Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Hur tog ni ut era föräldradagar?

Vi tog ut 12 dagar i månaden det första året. Vi jobbade varannan månad (i princip delade vi på en tjänst) och tjänar ganska bra så vi klarade oss fint på en lön och en halv föräldrapenning.

Barnet började förskola vid ett år och tio månader.

Nästa barn väntas om ett par veckor och planen är att köra på samma upplägg som förra gången (med undantaget att vi, tack vare semester, kommer vara lediga tillsammans i tre månader).

• Iowhannah
    Anotherone skrev 2018-06-21 17:08:26 följande:

Ponera att någon av föräldrarna jobbar deltid och vill skydda sin sgi? Då säger det vips så går det åt x antal dagar per vecka.

Vi har också ett kollektivavtal på min arbetsplats som bara ger rätt till 3v sammanhängande semester på sommaren = måste ofta backa upp med f-ledigt för att överhuvudtaget få någon vecka ihop med min man. Lägg därtill höstlovet och något av loven på våren. Möjligen någon dag då skola/förskola har stängt. Då finns inte så många dagar kvar efter ett par år.

Jag har inget emot att dagarna gäller tom 12 års ålder. Men gränsen på 96 dagar kan man skrota anser jag. Den förstår jag mig inte på.

Om man sen dessutom jobbar skift så måste man kanske ta av föräldradagarna för att ens få ledigt över jul och midsommar.

Jag kan hålla med om att det är en onödig gräns, trots att vi valde att spara enbart 60 dagar när sonen började förskola. Dessa har hittills gått till storhelger och planeringsdagar.
Svar på tråden Hur tog ni ut era föräldradagar?