Inlägg från: Elinmariajosefin |Visa alla inlägg
  • Elinmariajosefin

BF mars 2019 - stannar på FL

Lilly2015 skrev 2018-08-28 21:06:46 följande:

1:20000 är det ?bästa? man kan få :)

Tack! Jag fick 1:20000 :)
  • Elinmariajosefin
    SabinaRos skrev 2018-09-11 22:22:12 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här, BF 14 Mars 2019, är mao i vecka 14 (13+4). Mitt första barn så allt är spännande och nytt! Så glad att ha hittat hit, har längtat efter att få träffa någon i samma skede då jag är ensam gravid i min närhet.

Har varit på tidigt UL och kub, allt såg bra ut så det känns bra. Just nu syns det ingenting (har gått upp ett kilo hittills) och ingen vet på jobbet. När börjar magen synas? Förstår att det är individuellt men på ett ungefär? Hur mkt har ni andra gått upp? Syns någon mage? ????

Kram på er!

Grattis! Med mitt första barn började magen synas runt v18. Nu med andra barnet börjar det bli svårt att dölja i v15 :)

Med dottern gick jag ner 4kg första 14 veckorna för att sluta på 11kg + på förlossningen. Denna gången står jag still fortfarande. Har mått väldigt illa och är inte alls sugen på onyttigheter trots att jag i vanliga fall är en riktig gottegris.
  • Elinmariajosefin
    Erla skrev 2018-10-26 12:51:09 följande:

Vad jag läst mig till finns det ingen forskning som visar på hur mycket alkohol det behövs för att det ska skada, men att ett glas någon gång då och då inte skadar. Samma sak gäller när man ammar. Däremot säger massor av forskning att mycket alkohol definitivt har en skadlig inverkan. Jag är mer chockad över hur rädda gravida är för att äta diverse saker och att de avstår helt från alla möjliga grejer trots att det inte finns en enda forskning eller rekommendation som säger att man bör avstå ifrån det.

Fast att dricka alkohol under graviditeten och när man ammar är två helt skilda saker. När du är gravid går ju det du äter och dricker via navelsträngen till barnet. När du ammar späs alkoholen ut i blodet och du får en promillehalt i blodet och mölken. En promille är en tiondels procent. Alltså har mjölken som barnet dricker en alkoholhalt som motsvarar mycket mindre än en lättöl. Att dricka alkohol när man ammar är därför inte skadligt ur det perspektivet utan anledningen till att det rekommenderas att avstå alkohol under amning är endast för att man inte ska hantera småbarn när man är påverkad av alkohol. Det borde vara samma riktlinjer för föräldrar som flaskmatar. Att dricka alkohol under graviditet finns det massor av forskning som visar på är skadligt, men som du skriver är det svårt att veta hur mycket och därför är det dumt att chansa.
  • Elinmariajosefin
    Irmisans skrev 2019-02-10 23:51:48 följande:

27 dagar kvar och allting är så obekvämt! Kan inte leka på golvet med min son, kan inte sitta i soffan, kan inte ligga på rygg, klarar bara av att stå tio min i taget. Åh! Det ska bli så skönt när bebisen är ute! Hur klarar ni andra er som höggravida? :)

Min bebis ligger fixerat och har sjunkit ner ordentligt mot bäckenbotten, så förhoppningsvis behöver jag inte gå över tiden i alla fall. Försöker tänka på att sova och samla krafter redan nu inför förlossningen. Ni som fött innan, hur känns det nu när det är andra gången? :)

Samma här! Är så fruktansvärt otymplig! Inatt har jag knappt sovit alls pga att det inte går att ligga bekvämt och så har jag varit upp och kissat 7 ggr!!!

