Inlägg från: Corneliass |Visa alla inlägg
  • Corneliass

Vad kostar ett privat ultraljud?

Hej! Jag har bara en snabb fråga till er, vad ungefär brukar ett privat ultraljud kosta? På ett ungefär. 

Jag vill gärna boka in ett sådant och vill gärna ha ett hum om innan jag ringer för att se vad det kommer att kosta. Och med tanke på telefonfobi ringer jag helst inte mer än vad jag måste.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Vad kostar ett privat ultraljud?
  • Corneliass
    Trebarnsmamma83 skrev 2018-07-04 19:39:29 följande:

När jag gjort i V5 resp V8 med olika barn och på olika kliniker har det kostat 600kr resp 850kr. Ett i Norrköping och ett i Linköping

Åh jävlar, är det så dyrt? haha. Har tittat runt lite på olika kliniker och det pendlar mellan 250-800 typ. 
  • Corneliass
    Glinda från Oz skrev 2018-07-04 20:11:33 följande:

Oftast kan man mejla och fråga.

Åh, tack. Ska kolla upp det! 
  • Corneliass
    Kellie13 skrev 2018-07-04 20:56:17 följande:
    600 kostade det för mig.
    Oki, tror nog att det är olika från klinik till klinik. Men ska titta om det finns någon billig här i närheten där jag bor :) 
  • Corneliass
    ww2 skrev 2018-07-04 21:19:03 följande:

800kr ca

Varför vil du ha ett?

För att jag är livrädd för missed abortion och är rädd att på RUL i Augusti, att det ska vara dött. Så vill inte gå och oroa mig så länge. 
  • Corneliass
    ww2 skrev 2018-07-04 21:27:25 följande:
    Ok, förstår. Men du vet att du bara ska göra som mest 3 UL under hela graviditeten för att inte riskera skador på fostret, så du får balansera ut det.
    Men det är en mäktig känsla att se liten första gången.
    Tack för din omtanke. Uppskattar det. Jag har endast ett ultraljud inplanerat så om jag skulle göra ett tidigt ultraljud så skulle jag endast (om allt ser bra ut och går som planerat) göra 2 stycken sammanlagt. 
  • Corneliass
    Almina skrev 2018-07-04 23:09:00 följande:
    I min tredje graviditet, efter två missed abortion, var jag av förklarliga skäl orolig för att det skulle hända igen. Jag gjorde ett tidigt UL, men sen hade jag inte RUL inplanerat förrän i vecka 20. I vecka 15-16 nånting ringde jag min barnmorska och berättade om min oro. Jag fick då komma dit för att lyssna på hjärtat med dopplern. Och att få höra det lilla hjärtat slå räckte ju för att stilla min oro ett tag. Så det kan vara att tips att kolla med din barnmorska om hon kan tänka sig det. (Jag har hört att de kan vara restriktiva med det, för om de inte skulle hitta hjärtat måste de ju nästan skicka en på ultraljud för att se att allt är ok...)
    Ska verkligen fråga det! Jag ska till mitt första inskrivningssamtal den 20 Juli, kan då fråga henne på plats om hon skulle kunna tänka sig att göra det. Tack så mycket för ditt svar, har absolut inte tänkt på det. :)
    Gravid med första barnet
Svar på tråden Vad kostar ett privat ultraljud?