• BaeBinkie

Tips på saker att göra med ettåring i sthlmsområdet!

Hej!

Skulle behöva lite tips på vad man kan göra med en ettåring under semestern. Jag och min man bor i en lgh strax söder om Sthlms innerstad och har som sagt en ettåring. Vi kommer vara hemma några veckor under semestern och behöver tips på aktiviteter som vi kan göra som är någorlunda kul för både två trötta trettiplussare och en liten klättring aktiv galning. Det blir lätt att vi bara sitter hemma, går till någon park eller badet och sedan blir irriterade på varandra för att vi har? tråkigt. Ettåringar må vara världens gulligaste men att jaga dem uppför rutschkanor och i vattenkanten medan man försöker prata med sin partner eller dricka kaffe är segt i längden. 

Finns det något annat vi kan hitta på med en som inte älskar att åka vagn mer än max en timme, eller är det bara bita ihop och hoppas på sommaren -19? :D

• Svar på tråden Tips på saker att göra med ettåring i sthlmsområdet!
  • PenguinBonBon

Som en ettåring kan man väl ej göra så mycket, mitt tips är väl endå att bara umgås med han som att leka hemma bygga kojor inomhus osv ni fattar :)

• PenguinBonBon

Ja skansen verkar ju smart och roligt

• BaeBinkie

Har varit på Skansen några gånger men hon är lite för liten för att fatta, för henne är det mest en tråkig tur i vagn. 

• mammalovis

I den åldern är det ju bara att klättra och springa som roar barnet, så vuxensaker får ni väl passa på att göra medan barnet sover middag, t ex om ni gillar utställningar, museum mm.  Prata är nog lättast att göra hemma, så sänk förväntningarna eller en får njuta och den andre leka följa John. en stund var. Småbarnslivet är intensivt.

Jag minns hur vi i mammagruppen sågs i lekparken när äldsta var drygt 1 år. De andra barnen lekte snällt vid sina föräldrar som pratade medan jag rusade efter mitt barn som körde typ 2 minuter på varje aktivitet. Det blev inget pratat för min del.

Nu är min yngste 2,5 år och kan stanna en lite längre stund på varje ställe och vi kan prata om vart han ska köra med bilen, att han vill ha mera fart på gungan o s v, men väldigt mycket jaga är det fortfarande då det är bland det roligaste han vet. Ibland säger jag tack och lov för att han har syskon så de kan jaga varandra. 

Så kanske mata fåglarna är på lagom nivå en liten stund. Så ni får nog göra saker som ni tycker är kul och ta livet därefter. 

• BaeBinkie
    mammalovis skrev 2018-07-04 21:32:47 följande:

I den åldern är det ju bara att klättra och springa som roar barnet, så vuxensaker får ni väl passa på att göra medan barnet sover middag, t ex om ni gillar utställningar, museum mm.  Prata är nog lättast att göra hemma, så sänk förväntningarna eller en får njuta och den andre leka följa John. en stund var. Småbarnslivet är intensivt.

Jag minns hur vi i mammagruppen sågs i lekparken när äldsta var drygt 1 år. De andra barnen lekte snällt vid sina föräldrar som pratade medan jag rusade efter mitt barn som körde typ 2 minuter på varje aktivitet. Det blev inget pratat för min del.

Nu är min yngste 2,5 år och kan stanna en lite längre stund på varje ställe och vi kan prata om vart han ska köra med bilen, att han vill ha mera fart på gungan o s v, men väldigt mycket jaga är det fortfarande då det är bland det roligaste han vet. Ibland säger jag tack och lov för att han har syskon så de kan jaga varandra. 

Så kanske mata fåglarna är på lagom nivå en liten stund. Så ni får nog göra saker som ni tycker är kul och ta livet därefter. 

Tack så mycket! Både för support och tipset om att mata fåglar, det låter ju som en perfekt aktivitet för en ettåring. Vi vuxna ska nog bli lite bättre på att dela på oss också, så att en får vara ifred en stund i taget i alla fall. 
  • Fjäril kär

I den åldern är små korta aktiviteter bäst. Och att dela upp sig. Bada är ju bra tycker jag, en är i strandkanten och plaskar med den lilla och bygger med hink o spade medans den andra kan sola ett tag eller passa på att läsa tidningen. Byt av med varandra. Passa på att fika/ät när det är sovdags. Ett paraply funkar jättebra som parasoll vid platsen där ni sitter så kan den lilla sova lugnt och svalt.

Ska ni göra något mer vuxet kan jag rekommendera en rejäl bärsele/bärstol som komplement till vagn så har ni lättare möjlighet att välja sätt att trösta/avleda uppmärksamhet på.

Svar på tråden Tips på saker att göra med ettåring i sthlmsområdet!