Det är mitt andra barn och jag ser fram emot förlossningen! Förra gången var jag fruktansvärt rädd för smärtan men inte denna gången. Det som är jobbigast nu är alla känslor! Hur ska jag räcka till till båda mina tjejer? Hur ska min äldsta tjej hantera att inte vara i centrum längre osv? Hon genomgår världens kris just nu och är extremt mammig och känslig.
  • Elinmariajosefin
    Erla skrev 2019-02-18 08:10:14 följande:

Hade sån sjuk mensvärk inatt så blev liggandes vaken i en timme innan det släppte. Är detta förvärkar tro? Hade verkligen inte såhär med dottern. Kunde komma någon mensvärk som gick över efter några minuter, men det här krävdes det värktabletter för (som jag inte orkade gå upp och ta, så låg och hade ont). Till på köpet har bebisen blivit extremt mycket mer aktiv vissa tider på dygnet, vilket verkar framkalla mensvärken och göra allt så mycket jobbigare. Någon mer som känner igen sig?

Jag upplever också att bebisen är mycket mer intensivt aktiv i perioder. Typ som att den är irriterad och försöker kämpa sig ut haha!

Har haft ett extremt tryck neråt och även lite mensvärkskänslor men mer ont av själva trycket. Känner mig dessutom konstig, typ deppig och irriterad. Hoppas att det är på gång för oss båda snart! Jag har bf 9/3, när har du?
  • Elinmariajosefin
    Frugan89 skrev 2019-02-18 09:34:07 följande:

Hade extrem tryck neråt för två veckor sen. Rörelserna är där, men mer diskreta under dagarna och mer kännbara när jag lägger mig ner. Nu så är jag hemma från jobb som första dag på min mammaledighet. Känns märkligt att vara hemma. Har städat så gott jag kan och klockan var då bara halv nio när jag kände mig färdig. Kan inte dammsuga utan att förvärra foglossningarna, så det får jag lämna till maken när han kommer hem. haha.

Jag har extrem illamående och trötthet nu. Sura uppstötningar varje dag som verkligen bränner i halsen. Huvudvärk varje dag sen fyra dagar tillbaka. Får anta att det är för lite vattendrickande. Är sååååååååå törstig hela tiden. Men kisset är endå rätt så gult. Kan dricka fyra-sex liter om dagen. Det är såååååå gott med vanligt vatten! hahahaa. Svullna fötter och svullna fingrar! Så det var nog verkligen dags för att vara mammaledig. 

Har fortfarande inte packat BB väska. Är beräknad till den 17 Mars, så bör väl fixa det nu under dessa dagar. 

Känner mig så less på att vara gravid nu. Men är samtidigt inte redo för förlossningen mentalt. :( 

Jag har också problem med sura uppstötningar. Nätterna är ett helvete när jag ligger ner :(

Jag dricker också extremt mycket och har gjort i flera månader! Huvudvärk kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Jag hade det med min dotter så måste nu kolla blodtryck och lämna urinprov en gång i veckan. Har du kollat ditt blodtryck nyligen?
  • Elinmariajosefin
    Erla skrev 2019-02-18 11:06:49 följande:

Ni som lider av sura uppstötningar/ halsbränna kan jag rekommendera omeprazol. Jag har inte haft problem med det sedan jag började ta en sån tablett om dagen (okej enligt bm).

Jag har förresten mycket rörelser långt nere, men inget tryck. Känns mest som att bebisen ligger och puttar på tappen haha!

Kör med både omeprazol och Novalucol, tyvärr hjälper det inte mig mycket :(
  • Elinmariajosefin
    LisaKMB skrev 2019-02-26 22:05:43 följande:

Jag håller helt med dig. Orimligt! Men dessvärre är det så det ser ut i min kommun. Jag ska dock lyfta frågan med barnens förskola på nytt och höra om det finns någon lösning trots att jag vet att direktiven är 15 tim. Man får helt enkelt hålla tummarna för att förlossningen startar under de 15 timmarna då barnen är på förskolan. Har förstått att det ser olika ut i olika kommuner vilket ju är väldigt orättvist. Låter som Uppsala har en betydligt sundare syn.

