Erla skrev 2018-09-11 15:52:38 följande:
Har varit hos bm på 12-veckors kontrollen och märkte att amning fortfarande gör mig otroligt känslosam. Hade det riktigt kämpigt med min dotter, som aldrig lyckades få ett bra grepp. Det resulterade i tre vidriga veckor i början, där jag bara grät av smärta och skam. Hade två månader totalt av skamkänslor över att jag inte kunde amma, men släppte det. Trodde jag. Hur tusan ska jag komma vidare från denna jobbiga spärren? Varför kan jag inte acceptera att det inte funkade och att dottern mådde bra utan amningen? Fick jättebra stöd av bm, men är orolig att känslorna ska bli värre ju närmare förlossningen jag kommer. Tänk om det inte funkar denna gången heller och det blir lika smärtsamt och påfrestande som sist? Vet ju att det inte är världens undergång att barnet får ersättning, men ändå får jag dessa skuldkänslor över att jag inte kunde ge min dotter det jag är gjord för att kunna ge.
jag hade det ganska likadant... min son kunde inte få grepp.. han förstörde mina bröstvårtor, det blödde, hade sårskorpor, allt var dåligt.. sonen fick ändå inte tillräckligt med mjölk så när vi kom hem från BB skrek han hela natten efter jag ammat jättelänge... kl 4 på morgonen helt uppgivna gav vi lite ersättning o koppen och han slutade.. jag borde ha gett upp redan då men kämpade i 2 månader till, äta, dricka mängder, varm kudde på brösten, pumpa, amma, duscha varmt, amma, pumpa... inget hjälpte... gav upp efter 2 månader.
det jag tyckte var jobbigt var att på alla BVC besök fick man inte ens frågan utan dem konstaterade... Och du helammar........? Mådde dåligt varje gång när man kände att man var tvungen att förklara att det inte gick.
Jag ska försöka denna gången igen, dock på mina villkor, ska inte lyssna på BM heller. Har inte stora bröstvårtor och tror att om jag hade använd amningsskyddet från början så kanske hade mjölken kunnat komma igång innan jag blev helt förstörd.. men ska också bunkra upp med ersättning.. går det inte så kommer jag inte kämpa lika länge..
Lycka till oavsett hur du ska göra!!!