Inlägg från: Anonym (äcklig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (äcklig)

Granne jagar mig pga min katt

Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-17 21:18:25 följande:

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

Jag förstår din granne till fullo! Fy fan vad äckligt det är med alla utekatter som springer runt och bajsar i trädgårdarna. Det borde inte vara tillåtet att ha utekatt i tättbebyggt område.
  • Anonym (äcklig)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 13:57:25 följande:
    Han VILL vara ute så länge. Han har möjlighet att komma in när han vill och jag är alltid hemma när han är ute med undantag för kortare ärenden (max en timme) Det finns psykopater som ger sig på barn också, bilar kan köra på dem mm betyder det att vi ska stänga in barnen?
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-18 13:46:49 följande:

Jag förstår din granne till fullo! Fy fan vad äckligt det är med alla utekatter som springer runt och bajsar i trädgårdarna. Det borde inte vara tillåtet att ha utekatt i tättbebyggt område.

Gör han något sådant tar jag fullt ansvar, det finns två stora allmänna sandlådor i området och de flesta vet som sagt vem han är och vart jag bor.
    På vilket sätt menar du att du tar ansvar? Plockar du bajset ur den allmänna sandlådan om nån säger till att din katt har bajsat där? Eller från nån trädgård? Men de måste säga till i så fall? Så skadan kan redan vara skedd?

Vi har fullt med vidriga katter här, särskilt en familj har flera katter. och de bajsar ständigt i vår trädgård, så mina barn råkar kliva idet eller man känner stanken när man sitter ute och äter. Även om ägaren skulle komma och hämta skiten och jag bad dem så är det inte alls okej att någons katt skiter i min trädgård!!

Barn som skiter i andras trädgårdar skulle jag tänka att det var något allvarligt fe med och ja, då borde de hållas borta från dessa platser. Hundar tillåts inte heller att gå in på andras tomter och skita ner, utan då plockar ägaren upp skiten direkt!
  • Anonym (äcklig)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 15:04:11 följande:
    Ja, jag plockar upp och köper spray som katter inte tycker om eller vad som funkar bäst. Har man en egen sandlåda bör man ha lock.

Bor man i ett tätbebyggt område får man räkna med vissa saker, jag råder dig att flytta ut i skogen
    Nejdu, jag ska inte behöva flytta till skogs för att slippa grannarnas kattbajs i min trädgård. Skulle du acceptera att jag tex lät mina ungar baja fritt på din gräsmatta?

Kattbajs är en sak man inte ska behöva räkna med i tättbebyggt område. Flytta du ut i skogen med din katt så blir nog både katten och dina grannar nöjdare. 
  • Anonym (äcklig)
    sebbe420 skrev 2018-06-18 15:31:15 följande:
    Vad är det här för knasigt tänk? Får man göra så med barn som är ute och springer också eller, fånga in dom? Katten FÅR vara ute och springa utan uppsikt vet du. Det är inget annat än stöld att fånga in någon annans katt.

Det vore skillnad om det stod att katten utförde någon form av skadegörelse, då måste man självklart ha en diskussion och komma fram till en lösning. Men nu står det ingenting om något sånt.
    Om min unge sätter sig och skiter på din gräsmatta så kan jag lova dig att du får fånga in hen och överlämna till mig som förälder. Samma borde gälla katter som gör åverkan på andras egendom. 
  • Anonym (äcklig)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 17:06:27 följande:
    Du vet själv att det är en löjlig jämförelse. Jag får också stå ut med saker från mina grannar, barn som skriker, grannens barn ovanför mig som kör rally med en sparkbil när jag jobbat hela natten, fester, hög musik mm Det tillhör när man bor som vi gör, man får stå ut med saker man inte gillar.
    Det där är en lika löjlig jämförelse. Hög musik och barnlek kan inte jämföras med en stinkande kattskit på trädgårdsgången eller dynorna till tärdgårdsmöblerna. Håll kattens skit för dig själv så ska du se att din granne inte klagar på katten din.
  • Anonym (äcklig)
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-19 09:25:21 följande:

På våren när det är fullt av hundskit i väggrenen då brukar jag tycka att man borde förbjuda husdjur i tätbebyggda områden. Sen besinnar jag mig. Husdjur gör väldigt mycket gott för folkhälsan. Katter tar dessutom råttor, möss och sjuka småfåglar. Jag har hellre lite kattbajs i rabatten än råttor i husgrunden. 

Vi har inte bara kattbajs i rabatterna utan lite här och var i trädgården, nedanför studsmattan, på dynorna i möblerna, på grusgången... Och mössen verkar de inte ta, så jag vet ärligt inte vad jag ska ha grannens katter till...

Leker med tanken att kasta in alla kattskitar i deras trädgård när jag hittar dem, men så får man ju inte bete sig...

Hundskit i diken eller vägren går ju inte att jämföra med en kattskit i trädgårdssoffan eller sandlådan där barnen ska leka.
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt