• Corneliass

Vad kostar ett privat ultraljud?

Hej! Jag har bara en snabb fråga till er, vad ungefär brukar ett privat ultraljud kosta? På ett ungefär. 

Jag vill gärna boka in ett sådant och vill gärna ha ett hum om innan jag ringer för att se vad det kommer att kosta. Och med tanke på telefonfobi ringer jag helst inte mer än vad jag måste.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Vad kostar ett privat ultraljud?
  • Corneliass
    ww2 skrev 2018-07-04 21:19:03 följande:

800kr ca

Varför vil du ha ett?

För att jag är livrädd för missed abortion och är rädd att på RUL i Augusti, att det ska vara dött. Så vill inte gå och oroa mig så länge. 
  • ww2
    Corneliass skrev 2018-07-04 21:23:37 följande:
    För att jag är livrädd för missed abortion och är rädd att på RUL i Augusti, att det ska vara dött. Så vill inte gå och oroa mig så länge. 
    Ok, förstår. Men du vet att du bara ska göra som mest 3 UL under hela graviditeten för att inte riskera skador på fostret, så du får balansera ut det.
    Men det är en mäktig känsla att se liten första gången.
  • fjanten
    ww2 skrev 2018-07-04 21:27:25 följande:

Ok, förstår. Men du vet att du bara ska göra som mest 3 UL under hela graviditeten för att inte riskera skador på fostret, så du får balansera ut det.

Varför då?
  • Längtar17

Var har du fått den informationen? Vid ivf om en är över 35 (Stockholm) är det ju tre ul i rutinen. V 8, KUB och RUL. Sen håller jag med om att en inte ska göra i onödan, men oro är en svår känsla att hantera.
  • Corneliass
    Tack för din omtanke. Uppskattar det. Jag har endast ett ultraljud inplanerat så om jag skulle göra ett tidigt ultraljud så skulle jag endast (om allt ser bra ut och går som planerat) göra 2 stycken sammanlagt. 
  • ww2
    Längtar17 skrev 2018-07-04 21:36:09 följande:
    Var har du fått den informationen? Vid ivf om en är över 35 (Stockholm) är det ju tre ul i rutinen. V 8, KUB och RUL. Sen håller jag med om att en inte ska göra i onödan, men oro är en svår känsla att hantera.
    För att forskning har börjat visa att det finns risk för skador på fostret m de får för många UL. Du ska göra som mest 3, allt över det är en risk för barnets hälsa.

I områden där amn gör flera ultraljud så ökar andelen sjuka barn med hjärnskor som austim, depressioner mm mm. Forskningen är inte slutförd, men det visar på att det är större risk för att barn får autism utav UL än idioter som tror att man får det av vaccin.
  • Almina
    Corneliass skrev 2018-07-04 21:23:37 följande:

I min tredje graviditet, efter två missed abortion, var jag av förklarliga skäl orolig för att det skulle hända igen. Jag gjorde ett tidigt UL, men sen hade jag inte RUL inplanerat förrän i vecka 20. I vecka 15-16 nånting ringde jag min barnmorska och berättade om min oro. Jag fick då komma dit för att lyssna på hjärtat med dopplern. Och att få höra det lilla hjärtat slå räckte ju för att stilla min oro ett tag. Så det kan vara att tips att kolla med din barnmorska om hon kan tänka sig det. (Jag har hört att de kan vara restriktiva med det, för om de inte skulle hitta hjärtat måste de ju nästan skicka en på ultraljud för att se att allt är ok...)
  • Längtar17
    ww2 skrev 2018-07-04 23:15:58 följande:

Första artikeln jag hittade: midwiferytoday.com/mt-articles/questions-prenatal-ultrasound/

Som sagt, forskningen har inte fastslagit något ännu men det finns indikationer.

Var idag på mitt 9:e så blir såklart påverkad av ditt inlägg. Men du vet att det finns studier som visar på att lakrits under graviditeten är orsaken till ökad autism? Jag tror också att en ska vara restriktiv med ul. Men att gå ut och säga att 3 st är gränsen tycker jag blir konstigt då nyttan med ul ofta överstiger risken.

Anledningarna till mina ul:

1. V8 pga ivf

2. V10 pga för litet foster enligt ul v 8

3. Oro pga alla symtom borta

4. Kub

5. RUL

6. Blödning

7. Minskade fosterrörelser

8. Kontroll att fostret ligger rätt (väldigt kort, hon kollade bara det)

9. Oro pga låga pap-a värden (privat)

Dvs två av dessa var initierade av mig, övriga av vården enligt riktlinjerna.
  • Kanttant
    ww2 skrev 2018-07-04 21:39:43 följande:
    För att forskning har börjat visa att det finns risk för skador på fostret m de får för många UL. Du ska göra som mest 3, allt över det är en risk för barnets hälsa.

I områden där amn gör flera ultraljud så ökar andelen sjuka barn med hjärnskor som austim, depressioner mm mm. Forskningen är inte slutförd, men det visar på att det är större risk för att barn får autism utav UL än idioter som tror att man får det av vaccin.
    Nej, forskningen visar fortfarande inte det, inte på ett sätt att man kan sätta några definitiva gränser för hur många UL man bör göra som max. Den visar ingen konsensus, varken att det är säkert med många UL eller att det inte är det. Därför rekommenderar man att inte göra fler UL än nödvändigt, för att man inte vet helt enkelt. 
  • Kanttant
    ww2 skrev 2018-07-04 21:39:43 följande:

Nej, forskningen visar fortfarande inte det, inte på ett sätt att man kan sätta några definitiva gränser för hur många UL man bör göra som max. Den visar ingen konsensus, varken att det är säkert med många UL eller att det inte är det. Därför rekommenderar man att inte göra fler UL än nödvändigt, för att man inte vet helt enkelt. 
  • Corneliass
    Almina skrev 2018-07-04 23:09:00 följande:
    I min tredje graviditet, efter två missed abortion, var jag av förklarliga skäl orolig för att det skulle hända igen. Jag gjorde ett tidigt UL, men sen hade jag inte RUL inplanerat förrän i vecka 20. I vecka 15-16 nånting ringde jag min barnmorska och berättade om min oro. Jag fick då komma dit för att lyssna på hjärtat med dopplern. Och att få höra det lilla hjärtat slå räckte ju för att stilla min oro ett tag. Så det kan vara att tips att kolla med din barnmorska om hon kan tänka sig det. (Jag har hört att de kan vara restriktiva med det, för om de inte skulle hitta hjärtat måste de ju nästan skicka en på ultraljud för att se att allt är ok...)
    Ska verkligen fråga det! Jag ska till mitt första inskrivningssamtal den 20 Juli, kan då fråga henne på plats om hon skulle kunna tänka sig att göra det. Tack så mycket för ditt svar, har absolut inte tänkt på det. :)
    Gravid med första barnet
Svar på tråden Vad kostar ett privat ultraljud?