktionen och bara utgå från att folk ser bilderna. Min mamma likar allt = hon har sett/läst men jag vet egentligen inte om hon på riktig gillade. Hon tror att man måste göra så för att vara trevlig Glad
  • Almina

Jag har valt att bara ha mina närmsta på Instagram. De som jag vet är intresserade. En del gillar allt, andra en del av det och några gillar nästan aldrig något. Mönstret jag kan se bland mina följare är att de som är mest aktiva på Instagram gillar oftast.

Om jag var du kanske jag skulle göra såhär, om jag förstod det rätt att du är gravid? Lägg ut en bild när barnet är fött. De som inte gillar/kommenterar då skulle jag nog överväga att ta bort...

• Anonym (Kalle)

Hejja din mamma, hon beter dig bäst och har hyfs! Är man med får man väl ge en like, varför hoppa över ts fina bilder/ barn men lika en annans. Blir lätt mobbningskänsla, uppfattar att ts har folk som följer men som inte likar hennes även om de likar andras. Bort med dom eller ge dem iallafall aldrig något tillbaka!

• Anonym (Jane)

Men orka bry sig liksom?

Jag har ingen aning om varför folk följer mig och det är verkligen inget jag bryr mig om heller.

Jag gillar de bilder jag gillar.

Alla är ju inte heller aktiva så ofta.

Själv har jag svårt och förstå kritiken från dom som lägger ut bilder hela tiden och gnäller över få likes, alltså, tror ni på fullt allvar att man inte har annat att göra?

• Anonym (Iris)

Bryr mig inte alls. Spelar ingen roll för mig om nån som följer mig inte gillar eller kommenterar. Skit samma liksom. Dom kanske bara följer för att hållas uppdaterade på vad du gör.

Sen vet du väl inte vilka av dina poster som dom faktiskt sett och inte. Jag följer över 300 konton (blandat "kändisar" och vänner). Jag ser absolut inte alla poster som läggs upp. Skulle bli helt utmattad om jag skulle behöva gilla OCH kommentera på varenda post mina vänner lägger upp.

• Anonym (A)
    Anonym (Iris) skrev 2018-07-13 13:53:10 följande:
    Bryr mig inte alls. Spelar ingen roll för mig om nån som följer mig inte gillar eller kommenterar. Skit samma liksom. Dom kanske bara följer för att hållas uppdaterade på vad du gör.

Sen vet du väl inte vilka av dina poster som dom faktiskt sett och inte. Jag följer över 300 konton (blandat "kändisar" och vänner). Jag ser absolut inte alla poster som läggs upp. Skulle bli helt utmattad om jag skulle behöva gilla OCH kommentera på varenda post mina vänner lägger upp.
    Samma här.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-13 08:55:47 följande:

det går ju att avfölja personer men ändå fortsätta vara vänner, så ser man dem inte men slipper ta beslut om att ta bort 

Inte på Instagram, va?

Själv rensar jag både Följer och Följare med jämna mellanrum. Jag har ett privat konto och anser att folk jag inte har kontakt med/intresse av behöver heller inte se mina bilder.
  • Calippo78

2 följer mig och de likar aldrig

• Calippo78

En fråga

Har en fråga ang instagram. Om man livesänder där så kan man skicka hjärtan och eld mmm. Om jag skickat det till en där kan de andra se det om det är flera inne i livesändningen

Svar på tråden Bekanta/"vänner" som följer dig på instagram men som aldrig kommenterar eller likar. Vad tycker ni?