• mamaplz

MA under FET, hur mycket ska man kunna ta?

Hat läst så mycket på FL, utländska sidor, länsat hela nätet på information. Det jobbigaste med denna resan är ju att inte veta. Och svar verkar ju inte finnas. Skriver här för att se om det är någon som sitter i samma bil (båt?) och/eller som varit med om samma plågsamma resa men lyckats tillslut. Någon som kan säga, andas, din tur kommer?

Är 31 år och i nov förra året gjorde vi vår första IVF (ICSI) behandling (mannen dålig sperma kvalitet) fick tillbaka en färsk blastosyst och 3 blasto till frysen. Färska fastnade inte, första FET fastnade inte men andra FET blev ett plus <3 Den totala lyckan blev relativt kortvarig då jag på ultraljud i vecka 8 fick bekräftat att fostret hade dött i v 6 och fick sedan Cytotek. Allt kom ut och mensen var tillbaka igen efter 4 veckor. I augusti vill vi så klart föra tillbaka sista FET (har 2 IVF behandlingar kvar via landstinget så det är ju inte heeelt kört) men jag är så rädd att det inte kommer gå, varför fäster de inte? Och varför blev plusset MA? Alla blir bara gravida hit och dit och jag känner mig så ensam i allt detta.

• Svar på tråden MA under FET, hur mycket ska man kunna ta?
  • Anonym (Tjej)

Jag har inte gjort ivf men eftersom du inte har nedsatt fertilitet tänker jag att det kanske inte är så stor skillnad. Min första graviditet blev också ma, dog i v6. Det är tydligen då det oftast händer.

Jag har haft jättelätt att bli gravid efteråt och fått flera barn och inga fler ma eller missfall. Har hört att man kan ha lättare att bli gravid efter just ma eller mf så tror ni lyckas snart :) Dör det i v6 är det nästan alltid ngt fel på fostret (är ju det på 30%av dem normalt sett) så ni hade nog bara otur.

Ma tror jag är "bättre" än mf för det visar att kroppen vill hålla kvar graviditeten. Lycka till!

• Lee***

Har gjort 3 ivf. Ville nästan ge upp då jag mådde rätt dåligt under tiden ibland. Men längtan till ett barn var stark.

1 ivf fastnade inte

2 ivf slutade med MA , fostret var för liter från början o kom inte i kapp. MA upptäcktes i vecka 12, då hade fostret varit död i typ 7-10 dagar.

3 ivf fick jag två embryo, ena antagligen tidig missfall då jag gick väldigt ont o det kom lite rosa, på ultraljudet fanns det "bara" ett o det bara fyllde 1 år förra månaden.

Men precis som du, så kände jag efter MA , att detta kommer aldrig gå, vad är det för fel. Min sambo har inga spermier utan fick göra pesa/tesa för att få ut o tänkte att spermierna inte är tillräckligt bra eller att det är fel på mig

• MrsAJ88

Förstår din oro, men tidigt missfall/MA är vanligt och behöver inte betyda något annat än att embryot inte var livsdugligt. IVF är en uthållighetsprövning och upprepning är nyckeln till framgång, eftersom det vid varje embryoåterföring trots allt är större risk att misslyckas än att lyckas trots optimala förutsättningar. Så här ser vår långa och krokiga resa ut;

IVF/ICSI 1: ET 2 dagar, negativt.

FET 1: 2-dagars, negativt.

FET 2: 2-dagars, negativt.

IVF/ICSI 2: ET 2-dagars, negativt.

IVF/ICSI 3: ET 2-dagars, plus vilket blev vår dotter på 2,5 år <3

FET 3: blastocyst, plus men missfall i v 7.

FET 4: blastocyst, plus men blödning samma dag, kemisk graviditet...

IVF/ICSI 4: 2-dagars, plus och nu gravid i v 23 <3

Så vårt första plus och barn fick vi först på 5:e embryoåterföringen, och totalt 4 IVF och 8 embryoåterföringar har givit oss snart 2 barn, 1 missfall, 1 kemisk graviditet och 4 minus.. IVF kan helt enkelt vara en lång och prövande resa, men när man väl får sin lilla bebis är det så värt det, och man glömmer snabbt hur jobbig resan varit. Lycka till!!

• UndrandeSökare
    mamaplz skrev 2018-07-08 14:05:58 följande:

Hat läst så mycket på FL, utländska sidor, länsat hela nätet på information. Det jobbigaste med denna resan är ju att inte veta. Och svar verkar ju inte finnas. Skriver här för att se om det är någon som sitter i samma bil (båt?) och/eller som varit med om samma plågsamma resa men lyckats tillslut. Någon som kan säga, andas, din tur kommer?

Är 31 år och i nov förra året gjorde vi vår första IVF (ICSI) behandling (mannen dålig sperma kvalitet) fick tillbaka en färsk blastosyst och 3 blasto till frysen. Färska fastnade inte, första FET fastnade inte men andra FET blev ett plus <3 Den totala lyckan blev relativt kortvarig då jag på ultraljud i vecka 8 fick bekräftat att fostret hade dött i v 6 och fick sedan Cytotek. Allt kom ut och mensen var tillbaka igen efter 4 veckor. I augusti vill vi så klart föra tillbaka sista FET (har 2 IVF behandlingar kvar via landstinget så det är ju inte heeelt kört) men jag är så rädd att det inte kommer gå, varför fäster de inte? Och varför blev plusset MA? Alla blir bara gravida hit och dit och jag känner mig så ensam i allt detta.

Förstår att du känner dig ensam, men det är du inte. Vi är många i liknande sits här på Familjeliv som kämpar.

Jag och min man fick 3 missfall varav 1 ofostrigt, sen fick vi en missfallsuttedning av Landstinget som inte visade något för de tog för få prover.

Men efter 4:e missfallet hittade jag Atentråden. "Vi som snatt är gravida efter utredning i Aten". Vi reste dit och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp.

Så det kan finnas mer och bättre hjälp utomlands om du inte tycker du får tillräcklig hjälp i Sverige.
Svar på tråden MA under FET, hur mycket ska man kunna ta?