• Anonym (ensam mamma)

Ni som drivit ensam vårdnad ?

För mig var det hur lätt som helst. Pappan till mitt barn hade varit våldsam mot mig flera ggr (även efter separationen). Sista gången han var här gick han definitivt för långt och jagade mig med kniv för att jag inte var med på hans våldtäkt... Polisanmälde honom då (plus alla tidigare händelser), och för några punkter blev han åtalad. Stämde honom på vårdnaden genom samma advokat/målsägarbiträde i samband med detta, så jag behvöde ju inte samla in massa bevis eller så när hon ändå hade tillgång till FUP.

I mitt fall var rättegången för våldtäkt/misshandel före rättegången för vårdnadstvisten. Han tog tillbaka alla sina erkännanden under rättegångsdagarna, men dömdes åtminstone för misshandel. Blev kallad till rättegången i vårdnadstvisten några veckor senare, men innan denna dom vunnit laga kraft (han överklagade dock inte), och där dök han inte ens upp... TR hade utsett en god man som skulle företräda honom och alla var överens om att jag skulle ha enskild vårdnad, och jag fick välja om de ändå skulle hålla vittnesförhör eller om vi skulle skita i det.

Har man starka skäl behöver man nog inte oroa sig. Minns att jag hade skrivit något inlägg här om en helt annan grej där flera hoppade på mig och sa att det minsann inte är lätt att få ensam vårdnad, och det skulle jag absolut inte få, för det fick inte de o.s.v. o.s.v... Grejen är att har man tillräckligt starka skäl får man ju det...

Har du polisanmält honom kan du nog hänvisa till FUP som bevis, om han inte redan är dömd d.v.s. Domare och nämndemän är ju mycket väl medvetna om att de som åtalas men nekar i många fall är skyldiga, men friar dem ändå p.g.a brist på rättsliga bevis o.s.v. så enligt min advokat går de inte så mycket på just domar i en vårdnadstvist.

Har du möjlighet kanske du kan gå på en öppen rättegång i en vårdnadstvist, så du får lite feeling av hur det funkar.

Svar på tråden Ni som drivit ensam vårdnad ?