Inlägg från: Anonym (Känsloteknikern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känsloteknikern)

Hur viktigt är yrket för en tjej?

Kanske en något luddig fråga, men jag undrar hur stor vikt ni tjejer brukar lägga vid om en kille har jobb eller vilket jobb han har?

Nyligen har jag gett mig ut i dejtingträsket. Jag är högskoleingenjör och har jobbat med det i ett antal år. Men det senaste har jag valt att inte jobba traditionellt under ett tag för att kunna satsa helt på min hobby som konstnär. Det ger än så länge en liten inkomst, men finansiellt klarar jag mig bra ändå (dock inget jag nämner eller skriver om i en dejtingprofil).

Så om man tagit en break från sitt arbete, spelar det en så stor roll för tjejer, eller är andra egenskaper viktigare? Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Hur viktigt är yrket för en tjej?
    Anonym (Asdf) skrev 2018-06-26 06:32:48 följande:

För mig är jobb jobb och hobby hobby. Så jag skulle finna det udda. Och vad menar du med klarar dig? Går du runt på det eller inte?

Jag menade att det är min hobby som jag vill försöka utveckla till ett jobb, men jag vet att det är väldigt svårt att helt livnära sig på det. Var gränsen går mellan hobby och jobb är ju luddigt, men trots att jag hittills fått lite beställningar, publicerat en bok och haft lite annan inkomst på det så är det för lite inkomst för att jag skulle kalla det för ett jobb ännu.

Jag vill helst inte skriva om ekonomi i dejtingprofiler... då jag anser själv att sånt inte är så viktigt förrän efter att jag lärt känna en person. Ja jag klarar mig finansiellt, och har t ex en annan liten inkomst på ett hyreshus, men det har jag hittills inte valt att skriva om heller. Men jag vet inte om jag ska nämna det? Om det är viktigt att skriva HUR man klarar sig finansiellt?

Anonym (Asdf) skrev 2018-06-26 06:32:48 följande:

För mig är jobb jobb och hobby hobby. Så jag skulle finna det udda. Och vad menar du med klarar dig? Går du runt på det eller inte?

Kan tillägga också att jag lever lite mer  sparsamt just nu (köper inte onödiga saker och fixar mat hemma i st f äter ute) och har bra koll på ekonomin, men sånt är ju inget jag kommer nämna i en dejtingprofil t ex, eller om jag träffar en tjej irl.
    Anonym (Beror på) skrev 2018-06-26 07:14:28 följande:

Det beror nog lite på ålder och avsikten med förhållandet... är det familjebildning, köpa hus osv som är på tapeten så är ekonomin rätt viktig. Om du har en bra utbildning och inga problem att behålla ett bra jobb så hade jag annars tyckt att det var helt ok. Min man var i någon liknande situation när vi träffades. Likaså sabbatsår för att resa tillsammans hade varit helt ok för mig. Men om du är allmänt oansvarig och vill leva på kärlek och luft så hade du inte varit intressant för mig.

Nej oansvarig är jag verkligen inte, har bra koll på ekonomin, men jag vet inte hur jag kan framhålla det i en profiltext samtidigt som jag skriver att jag "satsar på det jag vill göra" just nu, utan att det låter för stelt och övertydligt.

Den jag letar efter behöver inte vilja ha familj, men förstår att om hon söker efter någon som vill det så är det viktigt med en stabil inkomst eller ekonomi.
    Jenna Eriksdotter skrev 2018-06-26 07:22:32 följande:

Det är ju bra att fokusera på det man vill göra och det betyder mycket. Så länge man klarar sig så skulle jag snarare uppmuntra till det än till ett jobb där pengar är ända motivationen.

Ja det är precis så som jag tänker också.
    Anonym (Lissie) skrev 2018-06-26 07:57:18 följande:
    Jag älskar det jag gör och tjänar bra. Det ena behöver inte utesluta det andra.
    Härligt!

Jag har utbildning inom något jag älskar att göra, men när man väl får jobb inom det så blir man en käppe i hjulet för det mesta. Jag är en kreativ som person, men 6 års jobb har jag märkt att jobbet ger tyvärr inget utrymme för det.
    Dexter dot com skrev 2018-06-26 08:33:16 följande:

Så länge du har koll på ekonomin, inte har skulder, tjänar så pass att du kan leva normalt och har en buffert bryr jag mig inte om vilket yrke du har.

Jo jag tycker också så, men problemet tycker jag är hur jag får fram det på ett smidigt sätt, t ex i en profiltext, eller när jag berättar om mig själv för någon.
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-26 08:24:01 följande:
    har du ett vettigt liv, klarar dig ekonomiskt, inte är "konstig" på något sätt så spelar det ingen roll 
    Hur menar du inte "konstig"?
    Mella-Bella skrev 2018-06-26 08:56:42 följande:

Jag brukar inte fråga om vad han jobbar med.

Jo det kan vara rätt så skönt att inte veta vad en kvinna jobbar med förrän man lärt känna henne. Vi hade så på en längre kurs jag gick och det var rätt så befriande att inte så att säga döma folk på förhand efter vad de arbetar med.
    Mella-Bella skrev 2018-06-26 11:03:44 följande:
    Kanske säga att du är mångsysslare? Det verkar ju som att du gör lite allt möjligt.
    Ja, det låter bara lite klyschigt med mångsysslare :) Det att jag är hyresvärd är något jag tagit över efter min pappa så egentligen kanske inte det beskriver mig så bra. Men visst inom skapande områden så är jag lite åt mångsysslarhållet.
    Mella-Bella skrev 2018-06-26 11:52:59 följande:
    Hur menar du klyshigt, måste klyschigt vara negativt?
    Jag menar att ordet mångsysslare är något som har använts för ofta tycker jag. Lite som ett ord som bör undvikas i Personliga brev för jobb t ex. Som en mening som denna "Jag är en mångsysslare som gillar att ha många bollar i luften". Det är liksom ett klyschigt ord (likaså många bollar i luften), ett ord som inte innehåller så mycke, men som ändå vill innehålla mycket. Men visst kan det användas om man fortsätter beskriva vad det innebär, och då blir det ju inte så klyschigt längre. Jag använder säkert klyschiga ord själv som jag inte är medveten om.

Men för det mesta försöker jag undvika det i text, då klyschiga ord för mig är lite negativt. Det ger mig en känsla av att personen tar efter av vardagliga uttryck, och att personen inte valt eller kunnat uttrycka sig med mer egna och originella meningar. Men jag menar inte att det är negativt för alla. Det beror ju på vad man söker.

Jag vill träffa nån som inte har resa som ett prioriterat intresse. Finns det såna tjejer. Jag tycker varenda tjej jag pratat med så nämns resa som ett intresse. Jag är inte så restokig själv så det skulle nog inte funka med en tjej som gärna vill ut och resa.

Mella-Bella skrev 2018-06-26 13:42:08 följande:
    Det är nog svårt att hitta en sån tjej. Kanske finns det någon typ av resa som kan intressera dig?
    Men varför skulle de flesta tjejer gilla det då? Jag känner flera killar som inte tycker det är så jättekul att resa.

Det klart att är man tillsammans med någon då kanske det kan vara kul. Men jag har också lite avsky för att flyga, så det är mycket där det tar emot. Helst önskar jag det fanns en teleporter utan biverkningar som kunde transportera en vart som helst på nolltid. Då hade det vart kul att resa. Tänk att när man ska ta sin morgonpromenad så kan man ta den i Sibiren, eller i en avlägsen öken nånstans (kanske inte så kul dock...), sen är man hemma igen efter en halvtimme.

Anonym (M) skrev 2018-06-26 13:40:46 följande:
    Finns massvis med personer som inte är restokiga.

