• DVQ

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

sextiotalist skrev 2018-07-02 12:59:29 följande:

Hur vädret kommer förändras skiftar, jag har inte hört något som alla är eniga om. Det sias och funderas, men det enda man vet är att havsvattennivån kommer att höjas, samtidigt så säger andra forskare att vi står framför en ny istid, vilket gör att klimatet här norröver kanske får en annan vändning än man gissat innan.

Nej, du skapar inte skräckscenarior, men ts gör det. Fåglar som skriker klagande (ja, jag bor också i Skåne) eller är de helt tysta, inget som jag känner igen, hör både fågelkvitter (men lite mindre nu än i maj, då de är i full fart att bilda par) och inga klagande fåglar mer än måsarna (som klagar året runt).

Jag inser att det inte blir några kantareller eller blåbär i sommar och brandrisken är väldigt mycket högre.

Alla seriösa klimatforskare är eniga om att det sker en global uppvärmning orsakad av människan som leder till mer extremväder.

Nu tror kanske inte jag heller att fåglarna i stort påverkas så mycket av en varm sommar, men det har rapporterats att ett ovanligt stort antal fågelungar som ramlat eller hoppat ner från boet har upphittats i år.

Det blir fruktansvärt varmt där småfåglar normalt bygger bon, t ex under takpannor och fågelungarna hoppar ur boet i förtid i den panik.
  • DVQ
    JGBM skrev 2018-07-06 08:46:07 följande:

Tror inte att många inser katastrofen faktiskt. Visst kan man hålla fint i trädgården med lite vatten men för livsmedelsproduktionen är det verkligen katastrofläge.

Skördarna är ungefär hälften av det normala. Betet är slut för djuren som istället måste fodras, men fodret finns inte heller.

Bönderna kan inte föda sina djur så de måste slaktas ut och gå till destruktion i stället för till mat. Vad beror drt på då? Jo, i Sverige vill vi inte köpa fryst kött, vilket gör att butikerna inte vill ta emot överflödet av köttet vilket i sin tur gör att de djur som behöver slaktas måste nödslaktas och bara förstöras.

En del kanske kan välja att göra helsädsfoder till djuren vilket minskar spannmålsavkastningen ännu mer.

Hästnäringen är också i kris när folk inte får tag på foder till sina hästar alternativt måste betala 5 ggr så mycket för det. Blir dyra stallhyror för privatpersoner och dyra ridlektioner på ridskolorna.

Det blir ringar på vattnet åt alla håll.

Tror vi kommer få se betydligt högre matpriser på allt!

Och den här sommaren kommer ge sviter för flera år framöver.

Exakt. Många stoppar huvudet i sanden.

Det handlar ju inte heller bara om den här sommaren. Vad händer om vi får tre sådana här somrar på rad?

Det är också otroligt naivt att säga "Sverige är ett civiliserat land så det är ingen fara" som somliga i tråden.

Vi är fortfarande inte så civiliserade att vi kan leva utan mat. Vi riskerar inte svält (i alla fall inte på några decennier) men väl höga matpriser och i förlängnkngen brist på mat.
  • DVQ
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-16 17:40:40 följande:

Jag har faktiskt inte varit i manegen tråd på ett tag, det finns en annan tråd som tog över, och jag har hängt där nu et tag, men nu såg jag att det har kommit många till denna tråd, som är lika bekymrade som jag? Jag tror ju på forskarna, och att de genom decennier har varnat mänskligheten. Att skövla regnskogar, är väl ett bra exempel? Och att jorden inte är helt rund, men elipsformat, och har sina cyklar? Att vi ju nu är inne i en så dan cykel som gör att vi blir några Micro millimeter närmre solen? Det kan ju orsaka denna extrema torkan som vi har just nu? Och i hur många år framöver? Nej. Detta är exceptionellt, det som sker nu. Och vi får försöka att förstå, vad det kan innebära i framtiden? Det gør mig så ont, att man måste slakta djur så de inte skall svälta. Men samtidigt är det en stor ringklocka? Vi måste minska köttproduktionen, och lägga om till flera vegetabiliska proteiner! Vi får också vara jävla rädd om haven, så vi inte dödar varje fisk. Och vi måste sluta att tanka för dagen? För som jag förstår, föder unga människor barn på löpande band, men till vilken framtid?

Jag tror vi gör bättre i att kämpa för rejäla klimatsatsningar. I Sverige och globalt. Bygg ut förnybar energi. Gör oss oberoende av kol och olja. Satsa på ett samhälle där alla har det bra utan hejdlös konsumtion.
  • DVQ
    Less is more skrev 2018-07-17 18:24:51 följande:

Håller också med.

Forskare/miljöexperter måste visa vägen och politiken underlätta för befolkningen att göra rätt val och satsningar. Det gäller även företag.

Det kommer troligen inte bli enkelt - men det betyder inte att det är fel att göra rätt val för miljöns skull. Tyvärr finns det ju en del forskare som menar att det faktiskt redan är för sent. Men vi måste väl försöka göra allt i vår makt att vända skutan ändå.

Ja, precis! Om vi inte agerar så VET vi att det går åt helvete. Om vi agerar så har vi i alla fall en chans att skademinimera
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 19:25:48 följande:

Snälla. Detta har marginellt med klimatförändringar att göra. Har funnits torra år historiskt. Ifjol klagade folk på att det var för mycket regn. Ibland blir jag allvarligt oroad för mänskligheten eftersom den är drar slutsatser den inte har täckning för.

Det är knappast så att vi sitter här och fantiserar ihop klimatförändringarna. Vi har en hel forskningsvärld på vår sida.

Och det är inte bara ett varmt år. Det har bluvit varmare och varmare i flera år nu. Det är en pågånde trend.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 20:40:26 följande:

Fast du tycks inte förstå att jag inte ifrågasätter den globala uppvärmningen utan att vissa inte har förmågan att förstå att detta är ett extremt och att det naturligt förekommer extrema väderleksvariationer.

Som jag skrev var det inte längesedan vi hade en rekordkall vinter i Sverige så enligt TS logik skulle man då ha kunnat dra slutsatsen att vi är på väg mot en ny istid.

Att vi hade en så kall vinter berodde på att det var ovanligt varmt på arktis. 20 grader varmare än normalt faktiskt. Det störde jetströmmarna med luft och orsakade rekordkylan.

Nu undrar jag en sak som du kanske kan svara på:

Vi har alltså några ledtrådar. En enig forskningsvärld som säger att vi går mot en klimatkatastrof. 20 grader varmare än normalt på arktis. Fem grader varmare än normalt i maj i Sverige. Stora skogsbränder och gulnade träd en månad tidigare än normalt.

Vad är det som gör att ni som faktiskt tror på klimatförändringar inte vill tro att det vi ser nu kan vara orsakat av dem? Tror ni det kommer gå ut en broschyr till alla svenska medborgare med titeln "Nu börjar klimatförändringarna" när extremväder orsakat av klimatförändringar börjar? Att det kommer att regna grodor och gräshoppor från himlen i nio dagar?

Ja, vad tror ni egentligen?
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 22:34:56 följande:

Frågan är varför du inbillar dig att den enstaka extrema vintern i Sverige skulle vara en naturlig variation samtidigt som du inbillar dig att denna enstaka extrema sommar i Sverige skulle vara orsakat av global uppvärmning. Det är direkt obildat att dra den typen av slutsatser baserat på enstaka år.

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.

Nej. Om du hade förstått vad jag skrivit hade du sett att jag tvärtom menade att den ovanligt kalla vintern, som var ovanligt kall i stora delar i Europa, troligen orsakades av klimatförändringar.

Vi tar det igen så att även de obildade hänger med:

1. Det var 20 grader varmare än normalt på arktis i vinter.

2. Det rubbade stora luftströmmar och kallare luft spred sig längre söderut än normalt.

3. Forskare varnar för att vi kommer få ser mer extremväder, både extremkyla och hetta, med klimatförändringarna.

Och återigen: Detta är inte enstaka år. De globala temperaturerna har slagit värmerekord på värmerekord de senaste åren. Det är en trend.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:28:46 följande:

Blanda inte in den globala uppvärmningen i detta. Det är inte det vi diskuterar.

Jo, det är precis vad vi diskuterar.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:34:45 följande:

Nej, det är det inte.

Att den globala uppvärmningen är en realitet är det ingen som ifrågasatt.

När anser du att vi kan börja anta att det extrema väder vi ser har med den globala uppvärmningen att göra?

När det är 30 grader varmare än normalt vid nordpolen? När vi slagit värmerekord 10, 20, 30 år i rad? När det skickas ut en officiell broschyr där det står "Nu börjar klimatförändringarna"?
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 00:17:26 följande:

Jag tar till mig av forskningen och analyserar utifrån det.

Sedan gäller diskussionen återigen hur vissa använder vädret i Sverige som ett argument för att varna för global uppvärmning.

Ingen har som sagt ifrågasatt om man ska ta den globala uppvärmningen på allvar. Det är inte det frågan gäller.

Att den globala uppvärmningen ökar risken för extremväder är en korrekt iakttagelse men återigen. Det är inte det diskussionen gäller.

Forskare är väldigt bekymrade över vad de ser redan idag. De har konstaterat att klimatförändringarna har börjat gå mycket fort, särskilt i arktis.

Och att anklaga oss som oroar oss för klimatförändringar för att vara obildade eller att ragga röster åt MP (själv har jag aldrig röstat på MP) är inte direkt att ta klimathotet på allvar.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 22:34:56 följande:

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.

Här påstår du precis det.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 00:41:47 följande:

Nej, det gör jag inte.

Jag säger att populistiska krafter försöker utnyttja vädret i Sverige för att lura till sig obildade väljare.

Jag säger inte att de som oroar sig för miljön är obildade. Eller det andra du diktade ihop och påstod att jag sagt, för den delen heller.

Ska vi kunna föra ett seriöst samtal får du låta mig formulera var jag står. Så formulerar du var du står.

1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.

2. Vilka är "de obildade" som tycker klimatet är så viktigt att de kan tänka sig låta det påverka hur de röstar?

3. Jag skrev för något inlägg sedan att klimatforskare konstaterat att klimatförändringarna redan sker. Det är alltså inte något som "populistiska krafter" hittat på. Någon kommentar till det?
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 09:19:00 följande:

1. Läs Isa Bellas Lövins tal från Almedalen bl.a.

2. Svårt för mig att svara på. Unga kvinnor i viss utsträckning men de är inte den enda gruppen som är lättpåverkade av liknande budskap som spelar på den här typen av känslor.

Nummer tre har jag redan besvarat.

Åh naturligtvis. Unga kvinnor kan man alltid dra till med om det är svårt att hitta svar. De är ju så obildade och benägna till hysteri, de små liven.

Och nej, du har inte besvarat nummer tre. Du har skrivit något vagt om att du "lyssnar på forskare". Men det gör du inte om du blundar för att vädret redan påverkas av klimatförändringar.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 11:00:58 följande:

Det är snarare så att klimatet är en del av miljön.

Slänger du en flaska i naturen försämrar du miljön men påverkar inte för den delen kllinatet.

Min poäng är att klimatet påverkas av enorma mängder växthusgaser. Mängden växthusgaser vi släpper ut i Sverige är försumbart i sammanhanget. Därav är det ingen ärlig argumentation att påstå att svensken ska cykla istället för att ta bilen till jobbet för att förbättra klimatet. Det är försumbart för klimatet.

Däremot skulle luftkvaliten i framförallt storstäderna bli bättre om svensken lyssnade på det rådet.

Du menar att vi ska föra klimatförhandlingar i stil med "ja, vi svenskar är ju så få så vi tänkte fortsätta med business as usual. Ni andra däremot, som är många, måste verkligen skärpa er och göra uppoffringar".
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 11:51:35 följande:

Jisses, höj nivån, tack!

Men jag är helt ärligt intresserad av hur du tänker.

Raljans åsido, hur ska vi förmå andra länder att åta sig klimatarbete om vi inte gör det själva?
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 12:27:33 följande:

Jag har inte sagt att vi inte ska göra det själva.

Om du vill veta hur jag tänker så fråga, så ska jag svara.

Ok. Då försöker vi igen.

När anser du att klimatförändringar är så påtagliga att de faktiskt syns? När forskare säger att de syns eller något annat?

Vad anser du att vi ska göra för att bromsa dem?
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 14:55:55 följande:

Att på global nivå komma med politiska åtgärder som minskar utsläppen.

Ok. Hur ska vi nå dit om vi, som tillhör dem som släpper ut mest, inte är villiga att så snabbt som möjligt sänka våra utsläpp?

Och hur var det med synliga klimatförändringar nu igen? Du glömde visst den frågan.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!