• Fröken W

Sova i egen säng

Hej!

Jag har en underbar och glad dotter på 1 år och 9 månader. Jag upplever henne som otroligt trygg och nöjd. Hon sover hela nätterna mellan ca kl. 20-07 vilket är fantastiskt. Jag vågar knappt säga det men hon har alltid sovit bra. Men nu till problemet, som egentligen inte är något stort problem men något som jag skulle vilja ha tips kring.

Dottern sover i min och sambons säng. Det i sig är inget bekymmer, snarare mysigt. Men då jag och pappan gärna vill försöka få ett syskon snart så skulle det underlätta om vi fick vara själva i sängen och även när det ev. syskonet kommer så vill man kanske inte ha ett annat barn i sängen samtidigt.

Vi har en växasäng till dottern som står i vårt sovrum. Tanken är dock att hon ska sova i sitt rum men vi har inte provat det än eftersom hon alltid vaknar på kvällarna/nätterna när hon sover i sin säng och vi därför inte velat ha henne där för att minska springet på natten. Sover hon i vår säng vaknar hon i princip aldrig. Vi förstår att hon antagligen kommer att komma in och vilja sova hos oss några år till. Men det vore ändå skönt om hon kunde sova hela kvällen och större delen av natten innan hon kommer. När hon vaknar så vaknar hon ofta och skriker/gråter.

Så vad är era bästa tips för att få henne att sova i sin egna säng och så småningom i sitt rum? Vi har provat att lägga kläder som luktar oss i hennes säng men det har inte funkat.

Svar på tråden Sova i egen säng