• Humlan0

IVF - Får ut många ägg men aldrig något till frysen

Hej!

Vi har gjort två IVF-försök.

Vid det första så blev vi nekade att få tillbaka embryot på ET på dag 2 då jag var i riskzonen för överstimulering. Man hade fått ut 10 ägg och 9 hade börjat dela sig och de skulle i stället långtidsodla dem för att frysa för senare FET-försök. Vi kämpade i över 6 mån för att få slemhinnan till en bra nivå för att kunna få tillbaka det enda ägget, bara för att få reda på att det inte klarade upptiningen.

Vid andra ÄP så fick man ut 17 äggblåsor,14 ägg och 9 började dela sig. Jag fick tillbaka ett vilket resulterade i ett tidigt missfall i v5 och inget klarade sig till frysen.

Kliniken fryser bara 5-dagars och de säger att det här inte behöver betyda någonting, att det blev så bara de här gångerna. För mig låter det alarmerande! Har jag dåliga ägg? Är det någon annan som ha erfarenhet av detta som vet vad det kan bero på eller som har hittat något som hjälpt?

• Svar på tråden IVF - Får ut många ägg men aldrig något till frysen
  • Humlan0
    UndrandeSökare skrev 2018-07-12 08:17:44 följande:

Trådatartaren- Om man inte får några embryon till frysen så beror det oftast på dåliga spermier eller dåliga ägg (eller möjligtvis både ock).

Jag rekommenderar att ni försöker ta reda på om det är spermierna som är problemet genom att göra Sperm dna fragmentationstestet. Det finns inte i Sverige, men på flera kliniker utomlands tex AvaClinic i Riga och ivfSerum i Aten. Det testet visar mer än alla svenska spermatest kan visa, för även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel, och det kan inga svenska spermatest testa för. Min man gjorde testet hos Avaclinic, då kostade det 750kr och man får provsvaret efter ett dygn via mail.

Jag har aldrig tänkt tanken att det skulle kunna vara spermierna då allt verkar ha handlat om problem hos mig hittills. Kliniken tyckte att spermierna var fantastiskt fina, många och de rörde sig bra.

Jag sitter och funderar på att göra ett mensblodstest av andra anledningar och då är ju också hos ivfSerum i Aten så då kanske man kan göra det samtidigt.

Om man skulle få en missfallsutredning på sin klinik i Sverige, ser de om det är något hos spermierna då? De ville inte göra någon utredning på oss än eftersom vi bara fått ett missfall. Problemet blir ju att våra tre försök tar slut fort när vi gjort två ÄP hittills och bara fått ut ett ET av det.
  • Humlan0
    Anonym (Anonym1) skrev 2018-07-12 10:38:44 följande:

Hej!

Kvaliteten kan ha blivit dålig på äggen pga du stimulerats för hårt. Mycket tyder på det eftersom du riskerade överstimulering första gången och andra gången fick ut 17ägg. Min läkare har talat om det flera gånger.. att äggen blir dåliga om man får för hög dos medicin. De växer inte på rätt sätt. Vilken medicin och dos har du fått? Sen kanske det är läge att byta medicinering? Inget program/medicin passar alla. Nästan alla läkare väljer att byta medicin eller program efter två misslyckade försök. Kan vara så att du helt plötsligt får bra kvalitet om du byter från Gonal till Menopur eller långa till korta eller tvärt om.

Hej!

Första gången fick jag Gonal-F, 125 enheter. Jag mådde ganska bra fram till dagen efter ÄP och sen blossade allt upp. Vid det sista FET-försöket så gav vi upp Letrozol och testade en låg dos Menopur. Vid de kontrollerna så fanns 4 fina äggblåsor, men dom plockades aldrig eftersom jag skulle göra FET som aldrig blev av. På andra IVF-försöket så fick jag Menopur, 150 enheter de första tre dagarna för att sen gå ner till 112,5. Jag kände mig lite uppblåst och hade lite ont efter ÄP, men det var ljusår ifrån gången innan.

De kommer att ringa idag eller i morgon för jag har precis lämnat blodprov efter missfallet för att se att mitt HCG är tillbaka på 0. Jag får fråga dem då och se vad de säger.
  • Humlan0
    UndrandeSökare skrev 2018-07-12 10:33:01 följande:

Trådstartaren- Tyvärr brukar svenska läkare alltid skylla på äggen, men sanningen är att det kan lika ofta vara spermierna som är problemet. Men eftersom Sperm dna fragmentationstest INTE finns i Sverige, så kan de inte utreda spermierna ordentligt i Sverige.

Börja med att göra Mensblodtestet, om baciller hittas så får ni båda en rejäl antibiotikakur. Sen är mitt tips att ni kontaktar och bokar in tid för besök hos både Life clinic för immunutredning och ivfSerum för Sperm dna fragmentationstest och hysto med implanteringssnitt. Båda klinikerna ligger i Aten och man kan lätt besöka båda under samma resa om man besöker Life clinic först och Serum dagen efter.

Vid hysto hos Serum blir man sövd och de går in med en mycket liten kamera och kollar hur livmodermiljön ser ut. Sen tar de också bort död vävnad, polyper eller annat som kan störa och försvåra för embryot. De gör också implanteringssnitt som gör att embryot mycket lättare får bra fäste nästa gång. Hysto tar 30minuter att göra. Man kan läsa mer på ivfserums hemsida.

Vi har gjort deeras mensblodtest, sperm dnafragmentationstest gjorde vi i Riga, och vi planerar göra hysto hos Serum i höst/vinter.

Tack snälla! Vi ska absolut fundera på saken. Att gå utomlands känns som ett oerhört stort steg men det är ju klart många som gör det så det kan det vara värt.
  • Humlan0
    Anonym (Anonym1) skrev 2018-07-12 16:38:29 följande:
    Då verkar ju Menopur funka så till vida. Väldigt mycket mindre FSH i Menopur och det är FSH som bidrar till överstimulering. Gonal är 100% FSH.

Letrozol kan ge dålig slemhinna eftersom det sänker Österogennivåerna.

Lycka till när de ska ringa till dig!<3
    Ja Menopur fungerade så pass att jag i alla fall fick tillbaka ett embryo och att ägget fäste i alla fall några dagar. Däremot så får vi ju aldrig några FET-försök eftersom alla slutar dela sig under långtidsodlingen. Då går ju 3 försök väldigt fort. Gråter Vissa kan ju få runt 10-15 FET på tre ÄP.
  • Humlan0
    Solen2 skrev 2018-07-14 22:08:39 följande:

Var i samma situation. På behandling 1 och 2 (gonal-f) fick vi ut 12 resp 11 ägg. Inget som klarade sig till frysen. Men fick tillbaka ett på dag 2. På behandling 3 (gonal-f), 13 st ägg, ett klarade sig till frysen och vi fick tillbaka ett på dag 5. Behandling 4:a. Bytte till menopur, Fick 12 ägg, tillbaka ett på dag 2 och är nu gravid. Inget klarade sig till frysen. Så väldigt olika resultat. Så jag känner igen känslan att få börja på noll varje gång....

Grattis! Glad underbart att det gick vägen för er till slut! Ja det här med känslan att börja om från noll känner jag definitivt igen. Vi väntar nu på vårt tredje försök och hittills har vi bara fått tillbaka ett embryo. Jag letar desperat efter lösningen på varför äggen slutar dela sig. På vår klinik så har de börjat ge tillbaka äggen dag 5 i stället för 2, för de tror sig kunna se vilka som har bäst chans då. Men i vårt fall vågar man inte vänta till dag 5 eftersom de aldrig klarar sig så länge. Gråter Det känns bara så tröstlöst. Hoppas vi också lyckas till slut...
  • Humlan0
    UndrandeSökare skrev 2018-07-15 12:35:54 följande:
    Kolla upp spermierna med Sperm dna fragmentationstest i Riga eller Aten. Då vet ni ju om problemet är spermierna iallafall. Svenska spermaprov är otillräckliga.

Det kan vara äggen även om man är ung också tyvärr.
    Vi ska absolut prata ihop oss om det om nästa försök inte lyckas, men håller tummarna för ett mirakel.
Svar på tråden IVF - Får ut många ägg men aldrig något till frysen