Inlägg från: Anonym (anneli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anneli)

Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter

Anonym (fr) skrev 2018-06-26 14:11:32 följande:
    Oj, hjälp! Ta det lugnt!
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 00:33:10 följande:
    Detta med cellprovstagning hos på kvinnor så krävs det ju att man har livmoder. Annars så går det inte att göra cellprovstagning ö.h.t. Cellprovstagningen är tillför att upptäcka livmoderhalscancer.
    Jag tolkade ditt inlägg på så vis att du motsatte dig/ifråga satte dig till varför begreppet "personer med livmoder" används. Det är inte bara kvinnor som kan ha en livmoder, och då till mitt korta och koncisa svar att trans män och intersex personer också är en del utav studien, och existerar. 

Mycket bra formulering och inkluderande av dessa grupper i undersöknings formuläret. Transpersoner och intersex personer är en lika viktig del som cis kvinnor i en studie som denna. 
    Fast måste man påpeka det särskilt? Fattar inte intersexpersoner med kvinnliga organ/livmoder att de bör ta cellprov ÄVEN om de har bytt juridiskt kön och numer heter Kurt? Liksom är inte det att tvivla på deras intelligens.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (anneli) skrev 2018-06-27 05:36:24 följande:
    Fast måste man påpeka det särskilt? Fattar inte intersexpersoner med kvinnliga organ/livmoder att de bör ta cellprov ÄVEN om de har bytt juridiskt kön och numer heter Kurt? Liksom är inte det att tvivla på deras intelligens.
    F Ö så blir ju studien sannolikt en annan om man ska innefatta kvinnor som bytt juridiskt kön? Då har vi en annan frågeställning som är värd en helt egen studie. DEN hade nog varit mer intressant. Liksom en frågeställning i en studie ska inte vara vid som en dörr på Konsum.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (Evin) skrev 2018-06-27 11:25:49 följande:
    Jag är också en sån som får ont. Ingen skam i att berätta det. Själv hade jag önskat att jag visste att det kunde göra ont så det inte blev en så obehaglig överraskning, jag gillar inte överraskningar.

Jag blöder lite mer än andra också (för de hårda plast-stråna på borsten gör blödande sår på min mjuka tapp). Kanske är barnmorskorna lite mer bestämda än på andra platser så de slipper göra om för att det riskerar komma med för lite celler? Jag vet inte.
    Och nu avstår du testet? Anmäl dig till studien i så fall.
Svar på tråden Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter