Muslimska barn & kristna barn
Muslimer? I NORRLAND???!!!!
Muslimer? I NORRLAND???!!!!
Förstår inte ditt svar.. Föräldrarna har sagt att barnen inte får komma in till oss. Menar du att jag ska tvinga barnen att gå in och sedan bjuda på hamburgare? Bjudit på fika har jag gjort flera gånger ute :)
Handlar inte om att dom inte ska leka med kristna barn, utan en annan syn på att gå hem till varandra. I många kulturer leker barn enbart ute för att sedan skiljas åt när det blir kväll. tillexempel så är det ovanligt att människor med utländsk bakgrund sover över hos varandra som barn. Den äldre generationen ser det som påträngande och att man har ett eget hem att gå till så varför störa någon annan.
Alltså allvarligt? Varför skulle muslimer trivas bättre i orten? Har du någon forskning som styrker detta? Och varför skulle det inte finnas muslimer i Norrland?
Även jag är intresserad av ett svar. Vi har ett par nyanlända, muslimska familjer i vårt område och deras barn får heller inte vara inne hos oss och leka. Är lite osäker men tror inte att mina barn varit hemma hos dem heller. Undrar som TS av intresse/nyfikenhet vad de kan finnas för orsak. Familjerna som bor här är väldigt trevliga och deras barn är väluppfostrade, glada och omtänksamma :)
Jag vet att en del muslimer praktiserar detta men i vårt fall får ju barnen leka ute och vara på vår tomt och altan, men inte komma in till oss!
Jag har läst en hel del om detta och kan inte hitta något som styrker att det skulle vara ok att umgås ute men inte inne. Dessutom har jag och min son varit inne hos en av familjerna efter en inbjudan. Men det kan ju absolut vara som du säger :( Jag ska bjuda hem familjen som bjöd hem oss, ska bli spännande och se ifall dom tackar ja!
Jaha, då ska jag sticka ut hakan lite och erbjuda en alternativ förklaring. Många med utländsk bakgrund tycker att svenskar är smutsiga. Alltså har en rätt dålig hygien. De kanske inte får komma in till er för att de tycker att ni verkar lite smutsiga? De allra flesta svenska barn är rätt skitiga, de är ju barn och smutsar såklart ner sig när de leker, men svenska föräldrar är generellt inte så duktiga på att ta hand om sina barns hygien. Jag är frisör och klipper jättemånga barn. De svenska barnen har alltid, alltid intorkad gröt och yoghurt i håret, stora sovtovor i bakhuvudet som aldrig kammats ur och när man blöter ner håret kommer en unken lukt av smuts. Barn med utländska föräldrar kommer med prydliga flätor och välkammat hår och när man blöter ner det känner man doften av schampot de använde sist.
Jag generaliserar såklart, men flera av mina utländska kollegor har berättat att när barnen kommer hem från sina svenska kompisar så är det tvätt och klädbyte som gäller. Och jag fattar det. Jag har också utländsk bakgrund och vissa kompisar FICK jag inte gå hem till när jag var liten, pga av deras smutsiga hem, men då snackar vi folk med fem hundar och tio katter och den totala frånvaron av dammsugare och intresse av städning.
Min sambo är helsvensk och hans tre ljuvliga ungar är numera på en godtagbar hygiennivå, men de kan fortfarande komma från mamma veckan och inte duschat på flera dagar.