Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
Hur vädret kommer förändras skiftar, jag har inte hört något som alla är eniga om. Det sias och funderas, men det enda man vet är att havsvattennivån kommer att höjas, samtidigt så säger andra forskare att vi står framför en ny istid, vilket gör att klimatet här norröver kanske får en annan vändning än man gissat innan.
Nej, du skapar inte skräckscenarior, men ts gör det. Fåglar som skriker klagande (ja, jag bor också i Skåne) eller är de helt tysta, inget som jag känner igen, hör både fågelkvitter (men lite mindre nu än i maj, då de är i full fart att bilda par) och inga klagande fåglar mer än måsarna (som klagar året runt).
Jag inser att det inte blir några kantareller eller blåbär i sommar och brandrisken är väldigt mycket högre.
Nu tror kanske inte jag heller att fåglarna i stort påverkas så mycket av en varm sommar, men det har rapporterats att ett ovanligt stort antal fågelungar som ramlat eller hoppat ner från boet har upphittats i år.
Det blir fruktansvärt varmt där småfåglar normalt bygger bon, t ex under takpannor och fågelungarna hoppar ur boet i förtid i den panik.