Jag bor i en grannkommun till Uppsala och vi har 15h från den dag du börjar ta ut FP. Just nu har jag graviditetspenning och då har jag rätt till samma tider som när jag jobbade, men from nästa vecka är det 15h som gäller. Det värsta för mig är egentligen inte antalet timmar utan hur de är fördelade. 8:30-12:15 4 dagar i veckan. Tror ärligt talat inte att vi kommer hinna ta oss iväg för så få timmar när bebis kommer. Hade hellre haft timmarna uppdelade på 2 eller 3 dagar för att verkligen kunna fokusera på bebisen när storasyster är på förskolan. Nu känns det mest stressigt att hinna fram och tillbaka. Jag jobbar själv som förskollärare och förstår att dom måste anpassa tiderna efter vad som är bäst för verksamheten och som dom själva säger, för barnet som är på fsk. I vår familj hade det dock passat bättre om vi fick längre och färre dagar. Då hade vi kunnat åka iväg på andra utflykter och öppna fsk och dylikt de dagar vi är lediga. Men vi får se hur det går! Funkar det inte håller jag henne hemma.
  • Elinmariajosefin
    Irmisans skrev 2019-03-06 06:49:36 följande:

Igår kl. 23:20 kom hon! 4576 gram och 52 cm, en stor liten tjej med näpet ansikte.

Hade molvärk hela måndagen, sen kom första ordentliga värken kl. 01:00 tisdag. Somnade mellan värkarna fram till 05:00, då de var 5-7 min mellan i 1,5-2 h för atr sedan avta en halvtimme och sen komma igen. Sambon stannade hemma från jobbet, han ville inte missa något! Kl. 16:00 hade vi ett tillväxt ultraljud som vi åkte på. Allt såg fint ut, men innan doktorn skulle lägga in tid för igångsättning så fråga han om jag ville att han kände på tappen när jag hade haft värkar. Yes såklart ville jag det, och blev förvånad när jag var 4 cm öppen! Fick ingen tid, utan han sa att det kommer nog igång ordentligt snart så ring in när ni känner er redo (vi bor 4 min från sjukhuset). Vi köpte med oss mat hem, mormor var redan på plats och hade sonen, sedan dröjde till 19:00 innan vi åkte in. Allt sedan förflöt fint och det var lite tufft emellan, men det känns ändå fantastiskt.

Nu hoppas jag att alla ni andra snart får träffa era bebisar!!!

Åh va roligt! Stort grattis!! Vilket datum hade du bf? Har ni bestämt namn?
  • Elinmariajosefin
    Irmisans skrev 2019-03-06 09:05:14 följande:

Vi hade bf 9/3. Vi tror att det blir Hanna, men det måste få sjunka in lite mer :D

Åh va fint! Jag har också bf 9/3! Hoppas min tjej också vill komma lite tidigare :)
  • Elinmariajosefin

Då har jag passerat bf även denna gången! Med dottern gick jag 10 dagar över tiden. Så jäkla drygt! Nån mer i gruppen som passerat bf?

• Elinmariajosefin
    Frugan89 skrev 2019-03-13 15:38:06 följande:

Man vågar egentligen inte säga det, men tror minsann det är något på gång här. Hade värkar inatt, inga som gjorde så ont som jag är förbered på. Och när jag vaknade imorse så var de kvar. Under dagen har de kommit och gått mer oregelbundet. Så hoppas det startars nu under kvällen. Det tråkiga är att dottern har dragit på sig en förkylning och en hemsk hosta. Jag är såååå nojig över RS då det är som starkast nu och att det är en hemsk säsong för RS då det är många som har konstaterats ha fått det. Under dagen idag har hon inte hostat så mycket och inte snötit sig alls, så det är nog en kvällsförkylning, vilket egentligen är värre, för man vill ju se att ens barn blir bättre och att det håller sig alla timmar. 

Åh va spännande! Hoppas det blir bebis idag! Själv är jag på bf+5 och börjar känna mig smått uppgiven...
  • Elinmariajosefin

Min bebis är här! Vattnet gick 05:00 i fredags morse och kl 14:51 var hon ute! Fick opereras efteråtdå moderkakan inte ville lossna men annars gick allt jättebra!

• Elinmariajosefin
    LisaKMB skrev 2019-03-17 08:33:23 följande:

Stort grattis! Hoppas inte du upplevde det som allt för tufft med operationen. Hade du några känningar innan vattnet gick eller blev du överraskad?

