SUA graviditet (bara en artär i navelstängen...)
Min son (född juli 2014) hade SUA och som de flesta i samma situation gjorde detta mig och maken enormt oroliga. Det sista de sa när jag lämnade ultraljudskliniken var - gå nu inte hem och googla detta. Jag hann inte mer än ut i hissen så hade jag mina första Googleträffar ????. Jag läste om tillväxthämningar och ds etc vilket inte gjorde mig mindre orolig. Hade dock turen att få prata med en läkare som forskade om bl a. SUA. Han informerade mig om att SUA INTE har med ds att göra vilket man tydligen trodde tidigare. Eftersom jag gjort KUB och fått bra på det tyckte han att jag skulle lita på det resultatet! Han menade också att detta var relativt vanligt och ofta inte innebar ngt alls även om barn med SUA ibland blir lite mindre eller tillväxthämmande. Därför får man med SUA extra ultraljud i vecka 30 tror jag det var. Tyvärr minns jag inte läkarens namn men detta var på mamamia på Karlavägen och kanske finns han kvar! Läkaren gjorde mig såååå mkt lugnare och tog sig verkligen tid. Vår son föddes 3 dagar innan BF helt frisk och stark och alldeles normalstor för tiden. Har även en dotter som inte hade SUA så det verkar inte hända varje gång. Önskar dig lycka till framöver och hoppas du slipper för mkt oro. Ledsen för lååångt meddelande!