• Sid

Bodelning?

Hej,

Ligger i skilsmässa och då ska man göra bodelningen. Vi bor i en hyresrätt idag dit vi flyttade tillsammans för ett antal år sedan. Hyresrätten har vi väl lika stor rätt att behålla, dock ska man vid bodelningen ta hänsyn till vem som har större chans att hitta ett nytt boende.
    Här är våra aktuella förutsättningar:
    - hon vill bo kvar i nuvarande lägenhet
    - jag vill flytta
    - vi har en kötid hos bostad Stockholm som står i hennes namn.

Min fråga är:

Kan man på något sätt överlåta den kötiden till mig genom t.ex. bodelningen om hon behåller bostaden? 
    Någon som har egna eller koll på andras erfarenheter i liknande situationer?
    Tacksam för sakliga svar!

• Svar på tråden Bodelning?
  • Sid

Tack för era svar, det uppskattas.
    Det där om att kötid är personlig har jag också sett, men tänkte (hoppades på) att man kanske skulle kunna kringgå den regeln genom t.ex. överenskommelse vid en bodelning. Men som det ser ut så blir detta inte aktuellt. Har just in case ställt frågan till en juristfirma, väntar på svar, bara för att få det officiellt bekräftat. Alternativet är väl att söka en lägenhet i hennes namn och göra en lägenhetsbyte sedan. Hittar inte någon regel som säger emot det, eller någon som sitter på annan info?

• Sid

Det är en möjlighet, så klart. Till saken hör dock att vi har två barn som har nyligen blivit myndiga, men bor kvar hemma. Jag vill gärna kunna erbjuda dem att bo hos mig om de vill göra det. De lär ju flytta hemifrån inom relativt snar framtid, men just nu är det så här. Vår lägenhet är nog inte så stor för att vara bytbar mot två tillräckligt stora mindre lägenheter, eftersom mitt blivande ex vill nog kunna erbjuda ungarna samma alternativ som jag. Som det är nu, barnen verkar vara med på att bo halva tiden hos den ena och halva hos den andra.

Men så klart, blir man tvungen och har inga andra alternativ, då får man försöka byta.

Svar på tråden Bodelning?