Totinona11 skrev 2018-06-27 06:33:35 följande:
Minska på att tvätta håret. Börja med att gå ner till varannan dag, sen var tredje etc. Jobbigt i början men lovar att det är värt det. Använd torrschampo om du tycker det ser smutsigt ut. Använd bara balsam i duschen och tvätta 1-2 ggr/vecka. Schampo sliter väldigt mycket på håret. Efter dusch använd mjukgörande och återfuktande produkter. Jag gillar OGX olja och butter för torrt hår. Om du fönar/plattar/lockar så ha värmeskyddande.
Kör djupinpackning minst en gång i veckan. Jag gör egen av en stor sked turkisk yoghurt där jag vispar i olja (kokos, mandel eller oliv) med ett ägg och lite flytande honung. Applicera och ta över en duschmössa eller plastfolie/påse och sedan en handduk. Låt verka så länge du kan, gärna över natten. Finns massor andra recept om du googlar med. B-vitaminer är med bra för håret om du inte får i dig detta via kosten.
Ha olika frisyrer. Flätor sliter inte så mycket på håret och är dessutom jättefina. När håret inte tvättas så.ofta behöver man dessutom inte ha spray/mousse då håret inte är så glidigt. Lär dig att göra en grekisk fläta. Så snyggt och enkelt, särskilt på sommaren.
Har gjort under för mitt torra ruffs! Lycka till!
Hej!
Tack för bra tips, dem snor jag!
Nyfiken, vad menar du med grekisk fläta? Jag hade aldrig hört talas om det. Menar du typ en sån här?
Det är väl det som på svenska också kan kallas utbakad fläta eller "dutch braid" på engelska.
Till TS: testa att skölja håret med vinäger, typ två matskedar i en halvliter vatten. Det blir glansigt och minskar frissighet, jag gör det jämt, särskilt på vintern. Skölj med vatten efteråt, annars luktar det funky :)