• Rosaröd

Muslimska barn & kristna barn

Hej! Jag och min familj bor i en liten fjällby i Norrland där det finns ganska många invandrare, främst muslimer. Min yngsta son på 8 år har nyligen blivit kompis med några muslimska barn i samma ålder (vilket jag tycker är jättebra). Dom har lekt ute tillsammans flera gånger och föräldrarna vet om detta ???? Barnen kommer från olika familjer och jag har frågat barnen om dom vill komma in och leka och då har dom sagt att dom inte får det. Alltså får dom leka ute med min son men får inte komma in till oss.. Vet att det finns muslimer som inte vill att deras barn leker med kristna barn, men jag blir så fundersam när dom får leka ute men inte inne. Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande bland muslimer och Isf varför?

• Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn
  • Rosaröd
    Anonym (Lo) skrev 2018-06-29 00:21:04 följande:

Jag fick inte gå hem till kompisar som barn för att jag var flicka och mamma hade hört mkt om pedofiler i Sverige, jag höll även på att bli kidnappad som barn. I vårt hemland hade hon knappt hört talats om sådan läggning. Sen dessutom att svenskar dricker ganska mycket och bland barn, där jag kommer ifrån har det knappt druckits alkohol. I hemlandet var det "konstiga" människor förmodligen psykiska problem som hon menade, det hände ganska mkt tragiska och traumatiska kring dessa personer som mamma var livrädd för att vi skulle få uppleva ifall vi befann oss bland människor som dricker alkohol.

Jag förstår din mamma! Som förälder gör man allt man kan för att skydda sina barn. Samtidigt blir jag väldigt ledsen när jag läser det du skriver eftersom det speglar hur många människor fungerar. Fördomar, generaliserande, dömande osv. Om jag trodde att alla muslimer var terrorister så skulle jag aldrig låta mina barn leka med muslimska barn. Men när man förstår att alla människor är olika, oavsett kultur eller religion, blir man lite visare. Det finns bra människor och hemska människor överallt, oavsett vart man kommer ifrån. Det viktigaste tror jag är att man är öppen och försöker förstå. Om man tycker att något är konstigt med en annan kultur så kan man söka kunskap kring detta och lära sig varför det är på ett speciellt sätt. Detta är också min mening med denna post, att få kunskap kring detta. Jag vill inte påstå att det är fel att barnen inte får leka inne men det skulle vara intressant att få reda på om detta bottnar i religion eller kultur.
  • Rosaröd
    Rosaröd skrev 2018-06-29 03:10:51 följande:

Jag förstår din mamma! Som förälder gör man allt man kan för att skydda sina barn. Samtidigt blir jag väldigt ledsen när jag läser det du skriver eftersom det speglar hur många människor fungerar. Fördomar, generaliserande, dömande osv. Om jag trodde att alla muslimer var terrorister så skulle jag aldrig låta mina barn leka med muslimska barn. Men när man förstår att alla människor är olika, oavsett kultur eller religion, blir man lite visare. Det finns bra människor och hemska människor överallt, oavsett vart man kommer ifrån. Det viktigaste tror jag är att man är öppen och försöker förstå. Om man tycker att något är konstigt med en annan kultur så kan man söka kunskap kring detta och lära sig varför det är på ett speciellt sätt. Detta är också min mening med denna post, att få kunskap kring detta. Jag vill inte påstå att det är fel att barnen inte får leka inne men det skulle vara intressant att få reda på om detta bottnar i religion eller kultur.

Glömde fråga vart du kommer ifrån och om du eller din familj är muslimer?
  • Anonym (Lo)
    Rosaröd skrev 2018-06-29 03:10:51 följande:

Jag skrev ju inte om mina fördomar. Mammas upplevelser, fördomar och hennes tankar.
  • Rosaröd
    Anonym (Lo) skrev 2018-06-29 18:05:04 följande:

Jag skrev ju inte om mina fördomar. Mammas upplevelser, fördomar och hennes tankar.

Det förstod jag,att det bara var din mamma!
  • Rosaröd
    Anonym (Lo) skrev 2018-06-29 18:05:04 följande:

Det förstod jag,att det bara var din mamma!
  • Anonym (Vido)

E de du som skapat trådstartar om muslimer förr?? Varför e de så viktigt ha kontakt me dom om dom inte vill???

• EmberEyes
    Anonym (Vido) skrev 2018-06-29 20:48:19 följande:

E de du som skapat trådstartar om muslimer förr?? Varför e de så viktigt ha kontakt me dom om dom inte vill???

Va?!? Är det verkligen så konstigt att en person vill att barnens kompisar ska få känna sig välkomna att komma hem och leka? Ingenstans är det definierat att familjerna inte vill ha kontakt, frågeställningen gäller om det finns kulturella skillnader mellan svenska och muslimska barnfamiljer som gör att det är OK att leka utomhus men inte inomhus.
  • Rosaröd

Jag blev medlem här i samband med denna post, aldrig skrivit här förut! Sen håller jag med EmberEyes att detta handlar om kultur (och religion). Och jag tror verkligen att barnen vill komma in och leka men att det är en självklarhet för föräldrarna att man inte gör det. Jag ska försöka skapa en dialog kring detta med föräldrarna men ville bara kolla här om någon visste något eller hade erfarenhet kring detta. Jag menar inte heller att föräldrarna gör fel, jag vill bara förstå varför. Men jag hoppas på att föräldrarna kan tänka om kring detta när dom förstår att vi i Sverige leker både ute och inomhus med varandra :)
  • Rosaröd

Kan även tillägga att jag tycker att det är väldigt viktigt med integration och att försöka förstå varandras olikheter istället för att döma!
  • Anonym (Vido)
    Rosaröd skrev 2018-06-29 22:27:32 följande:

Jag blev medlem här i samband med denna post, aldrig skrivit här förut! Sen håller jag med EmberEyes att detta handlar om kultur (och religion). Och jag tror verkligen att barnen vill komma in och leka men att det är en självklarhet för föräldrarna att man inte gör det. Jag ska försöka skapa en dialog kring detta med föräldrarna men ville bara kolla här om någon visste något eller hade erfarenhet kring detta. Jag menar inte heller att föräldrarna gör fel, jag vill bara förstå varför. Men jag hoppas på att föräldrarna kan tänka om kring detta när dom förstår att vi i Sverige leker både ute och inomhus med varandra :)

ok
Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn