BF mars 2019 - stannar på FL
1:20000 är det ?bästa? man kan få :)
1:20000 är det ?bästa? man kan få :)
Hej!
Jag hoppar också in här, BF 14 Mars 2019, är mao i vecka 14 (13+4). Mitt första barn så allt är spännande och nytt! Så glad att ha hittat hit, har längtat efter att få träffa någon i samma skede då jag är ensam gravid i min närhet.
Har varit på tidigt UL och kub, allt såg bra ut så det känns bra. Just nu syns det ingenting (har gått upp ett kilo hittills) och ingen vet på jobbet. När börjar magen synas? Förstår att det är individuellt men på ett ungefär? Hur mkt har ni andra gått upp? Syns någon mage? ????
Kram på er!
Vad jag läst mig till finns det ingen forskning som visar på hur mycket alkohol det behövs för att det ska skada, men att ett glas någon gång då och då inte skadar. Samma sak gäller när man ammar. Däremot säger massor av forskning att mycket alkohol definitivt har en skadlig inverkan. Jag är mer chockad över hur rädda gravida är för att äta diverse saker och att de avstår helt från alla möjliga grejer trots att det inte finns en enda forskning eller rekommendation som säger att man bör avstå ifrån det.
27 dagar kvar och allting är så obekvämt! Kan inte leka på golvet med min son, kan inte sitta i soffan, kan inte ligga på rygg, klarar bara av att stå tio min i taget. Åh! Det ska bli så skönt när bebisen är ute! Hur klarar ni andra er som höggravida? :)
Min bebis ligger fixerat och har sjunkit ner ordentligt mot bäckenbotten, så förhoppningsvis behöver jag inte gå över tiden i alla fall. Försöker tänka på att sova och samla krafter redan nu inför förlossningen. Ni som fött innan, hur känns det nu när det är andra gången? :)
Hade sån sjuk mensvärk inatt så blev liggandes vaken i en timme innan det släppte. Är detta förvärkar tro? Hade verkligen inte såhär med dottern. Kunde komma någon mensvärk som gick över efter några minuter, men det här krävdes det värktabletter för (som jag inte orkade gå upp och ta, så låg och hade ont). Till på köpet har bebisen blivit extremt mycket mer aktiv vissa tider på dygnet, vilket verkar framkalla mensvärken och göra allt så mycket jobbigare. Någon mer som känner igen sig?
Hade extrem tryck neråt för två veckor sen. Rörelserna är där, men mer diskreta under dagarna och mer kännbara när jag lägger mig ner. Nu så är jag hemma från jobb som första dag på min mammaledighet. Känns märkligt att vara hemma. Har städat så gott jag kan och klockan var då bara halv nio när jag kände mig färdig. Kan inte dammsuga utan att förvärra foglossningarna, så det får jag lämna till maken när han kommer hem. haha.
Jag har extrem illamående och trötthet nu. Sura uppstötningar varje dag som verkligen bränner i halsen. Huvudvärk varje dag sen fyra dagar tillbaka. Får anta att det är för lite vattendrickande. Är sååååååååå törstig hela tiden. Men kisset är endå rätt så gult. Kan dricka fyra-sex liter om dagen. Det är såååååå gott med vanligt vatten! hahahaa. Svullna fötter och svullna fingrar! Så det var nog verkligen dags för att vara mammaledig.
Har fortfarande inte packat BB väska. Är beräknad till den 17 Mars, så bör väl fixa det nu under dessa dagar.
Känner mig så less på att vara gravid nu. Men är samtidigt inte redo för förlossningen mentalt. :(
Ni som lider av sura uppstötningar/ halsbränna kan jag rekommendera omeprazol. Jag har inte haft problem med det sedan jag började ta en sån tablett om dagen (okej enligt bm).
Jag har förresten mycket rörelser långt nere, men inget tryck. Känns mest som att bebisen ligger och puttar på tappen haha!
Jag håller helt med dig. Orimligt! Men dessvärre är det så det ser ut i min kommun. Jag ska dock lyfta frågan med barnens förskola på nytt och höra om det finns någon lösning trots att jag vet att direktiven är 15 tim. Man får helt enkelt hålla tummarna för att förlossningen startar under de 15 timmarna då barnen är på förskolan. Har förstått att det ser olika ut i olika kommuner vilket ju är väldigt orättvist. Låter som Uppsala har en betydligt sundare syn.
Igår kl. 23:20 kom hon! 4576 gram och 52 cm, en stor liten tjej med näpet ansikte.
Hade molvärk hela måndagen, sen kom första ordentliga värken kl. 01:00 tisdag. Somnade mellan värkarna fram till 05:00, då de var 5-7 min mellan i 1,5-2 h för atr sedan avta en halvtimme och sen komma igen. Sambon stannade hemma från jobbet, han ville inte missa något! Kl. 16:00 hade vi ett tillväxt ultraljud som vi åkte på. Allt såg fint ut, men innan doktorn skulle lägga in tid för igångsättning så fråga han om jag ville att han kände på tappen när jag hade haft värkar. Yes såklart ville jag det, och blev förvånad när jag var 4 cm öppen! Fick ingen tid, utan han sa att det kommer nog igång ordentligt snart så ring in när ni känner er redo (vi bor 4 min från sjukhuset). Vi köpte med oss mat hem, mormor var redan på plats och hade sonen, sedan dröjde till 19:00 innan vi åkte in. Allt sedan förflöt fint och det var lite tufft emellan, men det känns ändå fantastiskt.
Nu hoppas jag att alla ni andra snart får träffa era bebisar!!!
Vi hade bf 9/3. Vi tror att det blir Hanna, men det måste få sjunka in lite mer :D
Då har jag passerat bf även denna gången! Med dottern gick jag 10 dagar över tiden. Så jäkla drygt! Nån mer i gruppen som passerat bf?
Man vågar egentligen inte säga det, men tror minsann det är något på gång här. Hade värkar inatt, inga som gjorde så ont som jag är förbered på. Och när jag vaknade imorse så var de kvar. Under dagen har de kommit och gått mer oregelbundet. Så hoppas det startars nu under kvällen. Det tråkiga är att dottern har dragit på sig en förkylning och en hemsk hosta. Jag är såååå nojig över RS då det är som starkast nu och att det är en hemsk säsong för RS då det är många som har konstaterats ha fått det. Under dagen idag har hon inte hostat så mycket och inte snötit sig alls, så det är nog en kvällsförkylning, vilket egentligen är värre, för man vill ju se att ens barn blir bättre och att det håller sig alla timmar.
Min bebis är här! Vattnet gick 05:00 i fredags morse och kl 14:51 var hon ute! Fick opereras efteråtdå moderkakan inte ville lossna men annars gick allt jättebra!
Grattis! :D blev det en flicka eller pojke? ^^
Stort grattis! Hoppas inte du upplevde det som allt för tufft med operationen. Hade du några känningar innan vattnet gick eller blev du överraskad?
Hur känns det i kroppen för er som fött?
Jag är på dag 4 nu och tycker det är besvärligare än jag minns det från de två tidigare (men man glömmer ju det jobbiga så jag kanske har fel och bara är orealistiskt otålig!)
Bäckenbotten känns som en hängmatta, tyngdkänsla i rumpan, magmusklerna okontrollerbara, eftervärkar, sprängfyllda bröst, värmevallningar..
Usch, låter tufft! Det är ingen liten sak våra kroppar går igenom.. Vi är sjukt bra som fixar allt detta!
Låter som du varit i kontakt med vården eftersom de inte hittar någon infektion? Tycker de att blödningarna är ok också?
Min Alfred (nu 10 dagar) är generellt nöjd och trött. Sover mest. Äter ca var 3:e timme på dagarna och varannan på nätterna (tvärtom hade varit bättre!). Har inte lyckats få in tekniken för att rapa och han är ganska gasig, ligger och gnyr och trycker. Och på natten sover han bäst om han har huvudet i min armhåla, varmt och trångt och nära till bröstet..
Jag slits lite mellan att han ska sova så säkert som möjligt (egen säng/egen yta åtminstone) och att vi ska få sova alls. Och det är så smidigt att liggamma och bara somna ifrån själv, men då blir det verkligen inte rapat och han äter nog mindre och oftare på det sättet, ännu hackigare sömn. Jag längtar efter typ 4 timmars sömn i sträck..
Någon som provat introducera flaska som komplement för att kunna få lite avlastning?
Är era bra på att rapa från start?