• BragoP

Blancolån kontantisats hur gör man?

Om ni uppger till banken att ni har kontantinsats så räknar de sin kalkyl efter detta och ni får sedan ert lånelöfte. Ni köper ny lägenhet betalar handpenningen 10% med pengarna från blancolånet.

När ni sedan ska skriva på lånepapperna för själva bolånet precis innan tillträdet tar banken ny kreditupplysning på er (har alltid gjorts när jag köpt lgh/villa, 4 ggr), dom upptäcker blancolånet och kan nu neka er lånet eftersom era förutsättningar har ändrats.

Ni löper alltså stor risk att bli nekad lånet och kan därför inte betala lägenheten och tvingas begå kontraktsbrott.

Jag skulle definitivt inte gjort det. Utan ni måste uppge för banken att ni tänker låna pengarna för kontantinsatsen.

• BragoP
    Diale skrev 2018-06-26 11:45:46 följande:

Aha, ja det har du ju rätt I. Så surt, jag studerar så därför räknas ju inte min inkomst fast att jag ju har den

Vi vill flytta från Stockholm till en stad I Skåne. Men hyresrätterna är det lång kö och jag hittar Inga private som hyr ut något bra (får väl fortsätta leta) vill bo nära min släkting som är dålig annars är det ju ingen idé om det är för långt bort.

Eftersom vi har en sjukt hög hyra här I Stockholm på vår hyresrätt kan vi inte spara pengar, och att byta den till en billigare är inte lätt (dessutom lär det ju endå ta tid innan vi sparat ihop till kontantisatsen)

Ja ja bara fortsätta leta

Jag förstår att det känns hopplöst, jag själv fick kämpa hårt och länge för att ta mig in på bostadsmarknaden och det kändes därför tråkigt att behöva skriva förra inlägget. Jag ville å andra sidan även gärna dig för konsekvenserna så att ni inte gör ett misstag.

Prata med banken och se om kalkylen går ihop med blanco på kontantinsatsen. Priserna är kanske lägre i Skåne?
Svar på tråden Blancolån kontantisats hur gör man?