Inlägg från: grönaärtan |Visa alla inlägg
  • grönaärtan

BF mars 2019 - stannar på FL

Grattis till er alla! Jag hoppar in jag med:)

Är 30 och har precis plussat med nr 2. Det känns helt sjukt när jag skriver det:) Är i vecka 4 bara så man vet att man inte ska vara för glad men man kan inte låta bli:) Med barn nr 1 tog det ett halv år för oss så vi är helt i chock nu att det gick på första försök jag var inte inställd på det och hade och har inga symptomen heller...

Skojade senast i helgen efter neg test att jag skulle väl känna om jag var gravid det kände jag ju med nr 1 allt möjligt från illamående, trötthet, ömma bröst, förkyld... nä, allt är annorlunda haha:)

lycka till till oss alla!Hjärta

• grönaärtan
    Frallanz skrev 2018-07-04 10:38:28 följande:
    Välkommen och grattis :D

Jag blir 30 i år också, även nyss plussat med nr två (är i vecka 5, 4+5) :) hur gammal är din? Vi har en pojke som blev 3 i juni. 

Haha ja så olika det kan vara! Tvärtom för mig, med sonen hade jag noll symtom alls under hela graviditeten förutom molvärk när livmodern växte i början. Denna gång har jag ömma/spända bröst, halsbränna, illamående och molvärk till o från samt att jag måste äta oftare redan då jag blir illamående direkt såfort det gått för lång tid sen jag tuggade på nåt senast.

Ja, lycka till till oss alla SkrattandeHjärta
    jag är i vecka 4 (3+6 tydligen)... min kille är 17 månader så han fyller 2 en månad innan bebisen kommer om allt går bra förstås..

haha precis så hade jag med sonen, nu när jag tänker efter så hade jag ju halsbränna jag klagade över men trodde absolut inte att det var av den anledningen:):) jag märkte bara att magen va svullen och BHn lite tajt då blev jag misstänksam och mycket väl sprang jag ur badrummet och skrek åt min man lite i halv panik och sa att jag kanske är gravid haha, han har svårt att tro på det det hade han med sonen också fram tills VUL i v8 jag fick.

har ni redan ringt MVC osv? här börjar semester nästa vecka överallt så jag måste nog försöka sno tid i augusti där...
  • grönaärtan
    Frallanz skrev 2018-07-04 13:23:12 följande:
    Haha vad mysigt :) man lever ju verkligen i en bubbla när strecket kommer på stickan! Härlig känsla :) 

Nej, jag har inte ringt mvc ännu. Ska göra det efter vul 18/7 tänkte jag, kommer då va i vecka 7 så ringer dem nångång efter det :)  tiden står stilla just nu känner jag... annars brukar dagarna springa på bra tycker jag haha.
    får man nu för tiden vul eller hur funkar det? jag fick med nr1 pga smärta skulle gärna vilja ha nu med...
  • grönaärtan
    irmelins skrev 2018-07-04 22:32:18 följande:

29 år första barnet. Plussade förra veckan och är nu i vecka 6. Beräknad 3.3. Blev gravid på första försöket. Trodde att det skulle ta längre tid och blev ganska förvånad. Är superglad och vet inte hur jag ska orka vänta med ett ultra. Funderar på att göra ett tidigt nästa vecka. Tänker ni göra tidigt ultra?

grattis! Jag skulle vilja göra VUL i vecka 7-8 någonstans så får vi se om jag får det. Jag fick det med nr1 då jag hade ont och BM misstänkte utomkvedshavandeskap, lugnt nu men skulle det börja igen så kommer jag ringa in och be att få VUL denna gången med...

man vill ju inte vänta tills KUB i v13 och dessutom ska jag ta NIPT istället så vet ej hur det fungerar man ska då ha haft en ultraljud...
  • grönaärtan
    SVTMinmageochjag skrev 2018-08-14 11:27:52 följande:

Hej!
    Hoppas det är okej att jag hoppar in här. Jag heter Malin Linneroth och jobbar på SVT i Göteborg. Vi planerar nu för starten av en ny programserie som ska börja sändas i höst - "Min mage och jag". Där vill vi följa ett antal kvinnor som alla väntar sitt första barn och som delar med sig av sina tankar, känslor och händelser på vägen mot bebis och den nya rollen som förälder. Detta stora som rymmer så många känslor och tankar - inte nog med den där mixen av lycka och oro, man ska också fundera över allt det fysiska som händer och saker som ska ordnas och vem man vill vara som förälder! FörvånadSkrattande

"Min mage och jag" söker nu dig som är gravid med ditt första barn och som vill dokumentera och dela med dig av din graviditet. Tanken är att du ska filma dig själv med mobilkamera under hela graviditeten och att detta klipps ihop till program på SVTPlay som följer vecka för vecka. Vi söker främst dig som nu i augusti 2018 är i graviditetsvecka 8-12.
    Kanske nån här är sugen!? Glad
    Ansökningsformuläret hittar du på svtidevelopers2.wufoo.com/forms/z7moody0ded1fl/
    För frågor - tveka inte att höra av dig på [email protected]

Allt gott! / Malin (som f ö känner igen det mesta av tankar och känslor i den här tråden Hjärta)
    Vilken rolig grej! Man frossar i sig alla förlossningspoddar och annat så kan vara kul att följa andra! 

Nu väntar jag barn nr 2 så ej aktuellt för mig...
  • grönaärtan
    Frugan89 skrev 2018-08-17 12:25:28 följande:
    Nopp, inte vad jag vet i alla fall. Är det något man alltid har genom alla graviditeter?
    japp hade så med sonen så det borde vara samma  fortfarande hehe nu...? Vad är det du undrar?
  • grönaärtan
    Långväntanefterdig skrev 2018-08-19 06:00:07 följande:

Igår berättade jag för chefen att jag ska bli mamma. Han blev verkligen glad för min skull! Vet att vi har kämpat !

Nu längtar vi till v 12 ska passera så vi kan berätta för resten av världen <3

Min mage växer fint och blir svår att dölja inom kort, ska bli skönt att berätta så man riktigt kan njuta av den!!

Hur gör ni, när är ni redo att vara öppna med er graviditet?

med nr 1 väntade jag på jobbet tills vecka 17 tror jag och allmänheten vecka 21. Nu blir det lite svårare då det redan syns lite och är i v11...

har KUB om 2,5 veckor så vi får se, blir nog att jag berättar i vecka 13-14 denna gången... men samtidigt så känns det inte lika nervöst denna gången, det är ju ett barn vi ska få så det är det enda jag tänker på, förra gången var jag så nojig att jag ställer till på jobbet haha
  • grönaärtan
    Modestyme skrev 2018-08-23 10:32:45 följande:

Igår hade jag växtvärk. Inget konstigt för det har jag haft till och från under hela graviditeten. Men så var jag på toa och såg bruna flytningar och så kom det rosa när jag kissade. Bröt ihop fullständigt och grät och grät. Är i v 10. 9+4.

Ringde barnmorskan. Hon sa att då länge jag inte blöder så ska jag avvakta. Och så sa hon att man kan få så utan att det är någon fara men att hon inte kan säga att det inte är det. Och om jag börjar blöda ska jag ringa gynakuten. Och att hon hoppas att dom får se mig i slutet av månaden på inskrivning.

Det är mitt första barn och jag har längtat så i flera år på att skaffa barn så jag känner mig så orolig. Jag hoppas att det går vägen ändå. Känns som att det är 50/50 nu. Ville bara dela med mig.

Grattis alla och ull er som fått missfall så hoppas jag att ni snart kommer få en liten som mår bra!!! All kärlek till er.

förstår helt.. jag hade bruna flytningar med min son i vecka 8..tjatade till mig VUL faktiskt då.. fick se bebisen och var gravid ända till 42+2 haha. Fick VUL denna graviditet också i v7 och 8 pga. smärta och cysta ...

men det blir inte lättare även om man redan haft barn.. går varje gång och känner efter och är nervös varje gång jag ska kissa om det kommer blod.. ush
  • grönaärtan
    Deeelicious skrev 2018-08-27 18:01:52 följande:

Fler som snart ska göra kub? :) jag gör mitt nästa vecka och är nervös!

ska göra nästa fredag... börjar bli nervös.. hade 1:20 000 med sonen så blir det annorlunda nu så kommer man inte vara glad...
  • grönaärtan
    XaHHa skrev 2018-08-28 17:06:03 följande:

Åh, jag är så jäkla orolig! Ska få ett nytt vul på torsdag pga min oro. Är då i vecka 9+6. Vi fick se ett hjärta slå i vecka 7+6 och har ju hört att missfallsrisken minskar, men kan inte sluta oroa mig. Tänk så har hjärtat slutat slå...? :( Onda tankar..

det är verkligen vanligt att tänka så och det blir inte enklare med fler barn.. väntar mitt andra och tänker hela tiden att det inte ska gå bra nu på KUB nästa vecka.. man är så orolig och jag upplever nästan att ju äldre jag blir ju mer jag är nojig haha..

lycka till alla!
  • grönaärtan
    Erla skrev 2018-08-28 18:44:47 följande:

Går in i vecka 11 imorgon och ska låna doppler på söndag :) lyssnade mycket i förra graviditeten då jag också var superorolig för mf. Lugnade mig väldigt mycket så för er som fortfarande är oroliga efter vecka 10-11 rekommenderar jag att testa doppler.

Förr övrigt är det mest kraftigt illamående som gör att jag inte tvivlar på min graviditet, även om det inte är ett säkert tecken. Är extremt svullen om magen och brösten har blivit lite mer fylliga och känns riktigt tunga. Molvärk hade jag mycket i början, men nu känner jag knappt av det mer. Längtar till illamåendet försvinner så jag inte behöver småäta hela tiden :/

hade också en förra grav och lyssnade ofta, denna gången (v13 imorgon) är det så svårt som att barnet eller moderkakan om jag lyssnar fel ligger liksom under massa annat så har nu gett upp blir bara mer stressad hehe
  • grönaärtan
    Erla skrev 2018-09-11 15:52:38 följande:

Har varit hos bm på 12-veckors kontrollen och märkte att amning fortfarande gör mig otroligt känslosam. Hade det riktigt kämpigt med min dotter, som aldrig lyckades få ett bra grepp. Det resulterade i tre vidriga veckor i början, där jag bara grät av smärta och skam. Hade två månader totalt av skamkänslor över att jag inte kunde amma, men släppte det. Trodde jag. Hur tusan ska jag komma vidare från denna jobbiga spärren? Varför kan jag inte acceptera att det inte funkade och att dottern mådde bra utan amningen? Fick jättebra stöd av bm, men är orolig att känslorna ska bli värre ju närmare förlossningen jag kommer. Tänk om det inte funkar denna gången heller och det blir lika smärtsamt och påfrestande som sist? Vet ju att det inte är världens undergång att barnet får ersättning, men ändå får jag dessa skuldkänslor över att jag inte kunde ge min dotter det jag är gjord för att kunna ge.

jag hade det ganska likadant... min son kunde inte få grepp.. han förstörde mina bröstvårtor, det blödde, hade sårskorpor, allt var dåligt.. sonen fick ändå inte tillräckligt med mjölk så när vi kom hem från BB skrek han hela natten efter jag ammat jättelänge... kl 4 på morgonen helt uppgivna gav vi lite ersättning o koppen och han slutade.. jag borde ha gett upp redan då men kämpade i 2 månader till, äta, dricka mängder, varm kudde på brösten, pumpa, amma, duscha varmt, amma, pumpa... inget hjälpte... gav upp efter 2 månader.

det jag tyckte var jobbigt var att på alla BVC besök fick man inte ens frågan utan dem konstaterade... Och du helammar........? Mådde dåligt varje gång när man kände att man var tvungen att förklara att det inte gick.

Jag ska försöka denna gången igen, dock på mina villkor, ska inte lyssna på BM heller. Har inte stora bröstvårtor och tror att om jag hade använd amningsskyddet från början så kanske hade mjölken kunnat komma igång innan jag blev helt förstörd..  men ska också bunkra upp med ersättning.. går det inte så kommer jag inte kämpa lika länge..

Lycka till oavsett hur du ska göra!!!
  • grönaärtan
    SabinaRos skrev 2018-09-11 22:22:12 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här, BF 14 Mars 2019, är mao i vecka 14 (13+4). Mitt första barn så allt är spännande och nytt! Så glad att ha hittat hit, har längtat efter att få träffa någon i samma skede då jag är ensam gravid i min närhet.

Har varit på tidigt UL och kub, allt såg bra ut så det känns bra. Just nu syns det ingenting (har gått upp ett kilo hittills) och ingen vet på jobbet. När börjar magen synas? Förstår att det är individuellt men på ett ungefär? Hur mkt har ni andra gått upp? Syns någon mage? ????

Kram på er!

Grattis!!

Med första barnet gick jag ner i början kanske 2-3 kg pga illamåendet och kunde dölja graviditet tills vecka 18-20 kanske. Vecka 20 hade jag 2 kg mer.

Nu andra graviditet är inte alls så.... osynlig haha. Magen syns liksom kanske kan jämföra med vecka 18-20 med nr 1. inte superstor men tillräckligt för att folk ska kolla och undra. Har gått upp 2 kg hittills (går in i v15 imorgon)..
  • grönaärtan
    Hälsingland skrev 2018-09-12 23:37:21 följande:

Hej hopp!!

Var och gjorde kub-test i tisdags.

Fick fina siffror.

Det enda som var lite avvikande att det var två hjärtan som pickade.

Asså!! Tvillingar!!

Det visade sig oxå stt dom var enäggstvillingar.

Är fortfarande i chock. Haha

wow!! grattis! min största dröm:) nu väntar jag nr 2 och inga tvillingar så det är nog kört haha.

vad underbart för er! Lycka till!
  • grönaärtan
    Frallanz skrev 2018-09-30 10:21:49 följande:

Klev in i vecka 18 i fredags, började känna bebisens puffar ibörjan på vecka 17, samma tid som när jag väntade sonen :D

Gått och väntar på att få känna nånting, så skönt nu när bebisen knuffar till därinne o man påminns om att man är gravid igen, haha.

RUL 12/10 så lite mindre än 2 veckor dit. Så nervös, man hoppas givetvis att allt ser bra ut även denna gång :) sist jag såg knodden var i vecka 7 och då var det ju bara en liten böna ;) Nån mer som ska kika kön? Har gjort olika tester bara för skoj skull som säger tjej, som min magkänsla gör, men återstår o se :) har en pojke sen innan där magkänslan stämde även den.

vi ska absolut kika på kön men det kommer stanna mellan oss vi ska inte berätta för familjen vi kommer nog ljuga att vi inte vet haha .. det blev mycket med att vi sa att vi skulle ha en kille sist och allt blev helt plötsligt blått, med bilar på osv som man fick så vi ska hålla det hemligt.. magkänsla säger dock kille denna gången med :) rul 16/10
  • grönaärtan
    Frallanz skrev 2018-09-30 10:21:49 följande:

Klev in i vecka 18 i fredags, började känna bebisens puffar ibörjan på vecka 17, samma tid som när jag väntade sonen :D

Gått och väntar på att få känna nånting, så skönt nu när bebisen knuffar till därinne o man påminns om att man är gravid igen, haha.

RUL 12/10 så lite mindre än 2 veckor dit. Så nervös, man hoppas givetvis att allt ser bra ut även denna gång :) sist jag såg knodden var i vecka 7 och då var det ju bara en liten böna ;) Nån mer som ska kika kön? Har gjort olika tester bara för skoj skull som säger tjej, som min magkänsla gör, men återstår o se :) har en pojke sen innan där magkänslan stämde även den.

vi ska absolut kika på kön men det kommer stanna mellan oss vi ska inte berätta för familjen vi kommer nog ljuga att vi inte vet haha .. det blev mycket med att vi sa att vi skulle ha en kille sist och allt blev helt plötsligt blått, med bilar på osv som man fick så vi ska hålla det hemligt.. magkänsla säger dock kille denna gången med :) rul 16/10
  • grönaärtan
    Jenmari skrev 2018-10-20 13:54:58 följande:

Hej alla! Hur mår ni?

Mitt illamående och kräkningar har börjat bli bättre men har börjat få foglossning istället haha!

Vi blev framflyttade från BF 5/3 till 13/3 förra veckan på RUL, lite som förväntat :) och vi väntar en liten tjej!

har också bf 13/3 :) RUL avklarat och vi väntar en lillebror, 3 killar i huset snart, herregud haha:)Hjärta

jag mår helt ok förutom att jag inte kan bli av med förkylningen sedan 3 veckor tillbaka men det är nog min son som går på fsk som är också sjuk så vi smittar varandra hela tiden,..
  • grönaärtan
    Kindelee skrev 2018-10-22 12:20:32 följande:

Vad tidigt alla har RUL. Jag är snart i v19 och ska på RUL om två veckor. Har inte sett bebis innan heller.

jag gjorde min RUL i v20 (samma med första barnet också) det är ganska normalt tror jag:) 
  • grönaärtan
    Jenmari skrev 2018-10-29 09:43:51 följande:

Igår fick min sambo känna rörelse från magen för första gången :') är i v.21!

Hur känner ni med namn oså? Har ni vetat länge vad ni vill ha eller är det svårt att hitta rätt? Lyssnar ni på vad resten av familjen/släkten/vänner tycker eller går ni på egna resonemang och känslor?

vad mysigt! Vi väntar andra barn så har redan fått börja känna för ca en månad sedan (v 22 på torsdag) men med nr1 var det ca v20:) underbar känsla att känna bebisen..

Vi har ett tjej namn bestämt sedan flera år tillbaka men vi verkar bara få killar haha så nu har vi bestämt ett namn egentligen bara en kväll när vi kollade igenom... däremot så har min son fått välja namnet också och enligt honom ska bebisen heta Dadda (favorit från Babblarna för dem som inte lever i den bubblan än hahah).. vi lyssnade inte på någon förut och hade arbetsnamn som fick bli hans namn efter han kom ut ...

hur känner ni?
  • grönaärtan
    Erla skrev 2018-10-31 08:04:04 följande:

Var på RUL igår. Första ultraljudet och fick samma bm som vid första barnets RUL ^^ allt såg toppen ut och till min förvåning var jag så glad att det kom tårar när jag såg bebisen. Det är liksom inte längre någon tvekan om att vi gjorde rätt som behöll. Vi sa att vi inte ville veta kön, men bm kan ha försagt sig, precis som sist :P i så fall blit det en flicka till. Tyckte mig se en pottbild också som kunde tyda på flicka, men sambon såg en snopp på profilbilderna :) spännande detta! Helt 100 får vi ju inte veta förrän bebisen tittar ut.

Ett nytt problem har dykt upp. Har så dåligt samvete över att behöva lämna bort första barnet när vi åker till förlossningen :/

å vad skönt att läsa!

Våran son kommer vara prick 2 år när bebisen kommer.. min mans mamma (farmor) är pensionär så hon får vara stand by så att han kan vara hemma men jag har aldrig varit ifrån honom längre en liksom jobb och kanske kväll samma dag när det var något speciellt.. har sån ångest... sist låg vi på BB i 6 dygn (3 efter födseln) nu kommer jag säkert vilja åka hem till honom direkt.. min största rädsla är ju det där med att inte räcka till att han ska inte känna att mamma bryr si lika mycket... ush ångest!
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL