• Anonym (Anonym1)

IVF - Får ut många ägg men aldrig något till frysen

Hej!

Kvaliteten kan ha blivit dålig på äggen pga du stimulerats för hårt. Mycket tyder på det eftersom du riskerade överstimulering första gången och andra gången fick ut 17ägg. Min läkare har talat om det flera gånger.. att äggen blir dåliga om man får för hög dos medicin. De växer inte på rätt sätt. Vilken medicin och dos har du fått? Sen kanske det är läge att byta medicinering? Inget program/medicin passar alla. Nästan alla läkare väljer att byta medicin eller program efter två misslyckade försök. Kan vara så att du helt plötsligt får bra kvalitet om du byter från Gonal till Menopur eller långa till korta eller tvärt om.

• Anonym (Anonym1)
    Humlan0 skrev 2018-07-12 11:23:56 följande:

Hej!

Första gången fick jag Gonal-F, 125 enheter. Jag mådde ganska bra fram till dagen efter ÄP och sen blossade allt upp. Vid det sista FET-försöket så gav vi upp Letrozol och testade en låg dos Menopur. Vid de kontrollerna så fanns 4 fina äggblåsor, men dom plockades aldrig eftersom jag skulle göra FET som aldrig blev av. På andra IVF-försöket så fick jag Menopur, 150 enheter de första tre dagarna för att sen gå ner till 112,5. Jag kände mig lite uppblåst och hade lite ont efter ÄP, men det var ljusår ifrån gången innan.

De kommer att ringa idag eller i morgon för jag har precis lämnat blodprov efter missfallet för att se att mitt HCG är tillbaka på 0. Jag får fråga dem då och se vad de säger.

Då verkar ju Menopur funka så till vida. Väldigt mycket mindre FSH i Menopur och det är FSH som bidrar till överstimulering. Gonal är 100% FSH.

Letrozol kan ge dålig slemhinna eftersom det sänker Österogennivåerna.

Lycka till när de ska ringa till dig!<3
  • Anonym (Anonym1)
    Humlan0 skrev 2018-07-12 18:37:18 följande:

Ja Menopur fungerade så pass att jag i alla fall fick tillbaka ett embryo och att ägget fäste i alla fall några dagar. Däremot så får vi ju aldrig några FET-försök eftersom alla slutar dela sig under långtidsodlingen. Då går ju 3 försök väldigt fort. Vissa kan ju få runt 10-15 FET på tre ÄP.

Ja jag tror Menopur är vägen till bebisen för er. <3 Ge inte upp!

Ja fast det är inte så många som har det på det viset. Det är väldigt påfrestande och dyrt med många äggplock. Det känna även som det blir enorm orättvisa mellan paren som får landstingsförsök. Vissa kanske får 3barn på ett ägg plock och andra gör 3plock och får inte barn förän senare på egenfinansierde. Förstår precis hur du känner! <3
Svar på tråden IVF - Får ut många ägg men aldrig något till frysen