• Susannas

Vilken kategori av namn?

Om ni var tvungna att ge alla era barn namn från en av följande kategorier, vilken skulle ni då välja? Namnen som står där är bara exempel, det finns ju nämligen hur många namn som helst som skulle passa in i kategorierna.

Vanliga / Populära
    Elsa, Julia, Sara
    Karl, Gustaf, Erik

Vanliga / Opopulära
    Katarina, Ulrika, Margareta
    Anders, Per, Magnus

Ovanliga / Populära
    Hedda, Hilma, Hedvig
    Frans, Hjalmar, Elis

Ovanliga / Opopulära
    Augusta, Beda, Justina
    Bernhard, Ferdinand, Sigfrid

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kategori av namn?
  • BossHoss
    fluu skrev 2018-06-19 09:21:15 följande:
    Du blir förolämpad? Okej.....

Du upprepar samma saker, jag upprepar samma saker. Vi tycker uppenbarligen olika. 

Du behöver bara googla "Karl namn" eller "Karl name" så ser du tyskt, germanskt, german osv överallt. Även om namn sällan är begränsade till ett litet område såklart.
    Man kan säga att alla namn i serien Wikings är bra i stort sett. i alla fall på det seglande folkets sida
  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-19 09:23:26 följande:

Med den logiken är Filip inte grekiskt heller eftersom att Filippos är den grekiska formen.

Samma sak gäller väl då också Helena, Margareta, Katarina, Barbro, Irene, Alexander, Stefan, Teodor, Peter och Kristoffer.

Eftersom att de i Grekland använder sig av formerna Eleni, Margarita, Katerina, Varvara, Irini, Alexandros, Stefanos, Theodoros, Petros och Christoforos.

Absolut. Det är skillnad på former av namn. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    BossHoss skrev 2018-06-19 09:24:52 följande:
    Man kan säga att alla namn i serien Wikings är bra i stort sett. i alla fall på det seglande folkets sida
    Har inte sett Skäms
  • Susannas
    Du upprepar samma saker, jag upprepar samma saker. Vi tycker uppenbarligen olika. 
    Jaha och jag som tolkade det som att du inte förstod vad jag försökte säga.
  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-19 09:25:36 följande:
    Jaha och jag som tolkade det som att du inte förstod vad jag försökte säga.
    Tolka på, du.
  • Susannas
    Du behöver bara googla "Karl namn" eller "Karl name" så ser du tyskt, germanskt, german osv överallt. Även om namn sällan är begränsade till ett litet område såklart.
    Tror nog att historiska museet och institutet för språk och folkminnen vet bättre än olika okvalificerade googleresultat.
    fluu skrev 2018-06-19 09:24:54 följande:
    Men hur ska man då kategorisera ett namn som Birgitta, är det inte ett irländskt namn längre? Bara för ett namn förändras lite när det sprider sig geografiskt har det ju fortfarande samma lingvistiska ursprung och etymologiska betydelse.
    fluu skrev 2018-06-19 09:26:17 följande:
    Tolka på, du.
    Detsamma.
  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-19 09:37:53 följande:
    Tror nog att historiska museet och institutet för språk och folkminnen vet bättre än olika okvalificerade googleresultat.
    fluu skrev 2018-06-19 09:24:54 följande:
    Men hur ska man då kategorisera ett namn som Birgitta, är det inte ett irländskt namn längre? Bara för ett namn förändras lite när det sprider sig geografiskt har det ju fortfarande samma lingvistiska ursprung och etymologiska betydelse.Detsamma.
    Jag talar inte heller direkt bara om wikipedia. Ursprung och form är olika saker. 
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 06:44:04 följande:

För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn.

Jag skrev aldrig att Göran var ett grekiskt namn.

Det jag skrev var:
    Susannas skrev 2018-06-18 17:45:21 följande:
    jag tycker att "Göran och Filip" låter fel som namnen på två bröder födda på 2010-talet fastän de båda har grekiskt ursprung

• fluu
    Susannas skrev 2018-06-19 10:15:38 följande:
    Jag skrev aldrig att Göran var ett grekiskt namn.

Det jag skrev var:
    Susannas skrev 2018-06-18 17:45:21 följande:
    jag tycker att "Göran och Filip" låter fel som namnen på två bröder födda på 2010-talet fastän de båda har grekiskt ursprung
    Då erkänner jag gärna att jag läste fel.
  • Bunny on speed
    Susannas skrev 2018-06-18 11:39:55 följande:

Om ni var tvungna att ge alla era barn namn från en av följande kategorier, vilken skulle ni då välja? Namnen som står där är bara exempel, det finns ju nämligen hur många namn som helst som skulle passa in i kategorierna.

Vanliga / Populära

Elsa, Julia, Sara

Karl, Gustaf, Erik

Vanliga / Opopulära

Katarina, Ulrika, Margareta

Anders, Per, Magnus

Ovanliga / Populära

Hedda, Hilma, Hedvig

Frans, Hjalmar, Elis

Ovanliga / Opopulära

Augusta, Beda, Justina

Bernhard, Ferdinand, Sigfrid

Jag skulle säga att din indelning är helt fel. Barn idag heter Elsa men sällan Sara. Flera i grupp 1 hör snarare hemma i grupp 2, om du med den syftar på namn som tillhör fel generation. Ovanligt och populärt, det låter motsägelsefullt. Eller syftar du på att de är populära på barn men ovanliga sett till hela populationen?
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Vilken kategori av namn?