Sen tror jag folk kan mena väldigt olika saker med "att resa". Min upplevelse är att det är något man ibland slänger sig med för att det förväntas att man ska gilla det, att man är tråkig annars. Vilket är synd, för finns ju massvis med människor som inte är så förtjusta i att resa. Så en del tror jag inte ens är så förtjusta i det, andra kanske syftar på resor i stil med charterresor, andra kan mena mer äventyrliga resor, andra som mig gillar inte korta resor så mycket men reser gärna utomlands och bor där ett tag. Därtill, för vissa innebär "gillar att resa" att göra en resa någon gång om året eller ännu mer sällan - men de gillar det när de väl gör det, för andra kan det betyda att åka iväg så fort tillfälle ges. Så skulle nog säga att försöka luska ut vad personen menar med det, för det kanske är något som ligger närmre din egen preferens än vad du tror.
    Jo det kan vara det att man förväntas skriva att man gillar att resa, eller att i brist på annat att skriva nämner det för att det ändå vart kul när man gjort det.
    Mella-Bella skrev 2018-06-26 15:27:15 följande:
    Jag vet inte varför, men jag tycker också attvdet verkar som att det är en vanlig önskan. Klart att dwt finns de som inte är lika tilltalade av det, men då tänker jag att om det är ett krav för dig, att inte vilja resa, så minskar också ditt urval/chanser att hitta någon. Så om du kan hitta ett sätt att kompromissa om det ifall det blir aktuellt, så vore det bra, istället för att utesluta tjejen.Om det är möjligt då, är du svårt flygrädd tex. och tjejen inte kan leva ett liv utan resor då blir det ju .svårt, iiallafall om hon måste ha partnern med på resorna.

Ja det låter onekligen smidigt och miljövänligt :)
    Om jag träffar rätt tjej som jag blir förälskad i så kan jag nog gå genom eld och vatten för henne. Men annars så är jag lite av en fegis när det gäller att flyga av olika orsaker...

Jo urvalet minskar dessvärre... De tjejer som skriver att resa är något av det roligaste som finns, dem tror jag inte passar mig. Men om hon skriver att hon tycker om att resa och inte lyfter fram det i texten så mycket så kanske hon trots allt inte är helt restokig. Då kan jag tänka mig att skriva.

Det är ett problem med dejtingprofiler tycker jag, de flesta jag läser är inte så personliga utan känns i många fall för perfekta och ointressanta. Det är som man inte vågar skriva om t ex sina fobier som flygrädsla, eller om man har andra mindre bra sidor. Jag gör heller inte det för jag tror att tjejer ryggar tillbaks då.
    Anonym (Vilken fråga!) skrev 2018-07-03 12:54:52 följande:
    Efter att ha läst rubriken trodde jag att frågan handlade om kvinnors egna yrken är viktiga för dem själva och så handlar det istället om ifall okända mäns yrken är viktiga för kvinnor.

Du ger din sysselsättning en oproportionerligt stor vikt.

Ingen kommer kunna besvara frågan. Det är olika hur kvinnor resonerar eftersom alla kvinnor inte resonerar likadant. Fråga den kvinna som du, eventuellt, kommer att dejta i stället. Vad vi tycker här spelar ju ingen roll.

Du ska väl ändå välja den sysselsättning du trivs med och sedan hitta en partner som matchar dig efter det...

Lycka till med jakten. Tips är att leta partner i verkligheten istället för på dejtingsidor. Det brukar bli bättre resultat.

GladGladGlad
    Jag förstår ju att det finns olika tycken, som i det mesta. Men jag funderade mer på hur det allmänt är, om det ändå är så att de flesta föredrar att mannen har ett stabilt jobb framför att han går på sin dröm i livet. Ibland är det ju inom vissa saker vissa normer som råder mer eller mindre, och jag har inte alltid så bra koll. (Och vissa saker bör man ju som man verkligen inte nämna för att inte ge fel intryck) Jag funderar på om jag behöver skaffa ett jobb ändå (vilket inte är alltför svårt) för att öka mina chanser att ge rätt intryck. Ekonomin är som sagt inga problem, men sånt nämner jag ju inte. På dejtingsidor är det ju oftast bara en chans man får med en tjej så det gäller ju att man får till det rätt. 
    Anonym (No importante) skrev 2023-09-07 01:52:10 följande:

Inte viktigt alls. Män verkar ha bilden av att kvinnor tycker det är viktigt att att män är högutbildade och tjänar mer. det är inte viktigt alls.

gillar bara män som har lite mer manliga yrken dock. hantverkare, poliser, ordningsvakter, mekaniker. detta har inte med yrket att göra utan mer
    manligheten bakom det.

Ok, men är inte att tjäna mycket pengar också typiskt manligt som anses attraktivt?
Svar på tråden Hur viktigt är yrket för en tjej?