Läggningarna är katastrofala
Hej!
Är det någon som har några bra tips angående nattning? Min dotter är 16 månader och har de senaste typ fyra-fem månaderna varit helt hopplös på kvällarna (med undantag för ett par veckor då vi trodde att det äntligen vänt och blivit till det bättre, men icke!). Vi har bra kvällsrutiner med välling och mys, tandborstning med mera. Sedan lägger jag henne då jag avlastar min sambo som är föräldraledig. Jag sätter henne i spjälsängen och sen börjar hon trotsa. Hon vägrar ligga ned. Ställer dig upp hela tiden, kastar gossedjur och nappen. Skrattar åt mig när jag plockar upp dem och grinar när jag låter dem vara. Hon bankar i väggarna, pratar, slår på mig och på sig själv. Jag försöker vara så tråkig jag kan och bara lägga henne ned så fort hon ställer dig upp, be henne lägga sig ned och så låtsas jag sova. Hon får en period då hon lägger sig till rätta och håller på att somna, sedan händer någonting och hon kastar sig upp och börjar om hela karusellen. Det brukar sluta med att jag ger upp efter 30-40 minuter då mitt tålamod tryter. Jag blir så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sambon får gå in och ta över och det brukar ta ytterligare 20-30 minuter innan hon somnar. Ibland ballar hon ur då hon är så trött att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Jag orkar inte mer snart. Vi lägger alltså runt en timma varje dag på att få henne att somna VARJE kväll. Hon är oftast trött när hon ska lägga sig, men vi har försökt att lägga henne tidigare och senare, vi har minskat och ökat på dagsvild men ingenting hjälper. Har ni tips? För cirka ett halvår sedan fungerade läggningarna jättebra, vet inte vad som hände.