Jag vaknade av svaga men ganska regelbundna värkar vid 3, och hade dagarna innan haft lite molvärk. Operationen gick bra men jag förlorade mycket blod och mitt hb är nere på 87 vilket känns av kan jag säga! Fick även lite feber igår så fick åka till gynakuten för att ta prov på livmodern för att kolla att ingen infektion är på gång. Ska tillbaka på en till koll idag.
  • Elinmariajosefin
    Ninin skrev 2019-03-21 14:35:47 följande:

Hur känns det i kroppen för er som fött?

Jag är på dag 4 nu och tycker det är besvärligare än jag minns det från de två tidigare (men man glömmer ju det jobbiga så jag kanske har fel och bara är orealistiskt otålig!)

Bäckenbotten känns som en hängmatta, tyngdkänsla i rumpan, magmusklerna okontrollerbara, eftervärkar, sprängfyllda bröst, värmevallningar..

Jag har svårt att gå på toa, fick sy väldigt mycket :( blöder också extremt mycket trots att det gått en vecka! Har även haft feber sen i söndags men inget tyder på infektion. När jag nyser kissar jag på mig ganska mycket.. det är ingen dans på rosor direkt!
  • Elinmariajosefin
    Ninin skrev 2019-03-22 20:19:12 följande:

Usch, låter tufft! Det är ingen liten sak våra kroppar går igenom.. Vi är sjukt bra som fixar allt detta!

Låter som du varit i kontakt med vården eftersom de inte hittar någon infektion? Tycker de att blödningarna är ok också?

Jag besökte gynakuten två dagar efter förlossningen då jag fick feber. Läkaren på BB uppmanade mig att söka vård om jag fick feber då mitt hb är nere på 87 och jag är extra mottaglig för infektion. Dom tog prover på livmodern då som inte visade nåt så febern berodde troligtvis på mjölkproduktionen och att kroppen är påverkad av blodbristen. Just då blödde jag inte så mycket så har inte frågat om det..

Hur är era bebisar ni som fått? Nöjda? Äter ofta? Sover de själva?

Min Lilly äter varannan till var tredje timme men inatt slog hon rekord och åt inte på 4 timmar! Annars ratar hon vagn och spjälsäng och sover endast på mig eller sambon. Än så länge sover hon mest men har en period på 3-4h som hon är ledsen på kvällen. Misstänker att magen är boven.
  • Elinmariajosefin
    Ninin skrev 2019-03-26 11:07:55 följande:

Min Alfred (nu 10 dagar) är generellt nöjd och trött. Sover mest. Äter ca var 3:e timme på dagarna och varannan på nätterna (tvärtom hade varit bättre!). Har inte lyckats få in tekniken för att rapa och han är ganska gasig, ligger och gnyr och trycker. Och på natten sover han bäst om han har huvudet i min armhåla, varmt och trångt och nära till bröstet..

Jag slits lite mellan att han ska sova så säkert som möjligt (egen säng/egen yta åtminstone) och att vi ska få sova alls. Och det är så smidigt att liggamma och bara somna ifrån själv, men då blir det verkligen inte rapat och han äter nog mindre och oftare på det sättet, ännu hackigare sömn. Jag längtar efter typ 4 timmars sömn i sträck..

Någon som provat introducera flaska som komplement för att kunna få lite avlastning?

Är era bra på att rapa från start?

Min Lilly sover endast om hon får ligga på eller väldigt nära mig. Senaste dagarna har inte ens sambon accepterats. Hon hade ju en natt när hon inte åt så mycket men annars blir det ungefär varannan timme här också. Idag har hon snuttat i princip hela dagen! Jag har också varit inne på att avlasta med lite ersättning nåt mål om dagen. Har redan provat pumpa ur och ge i flaska och det funkade rätt bra då! Men av nån anledning tar det emot, vet inte varför :( jag misstänker att jag inte har jättebra mjölkproduktion så skulle jag ge ersättning behöver jag nog pumpa iaf för att stimulera produktionen.

Lilly rapar om jag tar upp henne, men precis som du beskriver blir ju inte det av när man liggammar och somnar vilket leder till lite magknip senare på natten.
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL