• Afterlife

Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter

nernu skrev 2018-06-26 09:58:49 följande:
    Vad sitter du och skriver människa?!?! Riktigt dålig stil att sitta på nätet och skrämma upp folk i onödan för att göra något som räddar liv. Skäms!
    Pentra skrev 2018-06-26 02:59:27 följande:

Cellprovstagning gör ju något så ohyggligt ont att man kan gå i taket för mindre...typ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Jag tror att man har olika känslig livmodertapp helt enkelt. Jag är som Pentra, på mig gör det fruktansvärt ont. Och jag blöder alltid som en stucken gris hur försiktiga de än är.
    Jag är inte rädd för smärta och det är ju för en god sak så jag undviker det inte. Men det är definitivt obehagligt.
  • Afterlife
    Duckan skrev 2018-06-26 12:53:07 följande:

Hur kommer det sig att den del blir knipsade vid cellprov medan andra (så som jag själv) enbart blir topsade? Jag har aldrig ens då hade cellförändringar blivit knipsad.

Tror fan att det gör ont som Pentra säger.

Jag har varit med om både och, ingen större skillnad vad gäller smärtan, även om den är något mer svidande vid "knips". Brukar skoja om att alla barnmorskor som utför cellprovtagning måste ha läst kursen "Hur man tillfogar största möjliga smärta med en bomullspinne (5 HP)". Fast jag har aldrig träffat någon annan som är så känslig som jag. ;)
    Undrar om knipset kan vara en äldre procedur?
Svar på tråden Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter