Less is more skrev 2018-07-04 00:15:00 följande:
Tänk att man kan bli så jätteupprörd och arg på en förälder som tar ansvar och vill skydda sina unga barn/döttrar.
Det är fortfarande väl fortfarande unga tonåringar vi pratar om i den här tråden. Självklart kommer tjejer förr eller senare få pojkvänner.
Men jag kommer inte stå och trycka upp kådisar och p-piller i mina döttrars fejs och utgå ifrån att det är helt normalt att de ska knulla en massa redan som
14-åringar. Jag kommer säga till dem att de inte ska behöva känna dig tvingade till något de inte själva vill och inte slösa tid på killar som tjatar och beter sig dumt och elakt mot dem. Det är nämligen så det kan se ut i högstadieåldern.
Bara för att man ifrågasätter dig så betyder det inte att man är "jättearg och upprörd". Att du inte kan acceptera att folk har andra synsätt än ditt egna (puritanska) synsätt är dina egna problem. Ta inte ut det på omgivningen.
Det är fortfarande väl fortfarande unga tonåringar vi pratar om i den här tråden. Självklart kommer tjejer förr eller senare få pojkvänner.
Ja jag har inte missat att det är unga tonåringar i tråden vi pratar om. Ingern anna heller i denna tråden har gjort detta fast de inte delar din frigida syn på saken.
Har du? Med tanke på hur mycket du tjatar om det, till andra. Vem är det du försöker övertyga, med ditt tjat om att det är "tonåringar" vi pratar om egentligen.
Det du verkar ha svårt att förstå är att folk inte delar ditt synsätt. Och När DU hårdnackat vägra att svar på folks frågor för att förstå ditt synsätt så kan man ju undra vad du är ut efter.
Men jag kommer inte stå och trycka upp kådisar och p-piller i mina döttrars fejs och utgå ifrån att det är helt normalt att de ska knulla en massa redan som
14-åringar. Jag kommer säga till dem att de inte ska behöva känna dig tvingade till något de inte själva vill och inte slösa tid på killar som tjatar och beter sig dumt och elakt mot dem. Det är nämligen så det kan se ut i högstadieåldern.
Ingen som har sagt att du skall göra detta heller. Eller du kanske kan citera DEN/DE personer som har sagt till dig att du skall trycka upp kondomer och p-piller i fejset på din tonåring? Eller är det det klasiska överdrivet övertolkning det handlar om för att folk undra hur du tänker.
Du vet väl om att din tonåring kan fixa preventivmedel själva, HELT bakom din rygg? Så du behöver inte något alls.
Ungdomsmottagningarna i landet har ingen skyldighet att "rapportera till mamsingen", om din tonårsdotter kommer till dem för att få p-piller eller kondomer. Ungdomsmottagningar har inte ens skyldighet att rapportera till lilla masingen om tonårstjejen kommer och gör ett graviditetstest.
Det är långt mycket bättre att utrusta sin tonåring med kunskap och ge dem "skinn på näsan" att säga nej om de INTE vill ha sex och inte ge efter för tjatsex, men samtidigt lära tonårstjejen att deras värde aldrig kommer att ligga i om de tycker om sex och vill ha sex då och då, och har rätt till det med på samma villkor som killarna. Och tjejr SKA slippa att få stämpeln att "hon har mycket sex för att få uppmärksamhet". Det måste inte alls alltid vara så att en tjej, per se, har mycket sex för att få uppmärksamhet, det kan vara något så enkelt som att hon gillar sex.
Mycket bättre med reell adekvat kunskap, än att utöva den klassiska metoden, som du tycks förespråka i stora mått med (när man läser dina inlägg), dubbelmoral-metoden, och uppfostra tonårstjejer efter "hora-madonna"-syndromet.