• Otit

Läggningarna är katastrofala

Hej!

Är det någon som har några bra tips angående nattning? Min dotter är 16 månader och har de senaste typ fyra-fem månaderna varit helt hopplös på kvällarna (med undantag för ett par veckor då vi trodde att det äntligen vänt och blivit till det bättre, men icke!). Vi har bra kvällsrutiner med välling och mys, tandborstning med mera. Sedan lägger jag henne då jag avlastar min sambo som är föräldraledig. Jag sätter henne i spjälsängen och sen börjar hon trotsa. Hon vägrar ligga ned. Ställer dig upp hela tiden, kastar gossedjur och nappen. Skrattar åt mig när jag plockar upp dem och grinar när jag låter dem vara. Hon bankar i väggarna, pratar, slår på mig och på sig själv. Jag försöker vara så tråkig jag kan och bara lägga henne ned så fort hon ställer dig upp, be henne lägga sig ned och så låtsas jag sova. Hon får en period då hon lägger sig till rätta och håller på att somna, sedan händer någonting och hon kastar sig upp och börjar om hela karusellen. Det brukar sluta med att jag ger upp efter 30-40 minuter då mitt tålamod tryter. Jag blir så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sambon får gå in och ta över och det brukar ta ytterligare 20-30 minuter innan hon somnar. Ibland ballar hon ur då hon är så trött att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Jag orkar inte mer snart. Vi lägger alltså runt en timma varje dag på att få henne att somna VARJE kväll. Hon är oftast trött när hon ska lägga sig, men vi har försökt att lägga henne tidigare och senare, vi har minskat och ökat på dagsvild men ingenting hjälper. Har ni tips? För cirka ett halvår sedan fungerade läggningarna jättebra, vet inte vad som hände.

• Svar på tråden Läggningarna är katastrofala
  • legomum

Det finns en bok som heter "somna utan gråt" Elizabeth någonting har jag för mig hon heter. Många tips och funderingar, helt klart läsvärd bok.

• Fins Mamma

Flera säger här att hon kanske är pigg. Jag tänker att hon kanske är gör trött för att somna. Kanske kan man lägga en timme tidigare och testa? För Om rutinernan fungerar andra tider så kanske man ska testa vilken tid det är som sagt, sen börja fundera på rutiner.

?
  • AmericanMommy

Jag har alltid läst en saga sedan pussat godnatt, satt på en speldosa med musik och lämnat rummet. Skulle jag stanna inne i rummet skulle barnet aldrig somnat. Förstår inte varför folk gör nattning till en så stor grej?

• Iowhannah
    AmericanMommy skrev 2018-06-21 23:29:23 följande:

Jag har alltid läst en saga sedan pussat godnatt, satt på en speldosa med musik och lämnat rummet. Skulle jag stanna inne i rummet skulle barnet aldrig somnat. Förstår inte varför folk gör nattning till en så stor grej?

Och vi som har barn som vägrar somna själva förstår inte varför en del inte inser att alla individer är olika.

Grattis till att du har fått ett lättsövt barn! Inse nu att inte alla barn är som ditt.
  • telly
    AmericanMommy skrev 2018-06-21 23:29:23 följande:

Hur gjorde du när barnet skrek och grät i vild panik?

Hur gjorde du när barnet sprang efter dig och vägrade släppa?

Genuint nyfiken för det är så det blivit här när vi provat din variant både vid 6 mån, 1 år, 14 mån och 2,5 år.
  • AmericanMommy
    telly skrev 2018-06-22 07:46:50 följande:

Genuint nyfiken för det är så det blivit här när vi provat din variant både vid 6 mån, 1 år, 14 mån och 2,5 år.

Fram till 1 år sov barnet med oss för jag ammade. Sedan sov hon i spjälsäng bredvid vår säng ett par månader. Då började jag med rutinen med saga och speldosa. Sedan flyttade hon till eget rum, då var hon redan trygg i sin spjälsäng så det var inte så svårt att göra den övergången. Visst har hon ställt sig upp i spjälsängen, men jag har aldrig tvingat henne att ligga ner. Jag säger godnatt och lämnar rummet. Om hon vill leka en stund i sin säng får hon göra det. Om hon blir ledsen kommer jag tillbaka och säger godnatt igen.
  • MallaL

AmericanMommy skrev 2018-06-22 12:48:08 följande:

Fram till 1 år sov barnet med oss för jag ammade. Sedan sov hon i spjälsäng bredvid vår säng ett par månader. Då började jag med rutinen med saga och speldosa. Sedan flyttade hon till eget rum, då var hon redan trygg i sin spjälsäng så det var inte så svårt att göra den övergången. Visst har hon ställt sig upp i spjälsängen, men jag har aldrig tvingat henne att ligga ner. Jag säger godnatt och lämnar rummet. Om hon vill leka en stund i sin säng får hon göra det. Om hon blir ledsen kommer jag tillbaka och säger godnatt igen.

Låter precis som vi gjorde, speldosan var mycket populär och man kunde sitta i vardagsrummet och höra hur speldosan drogs igång gång på gång.

Barn är förstås olika, men känner de trygghet i spjälsängen brukar det fungera att de somnar själva. Jag satt i hallen i början med dörren på glänt och visade tydligt att jag var i närheten.

Om jag låg bredvid dem tog det evigheter innan de somnade, de bara klättrade runt och hade kul, i spjälsängen hände inte så mycket kul, de kravlade omkring, drog i speldosan, ställde sig upp, allt för det mesta med bra humör, men ibland var de ledsna och ropade, då gick jag in och pussade och sa godnatt igen, men tog aldrig upp dem ur spjälsängen, för att inte vänja dem vid att den möjligheten fanns.
  • AmericanMommy
    MallaL skrev 2018-06-22 13:07:17 följande:

Låter precis som vi gjorde, speldosan var mycket populär och man kunde sitta i vardagsrummet och höra hur speldosan drogs igång gång på gång.

Barn är förstås olika, men känner de trygghet i spjälsängen brukar det fungera att de somnar själva. Jag satt i hallen i början med dörren på glänt och visade tydligt att jag var i närheten.

Om jag låg bredvid dem tog det evigheter innan de somnade, de bara klättrade runt och hade kul, i spjälsängen hände inte så mycket kul, de kravlade omkring, drog i speldosan, ställde sig upp, allt för det mesta med bra humör, men ibland var de ledsna och ropade, då gick jag in och pussade och sa godnatt igen, men tog aldrig upp dem ur spjälsängen, för att inte vänja dem vid att den möjligheten fanns.

Ja låter precis som oss! Min dotter tar lång tid på sig att somna ibland men då får hon leka i sin säng om hon vill men skulle jag sitta därinne med henne skulle det bli mycket värre.

Jag tar heller inte upp henne om hon är ledsen, jag klappar henne på ryggen eller håller hennes hand. Om jag skulle ta upp henne skulle det bli en ond cirkel med skrik och bli upplyft.
  • faren

Ja i bland undrar man! Jobbar på förskola, och då får man 16 småpluttar att sova middag, på mindre än 10 min! Undrar varför det inte kan funka hemma?

• pandoraDiem

Känns igen, vi hade också det problemet med sonen vid den åldern. Vi började läsa och låta honom böka omkring (vi fortsatte bara att läsa). Tillslut la han sig ner och somnade. Nu läser vi mellan 5 och 20 min på kvällarna innan han somnar.

Svar på tråden Läggningarna är katastrofala