• BlueOrchid

När bonusarna får ett syskon

Hur har det gått för er bonusmammor när ni fått eget med deras pappa? Har ni några tips/råd att ge? Vi har redan kört mycket på att de ska känna sig delaktiga och de har fått önska sig ?lite större presenter? som kommer i samband med bebisen.

Något jag lägger mycket tankeverksamhet kring är hur ni gör vid infektioner/sjukdomar? När de är i andra hemmet och det är bytesdag? Biomamman är inte riktigt typen som skulle informera oss utan skulle skicka sjuka barn utan att säga något (och okapabel att ändras). Då får man helt enkelt bara på ett smidigt sätt hålla lite avstånd? Och sedan tänker jag framförallt eftersom det också finns två till vv-barn hos deras mamma som är hennes sambos. Känns ju som ett led av olika bakterier :/ Hur gör man? Eller hur gör ni? Man vill ju inte heller trampa bonusarna på tårna på något sätt..

• Svar på tråden När bonusarna får ett syskon
  • BlueOrchid
    Jsv17 skrev 2018-07-10 14:25:49 följande:

Vi fick rådet på neo (började vår resa där efter blodsocker dipp och låga saltvärden då han föddes så fullgången men liten) när det gäller syskon (detta ä vårt första barn men hade utskrivningssamtal med en familj med fler barn hemma) eftersom vi kom hem i värsta rs-perioden mitt i vintern att syskon skulle tvätta händerna och byta kläder när de kom hem, även pappan om han varit på jobbet. Mycket fastnar tydligen på kläder. Är barnen sjuka så kan man ju iaf begränsa dem såvida att de kanske inte ska pilla på bebisen eller hålla, men bor man på samma yta så gör man ju och 100% blir det ju inte, men det kommer säkert gå bra, bebisar är tuffa och klarar ju en förkylning också så var inte för orolig sjuka blir de nån gång, men som jag sagt, det får gärna bli efter han fyllt 6mån

Åh, tusen tack för ditt svar! Lite så våra tankebanor har gått med klädbyten osv. Tack!
  • BlueOrchid
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-10 16:13:37 följande:

Precis. Är man en barnfamilj hoppas man att alla barn är välkomna eftersom de bor där, oavsett vem som råkar vara mamma till dem. 

Kärnfamiljer som får en ny bebis diskuterar inte precis om äldre barn inte ska få lov att bo hemma. 

Poäng MEN om man nu lever i sk. moderna familjer, varför skulle ett barn må bra av att byta hem om de har halsfluss, influensa eller magsjuka bara för att det är bytesdag? Är det inte bättre för alla att hålla smittan på ett ställe? Varför ska man riskera att TVÅ familjer blir sjuka? Jag skulle då aldrig skicka mitt barn till någon om h*n var sjuk i respekt till alla ink barnet själv? Det har väl inget med att vara ovälkommen eller välkommen att göra? :)
Svar på tråden När bonusarna får ett syskon