10 mån med insomningsproblem
Hur har ni andra löst det med sömn för era 10månaders?
Jag har en kille som aldrig krånglat med sömnen, Men som nu är helt omöjlig.
Vi har en speldosa som spelar 10minuter som han haft sen BB. Han har ALLTID somnat innan den spelat klart med en vällingflaska eller napp i munnen.
Nu tar det 1-2 timmar innan han somnar. Mycket skrik och ledset blir det under tiden. Vi har en fast rutin som vi gör varje kväll. Tandborstning, blöjbyte och en speciell bok som vi läser i dämpad belysning. Sen släcker vi, starar speldosan ,lägger honom i spjälsängen med välling och därefter har jag testat både att sitta kvar med honom och att lämna honom - Inget funkar. Han reser sig upp i sängen, rullar runt , skriker, gråter och leker om vartannat. Suuupertrött och gnuggar sig i ögonen så det är inte det att han är för pigg.
Jag FATTAR inte vad det är med honom. Han har hållt på i snart tre veckor och jag fixar det inte längre.
Han vaknar runt 7 på morgonen. Sen tar han max en timmes tupplur typ 8.30-9.30.
Sen sover han oftast mellan 13-15 och en powernap på typ 20-30 minuter runt 18. Vi lägger honom inte efter kockslag utan snarare när vi ser att han börjar bli trött men det brukar vara runt 22. Jag har försökt att ta bort den sista powernapen men då är han övertrött vid 19 och när han väl somnar för natten så vaknar han klockan 4 istället - skitpigg. Vad ska man göra liksom?
Samsovning är INTE ett alternativ då jag sover farligt djupt och utan problem skulle rulla över honom utan att märka något, alternativt sova så hårt att jag inte märker när han kryper över sängkanten och ramlar ner i golvet.
När han väl sover så gör han det hela natten ska tilläggas. Vaknar ibland och vill ha nappen men somnar om direkt. Det är alltså bara själva somningen på kvällen som är problem med.