Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:32:28 följande:

Det är precis den typen av jämställdhetsextremism som skapar problem. Fullständigt bisarrt att inbilla sig att det inte skulle råda relationsskillnad mellan mamma och pappa. Snart påstås det väl från dessa att pappan ammar också...

Men, när du tog din del av föräldraledigheten och din partner/ barnens mamma åkte till jobbet. Blev det inte så efter ett tag att barnet tydde sig till dig och det faktiskt var du som hade bäst koll på barnets vanor eftersom du hade det dagliga ansvaret?

Så var det i alla fall för oss. När jag varit hemma det första året så var jag absolut bäst på att tolka vårt barns signaler, men när det sedan var min mans tur att gå på föräldraledighet så dröjde det inte lång tid innan det förändrades.

Under hans år som föräldraledig var han definitivt den som bäst visste barnets rutiner. Efter att barnet börjat förskola och vi delar på ansvaret på ett annat vis så har det kunskapsglappet jämnat ut sig. Vi delar på hemansvar, barnansvar och sovmorgnar och han har, liksom anonym (Eva):s man inga problem att få gehör av barnet om han säger att nu får mamma inte störas.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 15:01:44 följande:

Jag har i likhet med män i allmänhet inte haft någon längre föräldraledighet. Det är irrelevant för trådens ämne hur det ser ut i en udda familj där pappan varit hemman under så lång tid som du berättar. TS man är uppenbart ingen hemman.

Åh, förlåt, men då är ditt nick lite missvisande. Misslyckad man på semester hade passat bättre.

Riktiga män klarar ju av att ta sitt naturliga ansvar för barn och familj utan att någon fru/sambo skall lägga upp scema för dem. Tyvärr för TS låter det som om hon hittat någon som liknar dig, men glädjande för henne så finns det dem i din och hans situation som faktiskt klarat av att utvecklas även i vuxen ålder genom en gnutta självinsikt men också genom att kvinnorna i deras liv vägrar behandlas som hushållerskor.

Nä du, misslyckad man på semester, släpp ölburken, ta upp handen ur byxlinningen ooch kom in i matchen. Annars kanske ditt (och TS mans) nick snart är misslyckad ensam man på semester...
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 16:26:15 följande:

Sedan när räknas bara arbete i hemmet?

Dessutom är det viktiga vad man presterar. Inte den tid som läggs ner.

Jag kan laga en god middag på tre minuters arbetstid. En husmor behöver en timme för att laga motsvarande middag.

Aha, har du pizzerian på snabbval på mobilen? Vad duktigt av dig!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 17:58:55 följande:

Du måste vara husmodern jag talade om eftersom du tror att man inte kan laga kvalitetsmat och lägga ner lite tid på den.

Jag lagar i huvudsak mat från grunden och är väldigt bra på det. Det går snabbt och gott blir det.

Tja, visst, en del kallar snabbnudlar för god mat, men jag tillhör inte den kategorin.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (**) skrev 2018-07-12 18:40:04 följande:

Så här skrev du:

Du måste vara husmodern jag talade om eftersom du tror att man inte kan laga kvalitetsmat och lägga ner lite tid på den.

Jag lagar i huvudsak mat från grunden och är väldigt bra på det. Det går snabbt och gott blir det.

När du sedan ska ge ett exempel på det så skriver du varmrökt lax. Du har alltså köpt färdig lax i affären, och sedan kallar du det för att laga mat från grunden på  3 minuter?

Nu skall vi inte vara för hårda mot misslyckad man på semester! Det kan ju sluta med att hans fru/sambo inte ens får den årliga semesterkvällen från middagslagning om vi fortsätter att pressa honom.

Eftersom jämställdhet är en utopi enligt honom så har han nog sträckt sig väldigt långt när han nu ställer sig och förstör färdig lax från butiken.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Peter) skrev 2018-07-12 23:53:25 följande:

Kan du ge lite tips på mat du faktiskt lagar från grunden som inte redan är lagad i affären?

Jag tror att detta med att laga mat från grunden handlar om att själv öppna paketet med varmrökt lax istället för att frun/sambon gör det.

...och det som beskrevs som att husmödrar behöver så mycket tid för förberedelser handlar nog om att de gör matlistor, köper hem varor osv. Misslyckad man på semester sysslar inte med sådant trams, han bara öppnar kylskåpsdörren!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 13:09:25 följande:

Något i inläggen i tråden säger mig att TS kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är "viktigt".

Men kan TS anpassa sig en del till mannens åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.

Något i inläggen i tråden säger mig att TS man kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är ?viktigt?.

Men kan TS man anpassa sig en del till TS åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-22 11:26:13 följande:

Gör enkel lunch mellanmål och middag så talar du bort stor del av tiden. Gör sedan saker du själv tycker är roliga med barnen så försvinner resterande tiden. Det är inte jobb utan underhållning.

Då hoppas vi att TS man får del av alla dina husmorstips så att han kan få del av underhållningen och TS kanske får lite semester också...
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar