Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
Det du skriver gäller ju faktiskt alla partier.
Det du skriver gäller ju faktiskt alla partier.
När anser du att vi kan börja anta att det extrema väder vi ser har med den globala uppvärmningen att göra?
När det är 30 grader varmare än normalt vid nordpolen? När vi slagit värmerekord 10, 20, 30 år i rad? När det skickas ut en officiell broschyr där det står "Nu börjar klimatförändringarna"?
Och att anklaga oss som oroar oss för klimatförändringar för att vara obildade eller att ragga röster åt MP (själv har jag aldrig röstat på MP) är inte direkt att ta klimathotet på allvar.
Här påstår du precis det.
[quote=78890483][quote-nick]DVQ skrev 2018-07-18 02:35:40 följande:[/quote-nick]1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.
2. Vilka är "de obildade" som tycker klimatet är så viktigt att de kan tänka sig låta det påverka hur de röstar?
/quote]
1. Läs Isa Bellas Lövins tal från Almedalen bl.a.
2. Svårt för mig att svara på. Unga kvinnor i viss utsträckning men de är inte den enda gruppen som är lättpåverkade av liknande budskap som spelar på den här typen av känslor.
Nummer tre har jag redan besvarat.
1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.
2. Vilka är "de obildade" som tycker klimatet är så viktigt att de kan tänka sig låta det påverka hur de röstar?
3. Jag skrev för något inlägg sedan att klimatforskare konstaterat att klimatförändringarna redan sker. Det är alltså inte något som "populistiska krafter" hittat på. Någon kommentar till det?
1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.
Det ska tilläggas att Sveriges politik i sammanhanget är försumbart för den globala uppvärmningen.
Ska något noterbart förbättras är det Indien, Kina och USA m.fl. som behöver agera mer noterbart.
En förändring börjar alltid med "en själv".
Okej - för att vara övertydlig så att du förstår vad jag menar:
Vi kan välja att strunta i alla miljöförbättringar.
Var och en av oss kan fortsätta slänga plast och skräp på land och i hav samt köra bensinslukande bilar. Var och en får helt själva bestämma hur vi hanterar naturen runt oss själva. Vi behöver inte ha någon gemensam hållning eller börja någonstans här på jordklotet.
För alla andra länder gör ju ingenting - så varför ska jag / du eller vi i Sverige anstränga oss inledningsvis?
Låter det bra ?
Det stämmer inte. www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/
Där ser du - du tycker ju att vi kan göra något för miljön även härhemma ! :)
Åh naturligtvis. Unga kvinnor kan man alltid dra till med om det är svårt att hitta svar. De är ju så obildade och benägna till hysteri, de små liven.
Och nej, du har inte besvarat nummer tre. Du har skrivit något vagt om att du "lyssnar på forskare". Men det gör du inte om du blundar för att vädret redan påverkas av klimatförändringar.
På det hela taget kan väl miljöpåverkan i sin tur också påverka klimatet. Eller är det helt separerat ?
Du menar att vi ska föra klimatförhandlingar i stil med "ja, vi svenskar är ju så få så vi tänkte fortsätta med business as usual. Ni andra däremot, som är många, måste verkligen skärpa er och göra uppoffringar".
Men jag är helt ärligt intresserad av hur du tänker.
Raljans åsido, hur ska vi förmå andra länder att åta sig klimatarbete om vi inte gör det själva?
Ok. Då försöker vi igen.
När anser du att klimatförändringar är så påtagliga att de faktiskt syns? När forskare säger att de syns eller något annat?
Vad anser du att vi ska göra för att bromsa dem?
Ok. Hur ska vi nå dit om vi, som tillhör dem som släpper ut mest, inte är villiga att så snabbt som möjligt sänka våra utsläpp?
Och hur var det med synliga klimatförändringar nu igen? Du glömde visst den frågan.
Ja, det är nog så. Att vi får tänka om, vi kan ju spara på vattnet, om vi vill, eller hur? Hur gör man i andra länder, där det finns torka alltid?