• annabellelee

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Skriv en lista på allt han bör göra under en dag, dvs hälften av allt som ska fixas. Nej, självklart ska du inte behöva göra det för han ska ta initiativ till att göra det som behövs, men då blir det tydligare vad som är gjort och inte gjort, så ni kan ta en konstruktiv diskussion kring det hela istället för att det blir (från hans synvinkel) en massa löst gnäll.

Att bara luta sig tillbaka med en god bok och strunta i allt och låt honom upptäcka själv att det inte finns mat eller rena kläder är en annan variant

• annabellelee
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-14 04:17:39 följande:

Du överarbetar. Jag förstår att din man inte vill vara med på det.

Ta några minuter per dag och städa. Ta hem städhjälp en gång i veckan.

Några minuter på matlagning.

Osv osv

Folk gör det så svårt för sig helt i onödan.

Alltså, jag och min man är inga pedanter. Om jag säger att vi dammsuger ca en gång i månaden ( och har barn) så förstår du att det ligger många dammråttor i hörnen. Men din kalkyl på hemarbete passar bara innan är ensamstående utan barn.

Vi har gjort listor på snabb mat för att slippa lägga tid på matlagning. Men trots att vi verkligen inte lägger timmar på att fixa mat är det svårt att laga en middag på under 15 min (förutom värma frysepizza då). Före maten måste det dukas, efter ställas in i diskmaskinen och torka av bord. Vi diskar bara grytor och sånt nån gång per vecka (låter alltså smutsig disk stå ett par dagar), men det måste göras nån gång tyvärr...

Tvätt måste också göras om vi inte vill låta barnen gå i skitiga kläder, och vi måste handla mat och förbrukningsvaror. Dammtorkning,dammsugning, fönsterputsning osv har vi prioriterat bort för vi bryr oss inte, men vi måste plocka undan leksaker om vi inte ska snubbla över dem (äldsta är 2 år och kan inte göra det själv).

Mellis är frukt, kex och vatten, inget som behöver förberedas och enkelt att ta med, men ungarna kan inte passa sig själva eller natta sig själva.

Så trots att vi skalat av allt vi kan eftersom vi är inte är intresserade av matlagning eller fläckfria hem så blir det alldeles för mycket tid varje dag. Är man två halverar man den tiden, men hade min man inte gjort hälften hade jag skrikit rakt ut.

Om man som du tror att det går att sköta ett hem med barn på några minuter per dag så är det någon annan (=din fru?) som gör grovjobbet åt dig.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar