Inlägg från: Lilly2015 |Visa alla inlägg
  • Lilly2015

BF mars 2019 - stannar på FL

NellaH skrev 2018-07-19 14:03:50 följande:

31 år och väntar vårt första barn. Tog sig nästan innan vi ens han tänka tanken. Är i vecka 7+4.

Har varit superdålig, fick en läkartid där dem först trodde att jag hade kristallsjukan. Men det visade sig sen att jag var gravid. Varit sängliggandes i över två veckor, extrem yrsel och kräks massor. Känslig för dofter, sambon åt ett chips på nedervåningen och jag kräks direkt. Har levt på blåbärssoppa sen förra måndagen.

Har testat alla råd som går att få utan resultat. Fick igår Lergigan komp utskrivet och peppar peppar så har jag inte kräkts på 24h nu. Läst att många har haft problem med att bli sjukskrivna och tråkiga läkare. Men där ska jag inte klaga, supergulliga och blev sjukskriven direkt.

Ska bli kul att följa alla ????

Gud det låter som jag! Jag är i vecka 7+4 idag så du är en dag före mig men jag har också varit sängliggandes sen förra måndagen. Lider verkligen :( fick Lergigan comp utskrivet ganska snabbt och det håller ju tillbaka spyorna men herregud vad dåligt jag mår. Det är också vårt första barn så det är så svårt att just nu föreställa sig att det kommer gå över och att det kommer vara värt det!
  • Lilly2015
    Madeleneee skrev 2018-07-26 07:39:53 följande:

Hej allihopa! Hoppar gärn in här med... är gravid i v. 8 + 0 o bebis är beräknad i början av mars 2019.

Hur har det gått för alla er?? Så intressant att läsa om andra som ska ha bebis ungefär samtidigt!

Jag är gravid i vecka 8+1 så vi är väldigt nära :) jag har mått skit i två veckor men har sen slutet av förra veckan börjat ordna upp sig. Kräks inte längre men mår lite illa nästan hela tiden. Äter Lergigan comp som hjälper en del. Vi var på tidigt privat ul i veckan och fick se den lilla där inne och höra hjärtat slå. Nu känns allt mycket verkligare och vi har börjat berätta. Känns fortfarande konstigt och jag har svårt att förstå att det här konstiga måendet ska mynna ut i en bebis :) hur mår du?
  • Lilly2015
    Madeleneee skrev 2018-07-26 12:54:58 följande:

Men wow! Vad roligt! Vad skönt att det har börjat blivit bättre!! Ja jag förstår precis vad du menar hehe. Är det eran första bebis? :)

Jag har faktist också mått super dåligt 2 till 3 veckor bakåt. Har kräkts konstant o knappt fått behålla maten. Ännu värre blir det ju med denna värmen! Men det börjar bli lite bättre nu iallafall (äntligen hehe). :)

Ja det är vår första, så är såklart extra pirrigt :) är det er första? Så skönt att vi får må bättre nu. Det känns lite roligare då!
  • Lilly2015
    mape92 skrev 2018-07-30 14:03:52 följande:

Hej! Nån av er som mår väldigt illa? Hur gör ni för att lindra? Vill inte berätta på jobbet ännu och det blir ju svårare när man inte mår bra och behöver gå på toaletten hela tiden.

Ja jag har mått illa i tre veckor nu. De två första var vidriga och jag kräktes mycket. Äter Lergigan comp och det lindrar och så äter jag typ något en gång i timmen. Går in i vecka 10 så hoppas att det går över snart. Är så sjukt jobbigt. Jag har semester och är väldigt glad över det, hade aldrig kunnat jobba när jag mår såhär!
  • Lilly2015
    EKTT17 skrev 2018-08-06 22:39:52 följande:

Idag fick jag Lergigan Comp utskrivet, då jag är världens sämsta mamma som endast kan ligga i sängen och sova eller ligga på toan och kräkas.

Blev helt yr och väldigt trött men illamåendet försvann. Hoppas verkligen att det går över och inte är något som håller i sig ett tag in. Är i vecka 10(9+1). Har en son sedan innan men med honom kunde jag iallafall röra mig trots illamående..

Lite smått rädd inför jobbstarten och undrar hur det ska gå.. Kan inte bli sjukskriven för har ingen SGI, håll tummarna för att det försvinner!

Stackars! Har ätit Lergigan comp sen vecka sju och går in i vecka 11 imorgon. Första gången jag tog Lergigan kände jag precis som du beskriver. Men den känslan kom aldrig igen som tur är. Kände mig hög! Illamåendet är inte helt borta men under kontroll nu. Hoppas att Lergigan hjälper dig på samma sätt :)
  • Lilly2015

Nu är jag i vecka 13 och det allra värsta illamåendet har gått över, men kvällarna är fortfarande jobbiga och jag går och lägger mig vid nio för att slippa kräkas. Är det någon som inte känner gravidpirr och pepp? När jag berättar för någon att jag är gravid känns det som att den personen är gladare än vad jag är. Allt är så abstrakt och allt dåligt mående gör att det är svårt att vara glad tycker jag. Jag hoppas att jag snart ska få känna lycka och glädje över att bära ett barn, men det gör jag inte än :(

• Lilly2015
    Erla skrev 2018-08-23 07:20:26 följande:

Japp! Jag känner inte så mycket lycka som jag gjorde med första barnet. Är illamående hela dagarna och har knappt någon energi. För att inte tala om den obefintliga sexlusten och mitt humör :( Det ska bli skönt när ul är gjort och man vet att det är en bebis där inne. Inte för att det blir mer verkligt då utan för att detta blir sista gången jag är gravid. Ska lyfta mina tankar och känslor hos bm nästa gång så det inte är en depression som smyger sig på. Kände inte alls såhär under förra graviditeten. Då var jag lycklig från början till slut trots vidrigt illamående och låg energi.

Skönt att inte vara ensam med tankarna! Det här är mitt första barn och jag har drömt om att vara gravid i fem sex år. Nu känner jag mig mest bara besviken och arg. Vill inte må såhär! Blir också lite panikslagen när jag läser i alla appar att man ?ska? må bättre nu och att illamåendet ska ha gått över. Skräcken att behöva må såhär till mars!
  • Lilly2015
    Erla skrev 2018-08-23 08:18:07 följande:

Ja jag kände detsamma med första barnet. Alltså paniken över att illamåendet inte gick över efter vecka 12. Mitt varade fram till och med vecka 14. Efter det mådde jag bra fram till vecka 22. Då kom halsbrännan från helvetet som jag inte fick hjälp med förrän i vecka 30. Att vara gravid är en pina :P Men! Det är värt det i slutändan för man får världens bästa grej av det hela :) håll ut, men prata med din bm för det finns bra medicin om man tycker att det är för jobbigt med illamåendet. Själv tar jag postafen, som hjälper mot det värsta. Jag slipper de vidriga topparna och är liksom bara lite smått illamående. Hanterbart, men inte skoj.

Tack! Jag äter Lergigan comp och har gjort det sen vecka sju. Det tar ju absolut bort det värsta men ändå mår jag illa konstant. Vill helst sluta ta tabletterna snart, men verkar inte som att det funkar än!
  • Lilly2015
    Irmisans skrev 2018-08-23 15:19:57 följande:

Känner igen mig jättemycket! Min första graviditet kräktes jag fram till jag födde och var sjukskriven från vecka 8. Jag mådde så psykiskt dåligt och blev ombedd av mvc att gå till psykolog vilket jag vägrade pga. tidigare erfarenheter. När jag sedan födde utlöste detta en förlossningsdepprition, även om jag mådde dåligare under graviditeten.

Det passar inte alla att vara gravida och man behöver inte "njuta" och tycka att det är magiskt! Det är det man som kvinna behöver gå igenom för att få ett barn. Hur man känner för graviditeten har inget med känslorna man sedan får för sitt barn att göra. Det enda jag gillade lite med att vara gravid förra gången var när barnet rörde sig i magen, annars kunde det kvitta.

Den här gången mår jag bättre pga. att jag inte kräks 28 gånger per dygn, men är ändå inte pepp på att vara gravid. Tycker ärligt talat att tillståndet är skittråkigt men att vänta ett barn är däremot kul. Den här gången vet jag att det kommer ett BARN, och då känns 26 veckor till av krämpor, för små kläder och att inte kunda vända sig normalt i sängen helt okej.

Stackars dig! Vilket jävla helvete. Usch. Skönt att inte känna sig ensam i tankarna i alla fall. Har kub nästa vecka så hoppas det känns verkligare och i alla fall lite kul efter det :)
  • Lilly2015
    Erla skrev 2018-08-23 19:45:27 följande:

Jag mår också illa dygnet runt, men värst på kvällarna. Antar att postafen har samma effekt på mig som lergigan har på dig. Hoppas det snart släpper och att du kan börja må bra igen.

Tack! Och detsamma :)
  • Lilly2015
    Deeelicious skrev 2018-08-27 18:01:52 följande:

Fler som snart ska göra kub? :) jag gör mitt nästa vecka och är nervös!

Jag gjorde idag. Gick nog bra? Var helt inställd på att få 1:20000 men fick lägre och kände mig jätteledsen. Men nu har jag pratat med andra och det verkar som att 1:20000 inte är så vanligt som jag räknade med från början :) nu i efterhand önskar jag att jag gjort nipt istället, kub är ju ett jättekonstigt test?
  • Lilly2015
    Deeelicious skrev 2018-08-27 20:26:59 följande:

Jag är också lite orolig att få låga siffror och undra varför jag fick tex 1:1400 istället för 1:20000..

Bäst att göra NIPT men det är ju tyvärr väldigt dyrt i mitt landsting :/

Ja precis. Jag fick bättre än 1:1400 men ändå långt ifrån 1:20000. Tycker kub känns gammalt och omodernt. Nipt är ju väldigt dyrt men oron jag kände idag hade jag verkligen velat slippa!
  • Lilly2015
    Elinmariajosefin skrev 2018-08-28 17:05:34 följande:

Jag ska göra på fredag, är inte så insatt på siffrorna. Är 1:20000 nån standardsiffra för låg risk?

1:20000 är det ?bästa? man kan få :)
  • Lilly2015
    Jenmari skrev 2018-09-25 08:12:36 följande:

Om du redan är i v18 vilket BF datum har du då? :)

Jag gick in i vecka 18 idag och har BF 4 mars :)
  • Lilly2015
    YKY skrev 2018-09-25 16:15:01 följande:

Hej!

Jag har samma bf, 4 mars. ^.^ Är det din första eller har du fler barn? Var bor du?

Kul :) det är första och bor i Stockholm! Själv då?
  • Lilly2015
    Strulls skrev 2018-11-07 16:39:12 följande:

Hej alla!

Jag gick in i vecka 24 igår och idag vägde jag mig för första gången. Jag har alltså gått upp 10 kg.. fick världens ångest och mår så dåligt över det nu.

Jag vägde 60kg ifrån början och är 168 lång. Nu väger jag 70 kg.

Jag ska till BM om ca 2 veckor och ?vet? att hon kommer påpeka min vikt och jag kommer få mer ångest.

Har eran BM sagt något till er angående vikt?

Vilken vecka är ni i och vad väger ni?

Jag är också i vecka 24 och har gått upp 8 kg ungefär. Vägde 50 kg innan graviditeten så jag är ganska liten och tycker inte att 8 kg är så mycket? Jag äter inte så annorlunda jämfört med tidigare, större måltider typ. Jag tänker att kroppen sköter det där själv. Men jag har å andra sidan aldrig haft några viktspöken så jag kanske inte är rätt person att uttala mig!
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL