Hur mycket surf har ni som har tonåringar?
Som rubriken lyder. Hur många bor hemma och hur mycket surf har ni per månad?
Som rubriken lyder. Hur många bor hemma och hur mycket surf har ni per månad?
Hemma har vi wifi, på mobilen har 13-åringen 15 GB/mån men jag får oftast föra över lite mer.
Vår 11-åring har fri surf i mobilen, dvs mer än vad jag har
Hemma hos mig och hos sin pappa finns det wifi och även hos kompisar. Ingen aning om vad deras mobil innehåller i surfmängd eftersom de sköter den kostnaden själv.
Jag hör aldrig något gnäll om slut på surf och inte heller pengabrist. Så jag antar att wifi används oftast.
Jag är 26 och har 2 gb, bonusdottern har gjort åt över 30 gb i månaden och det sänks nu till 2gb. Här Wifi både hos oss och mamman men hon har varit dålig på att koppla upp sig på det. Hon är 10 år.
Wi-fi här hemma.
14-åringen har ingen surf på mobilen. Surfar hemma, laddar ner saker att se/lyssna på. Sitter alldeles tillräckligt med mobilen, behöver verkligen inte göra det ännu mer när hon är borta.
16-åringen har 3gb. Används inte upp.
Vi vuxna har också 3 gb, som inte används upp.
Tack för svar! Var nog otydlig i min fråga
jag menar surf hemma, alltså på wi-fi? Man har väl olika mycket där också..?
Wifit hemma har jag ingen aning om! Vi är tre stycken och det har hittills aldrig tagit slut.
Hemma är det väl olika hastigheter man väljer? Fast obegränsad mängd? Jag tror jag har com hem bredband 100 och det funkar bra för tre personer att köra sina enheter på samtidigt.
Det finns olika vägar att få Wifi. Vi har Telia, än så länge via ADSL (koppar) men kommer få fiber snart. Där är det oändlig mängd (vi betalar för hastigheten). Så på vårt nät har vi både TV och WiFi, har man mobilt internet, då är det en mängd man diskuterar.
Så mitt svar, hemma finns det obegränsat med surfmängd.
Ah, ok. Det finns inte bredband här (än). Utan jag har ett sånt där mobilt wi-fi som man ställer i fönstret, typ. Vet bara inte hur mycket man ska räkna med att det går åt.
Är det verkligen vanligt att säga (som många gör i tråden) att man har wi-fi hemma? När man egentligen menar bredbandsuppkopplingen?
Wi-fi är ju egentligen bara det lokala trådlösa nätverket, som visserligen används av det mesta idag, men det är ju inte bredbandsuppkopplingen.
Som bredband kan du idag antingen ha fiber, ADSL eller mobilt bredband eller i vissa fall via samma typ av anslutning som kabel-TV (ingen har väl uppringt modem idag?). På alla dessa tre kan du koppla ett trådlöst nätverk lokalt, ett wi-fi! (Ja, även uppkopplingen i telefonen när du inte är hemma är ett mobilt bredband och kan på de flesta telefoner delas ut via hotspot och då blir hotspoten ditt wi-fi).
Jag är uppriktigt nyfiken på om det är allmänt tal att kalla bredbandet hemma för Wi-fi? För mig är det nämligen inte alls samma sak!
Är det verkligen vanligt att säga (som många gör i tråden) att man har wi-fi hemma? När man egentligen menar bredbandsuppkopplingen?
Wi-fi är ju egentligen bara det lokala trådlösa nätverket, som visserligen används av det mesta idag, men det är ju inte bredbandsuppkopplingen.
Som bredband kan du idag antingen ha fiber, ADSL eller mobilt bredband eller i vissa fall via samma typ av anslutning som kabel-TV (ingen har väl uppringt modem idag?). På alla dessa tre kan du koppla ett trådlöst nätverk lokalt, ett wi-fi! (Ja, även uppkopplingen i telefonen när du inte är hemma är ett mobilt bredband och kan på de flesta telefoner delas ut via hotspot och då blir hotspoten ditt wi-fi).
Jag är uppriktigt nyfiken på om det är allmänt tal att kalla bredbandet hemma för Wi-fi? För mig är det nämligen inte alls samma sak!
Såna hade vi förr.
Jag skriver såna, för vi hade 2 abonnemang. Vi är en bonusfamilj och när vi flyttade ihop hade vi varsitt sedan tidigare. Jag + 2 tonåringar hade det största man kunde ha och sambon hade snäppet lägre då hans barn var yngre och de klarade sig oftast på det. Hade hos tele2 och ser de har ändrat på dem sen dess, men jag + mina 2 hade 100 GB, det gick i princip alltid åt men mina barn bodde bara varannan vecka, så då förstår man att det går åt! Har dock tonåringar som lägger mycket tid vid datorerna.
Allt blev bra mycket smidigare när vi fick in fiber i huset
Mina tonåringar har mobilabonnemang utan surf + att mobilens inställningar är låsta så att den bara kopplar upp sig på vårt wifi hemma hos oss. Och vårt hemma-wifi är bara på mellan 18 och 20 varje dag. Då får barn och vuxna göra sina surf-ärenden. Resten av tiden är vi ute eller tonåringarna hjälper till med sina hushållssysslor. Detta är nu på sommarlovet, av sociala skäl släpper vi på skolans wifi under terminerna.